TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Zawodowi kierowcy dostają kwarantannę na granicy. Dlaczego?
InfoBus.pl - Opublikowano: 28.04.2020 16:00:31
Zawodowi kierowcy dostają kwarantannę na granicy. Dlaczego?

Dostajemy coraz więcej informacji, że Straż Graniczna stosuje kwarantanny wobec kierowców zawodowych, którzy wjeżdżają do Polski 9-miejscowymi mikrobusami.

W ubiegłym tygodniu na przejściu granicznym w Jędrzychowicach miała miejsce taka sytuacja: strażnik "wlepił" rygor obowiązkowej kwarantanny kierowcy zawodowemu, który kierował wracającym do Polski 9-cio osobowym mikrobusem. Dlaczego? Bo nie jechał autobusem…

Kierowca tłumaczył, że

  • ma prawo jazdy z kodem 95;

  • był to kolejny, dokładnie taki sam przewóz i nikt wcześniej nie wpadł na pomysł zastosowania kwarantanny;

  • prowadzi działalność gospodarczą i posiada zarówno autobus z 55 miejscami, jak i dwa busy z 9-cioma miejscami, a w sytuacji znikomej liczby pasażerów jeździ teraz mikrobusami;

  • ma zawarte z przedsiębiorcą zagranicznym umowy, z których jeżeli się nie wywiąże to zapłaci wysokie kary

Strażnik pozostał jednak nieugięty. Po jego decyzji wszelkie dalsze próby odkręcenia tej sytuacji – zarówno w wyższych instancjach, jak i innych urzędach – nie odniosły pozytywnego skutku.

To pokazuje, że ta pierwsza decyzja – czasami bardzo uznaniowa  – jest najważniejsza i nie można tutaj odpuścić.

Podstawa prawna

Kierowcy to nie prawnicy, dlatego przepisy tutaj powinny być tutaj jasne i czytelne. Bez możliwości dowolnej interpretacji przez strażników na granicy. A tak nie jest.

Zgodnie z tym co opublikowało Ministerstwo Infrastruktury, kierowcy wykonujący przewóz drogowy w ramach międzynarodowego transportu drogowego po przekroczeniu granicy państwowej są zwolnieni z odbycia obowiązkowej kwarantanny, o której mowa w przepisie § 2 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.

W zakresie przewozu drogowego w ramach międzynarodowego transportu drogowego osób, zwolnienie z odbycia obowiązkowej kwarantanny po przekroczeniu granicy państwowej dotyczy wyłącznie kierowców autobusów. Ustawa o transporcie drogowym nie reguluje zasad podejmowania i wykonywania międzynarodowego transportu drogowego pojazdami przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Kierowcy wykonujący międzynarodowy transport drogowy osób innymi środkami transportu niż autobus, przekraczając granice RP, podlegają obowiązkowi kwarantanny.

Jednocześnie ww. rozporządzeniem Rady Ministrów, w § 18 ust. 1 pkt 2, rozszerzono nakaz określonego sposobu przemieszczania się w przewozie drogowym osób. Nakaz dotyczący przewozu w tym samym czasie nie więcej osób niż wynosi połowa miejsc siedzących, dotyczy wszystkich krajowych i międzynarodowych, publicznych i niepublicznych, zarobkowych i niezarobkowych przewozów drogowych autobusami.

Gdzie jest problem?

Przytoczone wyżej przepisy pokazują, że Ministerstwo Infrastruktury nie unormowano zasad przewozu osób busami do 9-ciu i na styku kierowca zawodowy - pojazd do 9 miejsc jest pusta przestrzeń. Do dowlnej interpretacji.

Naszym zdaniem w takiej niejasnej sytuacji służby powinny iść na rękę obywatelom, a nie dodatkowo – i to w sytuacji pandemii i ogólnego kryzysu ekonomicznego - obciążać ich dodatkowymi zobowiązaniami.

Kwarantanna dla kierowcy zawodowego może oznaczać nie tylko brak pracy, ale także wysokie kary, które wynikają z niemożności wykonywania następnych przewozów w konkretnych terminach.

-"Nie ma żadnego racjonalnego wytłumaczenia dlaczego przewóz 5-ciu osób każdorazowo musi być wykonywany autobusem o 55 miejscach by uniknąć kwarantanny, jak wytłumaczyć dotychczasowe bezproblemowe przekraczanie granicy busem do 9-ciu miejsc i co można wywnioskować o szkoleniu i wiedzy niektórych strażników Straży Granicznej, ale i o innych osobach żądających przeprowadzenia testów dla anulowania kwarantanny!? – pisze do nas kierowca Piotr.

Naszym zdaniem zasygnalizowano problem wymaga szybkiego rozwiązania przez Ministerstwo Infrastruktury celem uniknięcia podobnych sytuacji, a przede wszystkim ukrócenia uznaniowości nadawania kwarantanny przez strażników.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
wirus
kierowca
granica

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....