Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zielona Góra podsumowuje zielony projekt. I dziękuje 19 firmom [FILM]

infobus
14.09.2020 11:00
0 Komentarzy

9 września w zielonogórskiej Palmiarni odbyło się uroczystepodsumowanie projektu Zintegrowany system niskoemisyjnego transportupublicznego w Zielonej Górze.

Gości przywitał prezydent miasta Janusz Kubicki wtowarzystwie Bachusa. Głos na temat projektu zabrał m. in. zastępca prezydentaKrzysztof Kaliszuk. Obaj podsumowali unijny projekt pn. „Zintegrowany systemniskoemisyjnego transportu publicznego w Zielonej Górze”, który zyskałdofinansowanie z budżetu Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramachProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Z kolei dane wliczbach przedstawił Robert Karwacki, zastępca dyrektora ds. technicznych MZK:

-„W ramach projektu zakupiliśmy 43 autobusy elektryczne,zakupiliśmy 17 autobusów przegubowych zasilanych silnikiem Euro 6,wybudowaliśmy nowoczesne Centrum Przesiadkowe do obsługi pasażerów,przebudowaliśmy zajezdnię, przygotowując ją do obsługi autobusów elektrycznych,jak również zmodernizowaliśmy 11 pętli, na których zbudowaliśmy nasz systemszybkiego ładowania autobusów. Na obecnym etapie kończymy rozbudowę tablic informacjipasażerskiej i stawianie stacjonarnych automatów do sprzedaży biletów na 11przystankach.”

Zobaczcie, co zrobiła Zielona Góra na filmie:

Trzy lata temu

Umowa o dofinansowanie została podpisana w dniu 30października 2017 r. i od tej daty rozpoczęły się zmiany infrastrukturalne oraztaborowe w zielonogórskiej komunikacji miejskiej.

Cały projekt był na tyle duży, że został podzielony aż na 23kontrakty – obejmujące swoim zakresem poszczególne fazy jego realizacji:począwszy od przygotowania dokumentacji przetargowych i kosztorysowych orazwykonania prac projektowych, poprzez wykonawstwo dostaw i robót budowlanych, ażpo nadzór nad pracami.

Z punktu widzenia mieszkańców miasta i pasażerówzielonogórskiej komunikacji miejskiej, kluczowe znaczenie miało 10 obszarów:

  • „Dostawa fabrycznie nowych elektrycznych niskopodłogowychautobusów” – w ramach której zakupiono 47 elektrobusów marki Ursus City SmileCS12LFE. Wówczas było to największe jednorazowe zamówienie na autobusyelektryczne w całej Europie.

  • „Dostawa fabrycznie nowych przegubowych niskopodłogowychautobusów miejskich” – w ramach której zakupiono 17 autobusów przegubowych (odługości 18 m) marki Mercedes Conecto G, z silnikami diesla Euro 6;

  • „Przebudowa Zajezdni Autobusowej MZK w Zielonej Górze” –która obejmuje m.in. budowę nowych obiektów kubaturowych (hali obsługi autobusówi wiaty, pod którą będą garażować autobusy elektryczne), przebudowę i rozbiórkęczęści istniejących obiektów oraz przebudowę układu komunikacyjnego,

  • „Budowa Centrum Przesiadkowego” oraz parkingu dla samochodówosobowych i rowerów Bike&Ride w rejonie dworca PKP wraz z przebudową układudrogowego, w celu skomunikowania Centrum Przesiadkowego z drogami publicznymi,

  • „Budowa infrastruktury elektro-energetycznej iteletechnicznej wraz z przebudową pętli autobusowych dla systemu stacjiładowania autobusów” – w ramach której – poza inwestycjami wymienionymi wnazwie kontraktu – założono dostawę, montaż i uruchomienie monolitycznejkontenerowej stacji transformatorowej na potrzeby zajezdni MZK,

  • „Dostawa stacji ładowania” autobusów elektrycznych napętlach autobusowych oraz terenie zajezdni – w ramach której przewidzianoobjęcie systemem telemetrycznym wszystkich stacji ładowania i autobusówelektrycznych,

  • „Zadaszenie peronów Dworca PKP” – obejmujące zadaszenieciągu pieszego pomiędzy peronami dworca PKP i placem przesiadkowym; cały obszarzadaszenia, tj. Centrum Przesiadkowe i perony, zrealizowany zostanie w jednym,spójnym stylu architektonicznym – zarówno w zakresie wyglądu, jak i przyjętych rozwiązań materiałowych,

  • „Przebudowa wiaduktu pod torami PKP przy ul. Batorego wZielonej Górze”,

  • „Rozbudowa systemu informacji pasażerskiej w czasierzeczywistym i systemu zarządzania flotą pojazdów MZK” – w ramach którejzostanie zakupione nowoczesne oprogramowanie do tworzenia rozkładów jazdy izarządzania flotą pojazdów oraz nowe elektroniczne tablice przystankowe,

  • „Budowa i przebudowa pętli oraz peronów przystankowych wrazz infrastrukturą towarzyszącą” – wprowadzająca nowe, dogodne rozwiązaniazarówno dla pasażerów, jak i ułatwiające pracę kierowcom autobusów komunikacjimiejskiej.

Co dalej?

Przed MZK Zielona Góra pozostaje zakończenie ostatnich pracz unijnego projektu, jak przebudowa przebudowa przystanków, rozbudowa tablic informacji pasażerskiej i postawieniestacjonarnych automatów do sprzedaży biletów.

To jednak nie wszystko. Zakładplanuje zakupić kolejne 12 autobusów elektrycznych i wybudować pętlę na osiedluMazurskim.

Poza tym MZK będzie przekształcone w spółkę. Najprawdopodobniej od 1stycznia 2021 r.

Komentarze