Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Zawodowi kierowcy dostają kwarantannę na granicy. Dlaczego?

infobus
28.04.2020 14:00
0 Komentarzy

Dostajemy coraz więcej informacji, że Straż Graniczna stosuje kwarantanny wobec kierowców zawodowych, którzy wjeżdżają do Polski 9-miejscowymi mikrobusami.

W ubiegłym tygodniu na przejściu granicznym w Jędrzychowicach miała miejsce taka sytuacja: strażnik „wlepił” rygor obowiązkowej kwarantanny kierowcy zawodowemu, który kierował wracającym do Polski 9-cio osobowym mikrobusem. Dlaczego? Bo nie jechał autobusem…

Kierowca tłumaczył, że

  • ma prawo jazdy z kodem 95;

  • był to kolejny, dokładnie taki sam przewóz i nikt wcześniej nie wpadł na pomysł zastosowania kwarantanny;

  • prowadzi działalność gospodarczą i posiada zarówno autobus z 55 miejscami, jak i dwa busy z 9-cioma miejscami, a w sytuacji znikomej liczby pasażerów jeździ teraz mikrobusami;

  • ma zawarte z przedsiębiorcą zagranicznym umowy, z których jeżeli się nie wywiąże to zapłaci wysokie kary

Strażnik pozostał jednak nieugięty. Po jego decyzji wszelkie dalsze próby odkręcenia tej sytuacji – zarówno w wyższych instancjach, jak i innych urzędach – nie odniosły pozytywnego skutku.

To pokazuje, że ta pierwsza decyzja – czasami bardzo uznaniowa  – jest najważniejsza i nie można tutaj odpuścić.

Podstawa prawna

Kierowcy to nie prawnicy, dlatego przepisy tutaj powinny być tutaj jasne i czytelne. Bez możliwości dowolnej interpretacji przez strażników na granicy. A tak nie jest.

Zgodnie z tym co opublikowało Ministerstwo Infrastruktury, kierowcy wykonujący przewóz drogowy w ramach międzynarodowego transportu drogowego po przekroczeniu granicy państwowej są zwolnieni z odbycia obowiązkowej kwarantanny, o której mowa w przepisie § 2 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.

W zakresie przewozu drogowego w ramach międzynarodowego transportu drogowego osób, zwolnienie z odbycia obowiązkowej kwarantanny po przekroczeniu granicy państwowej dotyczy wyłącznie kierowców autobusów. Ustawa o transporcie drogowym nie reguluje zasad podejmowania i wykonywania międzynarodowego transportu drogowego pojazdami przeznaczonymi konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą. Kierowcy wykonujący międzynarodowy transport drogowy osób innymi środkami transportu niż autobus, przekraczając granice RP, podlegają obowiązkowi kwarantanny.

Jednocześnie ww. rozporządzeniem Rady Ministrów, w § 18 ust. 1 pkt 2, rozszerzono nakaz określonego sposobu przemieszczania się w przewozie drogowym osób. Nakaz dotyczący przewozu w tym samym czasie nie więcej osób niż wynosi połowa miejsc siedzących, dotyczy wszystkich krajowych i międzynarodowych, publicznych i niepublicznych, zarobkowych i niezarobkowych przewozów drogowych autobusami.

Gdzie jest problem?

Przytoczone wyżej przepisy pokazują, że Ministerstwo Infrastruktury nie unormowano zasad przewozu osób busami do 9-ciu i na styku kierowca zawodowy – pojazd do 9 miejsc jest pusta przestrzeń. Do dowlnej interpretacji.

Naszym zdaniem w takiej niejasnej sytuacji służby powinny iść na rękę obywatelom, a nie dodatkowo – i to w sytuacji pandemii i ogólnego kryzysu ekonomicznego – obciążać ich dodatkowymi zobowiązaniami.

Kwarantanna dla kierowcy zawodowego może oznaczać nie tylko brak pracy, ale także wysokie kary, które wynikają z niemożności wykonywania następnych przewozów w konkretnych terminach.

-„Nie ma żadnego racjonalnego wytłumaczenia dlaczego przewóz 5-ciu osób każdorazowo musi być wykonywany autobusem o 55 miejscach by uniknąć kwarantanny, jak wytłumaczyć dotychczasowe bezproblemowe przekraczanie granicy busem do 9-ciu miejsc i co można wywnioskować o szkoleniu i wiedzy niektórych strażników Straży Granicznej, ale i o innych osobach żądających przeprowadzenia testów dla anulowania kwarantanny!? – pisze do nas kierowca Piotr.

Naszym zdaniem zasygnalizowano problem wymaga szybkiego rozwiązania przez Ministerstwo Infrastruktury celem uniknięcia podobnych sytuacji, a przede wszystkim ukrócenia uznaniowości nadawania kwarantanny przez strażników.

Komentarze