TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Za kierownicą autobusu (5) - MZA Warszawa
InfoBus.pl - Opublikowano: 05.01.2019 14:00:22
Za kierownicą autobusu (5) - MZA Warszawa

Zapraszamy na kolejny odcinek naszego cyklu o kierowcach autobusów, którzy dzielą się z nami swoim spostrzeżeniami o wykonywanej pracy. Jedziemy do stolicy i rozmawiamy z Pawłem Czyżniewskim z MZA Warszawa, który na co dzień prowadzi też bloga na Facebooku. Zapraszamy do odwiedzenia.

InfoBus.pl: Jak to wszystko się zaczęło i zostałeś kierowcą autobusu?

Paweł Czyżniewski: Kierowcą autobusu chciałem być od dziecka. Już jako przedszkolak siadałem na parapecie i oglądałem przejeżdżające autobusy, a rozkłady jazdy znałem na pamięć. Później zaczęło się jeżdżenie po Warszawie, wkręcanie w różne grupy dyskusyjne o tematyce komunikacyjnej, śledzenie zmian w trasach. A dwa lata temu przyszedł czas na zrealizowanie marzenia o kursie na prawo jazdy kat. D. W opłaceniu tak wielkiej inwestycji pomogli mi rodzice.

Musiałem zrobić szereg badań, żeby w ogóle rozpocząć naukę. Zanim usiadłem pierwszy raz za kółkiem dużego pojazdu, odbyłem kwalifikację wstępną. Wiele osób może uznać siedzenie na wykładach za nudne, ale dla mnie to było znakomite wprowadzenie w środowisko pracy, zwłaszcza że kurs robiłem u mojego obecnego pracodawcy. Dzięki temu przychodząc już do pracy byłem obyty np. w takich tematach jak wypełnianie karty drogowej, czy czynności obsługi codziennej, jakie konkretnie w naszej firmie są wykonywane.

InfoBus.pl: Gdzie aktualnie jeździsz i czy jesteś zadowolony z tej pracy?

Paweł Czyżniewski: Jestem kierowcą Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie. Praca sprawia mi ogromną frajdę. Często zdarza się stres związany z dużą odpowiedzialnością, czy z błędami, które zdarza mi się popełniać. Jednak świadomość tego, że robię to co lubię, i że mogę być częścią tej tkanki miejskiej wożąc mieszkańców i turystów, napawa mnie radością.

Na pewno zmieniłbym trochę nastrój panujący na zakładzie. Staram się iść z uśmiechem przez życie i - tak jak potrafię - być pozytywnie nastawiony do tego, co robię. W pracy ludzie są różni i na początku najtrudniejsze było dla mnie tutaj zmierzenie się z faktem, że nie każdy też będzie mnie tak pozytywnie z założenia odbierał.

InfoBus.pl: Jak oceniasz warunki finansowo-socjalne?

Paweł Czyżniewski: Pewnie dużo zostało do zrobienia, ale moim zdaniem jest coraz lepiej.

InfoBus.pl: Autobusy – jakim modelem teraz jeździsz? Czy chciałbyś go zamienić na jakiś inny?

Paweł Czyżniewski: W mojej zajezdni posiadamy Solarisy, Mercedesy i Solbusy. Wśród tych pierwszych wyróżniają się szczególnie te najstarsze pojazdy, które przybyły na początku tego tysiąclecia. Mowa o tzw. "deskorolkach" przez niektórych zwanych trzyosiowcami. Takim wraz ze zmiennikiem jeździmy najczęściej. Mają one swoje wady, przede wszystkim związane z wiekiem. Poza tym bardzo zachodzą przy skręcaniu i trzeba niezwykle uważać w ruchu ulicznym. Jednak jest to dla mnie niezła szkoła jazdy i bardzo się cieszę, że będę mógł kiedyś opowiadać wnukom, że "załapałem" się jeszcze na te pojazdy. Poza tym są to - poza Jelczami z zajezdni Stalowa - jedyne autobusy w warszawskiej komunikacji, które znam bardzo dobrze ze swoich nastoletnich jazd jako pasażer i pasjonat komunikacji. To niezwykłe uczucie móc usiąść w tym samym pojeździe, ale po drugiej stronie barykady.

Czy bym zmienił model na inny? Myślę, że fajnie jest próbować czegoś nowego. Nie mam jednak jakiejś konkretnej ulubionej marki. Każda ma swoje wady i zalety.

InfoBus.pl: Pasażerowie – czy warto być dla miłym?

Paweł Czyżniewski: Miłym trzeba być zawsze. Może zamienię słowo "miły" na "szanujący". W tej pracy trzeba wiedzieć, na ile sobie pozwolić. Ja traktuję tę pracę jako służbę ludziom, więc staram się ich nie unikać. Jestem zdania, że to jak ja ludzi traktuję, to potem do mnie wraca. Zdaję sobie sprawę, że nie zawsze pasażerowie zwracają się do nas w sposób odpowiedni. Niemniej reagowanie agresją do niczego nie prowadzi. Wielokrotnie miałem takie sytuacje, że przez mój wewnętrzny spokój i opanowanie doprowadzałem do "ugody" z nawet najbardziej wrogo nastawionym pasażerem.

Staram się też pamiętać o tym, że każdy pasażer to osobna historia. I to że wkurzy mnie dziesięciu pytając o to, co sami mogą łatwo sprawdzić, nie znaczy że nie przyjdzie jedenasta pytając o to samo, a będąc naprawdę w potrzebie. Najgorsza jest tutaj rutyna, kiedy zaczynamy automatycznie reagować na pewne sytuacje. Poza tym trzeba pamiętać, że punkt pasażera nie jest punktem kierowcy. Łatwo się coś ocenia wiedząc o czymś. Pasażer przecież nie musi wiedzieć, co to jest przykładowo ustawowa przerwa dla kierowcy. Dlatego rozumiem go, że się wkurza gdy autobus zamiast jechać stoi. Sam staram się czasem tłumaczyć pasażerom, dlaczego coś się tak dzieje a nie inaczej. Myślę, że to jest dobra droga dotarcia do drugiego człowieka w autobusie - bycie szczerym, autentycznym i otwartym. Kiedyś walczyłem z niedziałającymi wyświetlaczami i odpowiadałem na setki pytań o to, kiedy ruszymy. W końcu odpowiedziałem pewnej pani, że za chwilę, tylko muszę założyć jeszcze dechę z trasą linii. I to był strzał w dziesiątkę, bo pani nie dość że zrozumiała, to nawet pomogła mi ją odpowiednio ustawić.

InfoBus.pl: Jeden dzień z pracy kierowcy w Twojej firmie. Jak to wygląda?

Paweł Czyżniewski: Pierwsi kierowcy meldują się u nas już koło 3:00, ale tak naprawdę ruch wyjazdowy zaczyna się ok. 4:00. Wczesne wyjazdy charakteryzują się tym, że często zanim "dokopiemy" się do pojazdu, którym wyjedziemy w trasę, musimy poprzestawiać inne. Później robi się luźniej. Dzielimy brygady na całodzienne, czyli takie ze zmianą "na mieście" i zjazdem wieczorem, oraz na tzw. "dodatki", czyli brygady szczytowe. Są jeszcze inne rodzaje, ale skupiłem się na tych głównych. Tankujemy zawsze po zjeździe do oddziału. Wtedy też wjeżdżamy na kanał, gdzie autobusy są starannie czyszczone, sprawdzane, a potem myte. Rano też dokonujemy sprawdzenia pojazdu, ale z reguły indywidualnie i bardziej "na szybko".

Z racji dość wysokich wymagań stawianych przez Zarząd Transportu Miejskiego wszystko musi wręcz błyszczeć. Mam tu na myśli poprawnie włożoną brygadówkę, identyfikator z numerem służbowym, plik do kasowników, starannie wypełnianą kartę drogową i wiele innych. Na bramie dostajemy też pieczątkę od ochrony z godziną wjazdu/zjazdu.

Gdy jesteśmy na trasie i coś się wydarza, jesteśmy w łączności z Centralą Ruchu. Kolorystyki warszawskiej komunikacji dodają ekspedycje, na które chodzimy się meldować na wybranych pętlach. Zazwyczaj raz podczas zmiany, ale bywa że częściej, gdy odbywa się tzw. TSB, czyli Tryb Sterowania Bezpośredniego - oznacza to, że odjeżdżamy nie wg rozkładu, a na polecenie ekspedytora. Dzieje się tak w przypadku opóźnień z powodu sytuacji na drodze.

Co do zmian, jeżdżę zarówno na A, jak i na B. Chyba wolę te drugie, ponieważ po popołudniowym szczycie przychodzi wieczór i można wtedy wrzucić troszkę na luz i pojeździć w mniejszym ruchu ulicznym. Poza tym organizm też jest bardziej przystosowany do takiego trybu. Zwłaszcza że po powrocie do domu późnym wieczorem domownicy jeszcze nie śpią.

InfoBus.pl: Podsumowując – czy poleciłbyś pracę w MZA swoim kolegom?

Paweł Czyżniewski: Dość sztampowo byłoby napisać, że tak, że warto, że jest fajnie, że zapraszamy.... Myślę, że to nie jest praca dla każdego. Trzeba to lubić, trzeba mieć dobre podejście do drugiego człowieka, trzeba być odpornym na stres i wiele różnych sytuacji. Ale jeśli się spełni te warunki, myślę że praca w naszej firmie będzie przyjemnością. Zwłaszcza że codziennie mam kontakt z wieloma kierowcami, którzy pracują tutaj nie tylko z powodów zarobkowych, ale także z pasji. I to jest niesamowite, jak każdego dnia dzielą się różnymi fajnymi wrażeniami z pracy.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
za kierownicą
kierowca
MZA Warszawa
  • Patryk Czajek Czajowski – 05.01.2019

    Michał patrz jak fajnie to BUSdziennik napisał. No jak bym tam był :D

  • Michał Łochowicz – 05.01.2019

    🤔 coraz ciężej jest być sobą w obecnych czasach...

  • Paweł Więckowski – 05.01.2019

    Do ilu lat stażu pracuje się z pasji w tym zawodzie? Bo już zapomniałem😂

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....