Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Z Jastrzębia do Łomianek. Debiut spalinowego Nowego Urbino 12

infobus
28.08.2019 14:00
0 Komentarzy

Na linia obsługiwanych przez Komunikację Miejską w Łomiankach zadebiutował pierwszy z dwóch Nowych Urbino 12 ex Warbus. Autobus po dostawie do KM przeszedł kilka zmian, aby móc kursować na liniach stołecznego Zarządu Transportu Miejskiego.

Zakupowa historia
Przypomnijmy, że pod koniec maja przewoźnik z Łomianek zaczął poszukiwania dwóch, maksymalnie trzyletnich autobusów klasy MAXI. KM wprost zaznaczyła, że najlepiej gdyby były to Solarisy Urbino 12. 27 maja okazało się, że wpłynęła jedna. Przedstawiło ją mLeasing. Oferta spółki zależnej mBanku opiewała na 1 476 000 PLN brutto. A to dało 600 000 PLN netto za autobus.

Od początku przypuszczaliśmy, że mogą to być dwa Nowe Urbino 12, które Warbus pozyskał na potrzeby obsługi kontraktu przewozowe w Jastrzębiu-Zdrój. Ich zakup finansował mLeasing. Następnie autobusy zostały przekazane w użytkowanie jastrzębskiemu PKM, który był podwykonawcą warszawskiego przewoźnika na części zadań. Od 11 marca autobusy były jednak bez zatrudnienia. A to z powodu wypowiedzenia przez Warbus umowy na przewozy Międzygminnemu Związkowi Komunikacyjnemu.

Na początku czerwca autobusy trafiły do Łomianek. Przed dopuszczeniem ich do ruchu dokonano kilku zmian. Autobusy zostały pomalowane w warszawskie barwy. Dodatkowo wymieniono w nich SIP i monitoring. Urzędzenia dostarczył bydgoski SiMS. Koszt pozyskania pakietu do jednego autobusu wyniósł 39 875 PLN netto.

Ostateczny wygląd. Po tuningu
Każdy z nich umożliwia podróż maksymalnie 98 pasażerom. 28 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. Skorzystać mogą w z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU. 12 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe firmy RAWAG, a ich napęd to urządzenia od BODE. Autobusy są napędzane niespełna siedmiolitrowym silnikiem Cummins ISB6.7E6C 280B. To jednostka napędowa o mocy 209 kW i 1082 Nm maksymalnego momentu obrotowego, naturalnie spełniająca normę Euro 6. Zblokowano ją ze skrzynią Voith D854.6 Diwa 6.

Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą agregatu Konvekta UL500 II o mocy 24 kW. Naturalna wentylacja jest zapewniona przez sześć przesuwnych okien oraz dwa luki dachowe. W autobusach zdemontowano oryginalny monitoring i zamontowano urządzenia SiMS-a.

SIP to już jak wspomnieliśmy również dzieło bydgoskiej firmy. Na zewnątrz zastosowano więc trzy tablice diodowe (przednia 200 x 24 pkt, bok 160 x 24 pkt, tył prawdopodobnie 40 x 24 pkt). Wszystkie świecą na biało. W środku znajdujemy tablicę LCD 23″, która prezentuje w formie graficznej i tekstowej informację liniową. Na nich będzie prezentowana informacja liniowa. Nie mogło oczywiście zabraknąć głosowych zapowiedzi przystanków i GPS. Całością steruje autkomputer SIL z dotykowym interfejsem.

Docelowo spalinowe trzyletnie Solarisy KM można będzie spotkać na liniach kursujących do Łomianek, czyli 110, 150, 250 i 750. To jednak nie jedyne pojazdy tej marki, które zasiliły flotę podwarszawskiego przewoźnika. Włączył on już do eksploatacji także dwa elektryczne Nowe Urbino 12. O ich wyposażeniu pisaliśmy tutaj.

Komentarze