Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Yutong w Bobowej, a Solaris w Gręboszowie. Finisz Kangura 1.0!

infobus
22.07.2020 08:00
0 Komentarzy

Powoli dobiega końca pierwszy, pilotażowy program zakupu elektrycznych autobusów szkolnych przez polskie gminy.

Przypomnijmy, że „Kangur – Bezpieczna i ekologiczna droga doszkoły” to projekt Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej(NFOŚiGW), w ramach którego miejscowości w Polsce otrzymują dofinansowaniezakupu bateryjnych autobusów szkolnych. W ramach Kangura 1.0 zakupione zostaną 4 elektrobusy, a w ramach kolejnej edycji – Kangura 2.0 – już 44 szkolne ebusy, o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Bobowa z Yutongiem

W ramach pilotażowego, rządowego programu zakupu autobusów szkolnychprzez polskie gminy Godzianów, Gręboszów, Bielany i Bobowa ogłosiły przetargi na szkolneelektrobusy.

Pierwsze trzy gminy za najkorzystniejsza uznały oferty Solarisa,natomiast Bobowa – jako jedyna postawiała na klasę MIDI i jako jedyna wybrałaofertę innej firmy – Bus Nex – diler chińskiegoproducenta Yutong. I od niej zaczniemy nasz krótki przegląd pilotażowego programuKangur 1.0

5 czerwca małopolska Bobowa otworzyła oferty na zakup jednegoszkolnego autobusu z ładowarką z budżetem na poziomie 2 200 000 PLN brutto / 1788 617,8 PLN netto. Swoje propozycje złożyły trzy firmy:

  • Bus Nex, Warszawa w konsorcjum z Yutong Bus z ceną za modelE8 w wysokości 1.595.959 PLN netto / 1.963.029,57 PLN netto plus 60 m-cygwarancji. Oferta otrzymała w punktacji przetargowej 100 pkt.;

  • Solaris Bus & Coach, Bolechowo z ceną za model Urbino8,9 LE na poziomie 2.032.500 PLN netto / 2.499.975 PLN netto, gdzie cenaładowarki wyniosła 87 945 PLN brutto plus 48 m-cy gwarancji. Oferta otrzymała wpunktacji przetargowej 79,11 pkt.;

  • SOR, Libchavy z ceną za model ECN8,5 na poziomie 2.190.000PLN netto / 2.693.700 PLN brutto, gdzie cena ładowarki wyniosła 110 700 PLNbrutto plus 61 m-cy gwarancji. Oferta otrzymała w punktacji przetargowej 83,72 pkt.;

W tej sytuacji – 21 lipca – gmina za najkorzystniejsząuznała ofertę dilera chińskiej marki Yutong, która jako jedyna zmieściła się wgminnym budżecie, a także zawierała 5-letnią gwarancję, co oznacza m.in. przeglądyoraz test zużycia baterii po 2 latach eksploatacji. Przypomnijmy, że to jużdrugie zamówienie (po Polkowicach), gdzie firma Bus Nex jest bliskaelektrycznej umowy. Pierwszej takiej wnaszym kraju.

Gręboszów z Solarisem

21 lipca miało miejsce jeszcze jedno rozstrzygniecie wprzetargu na zakup szkolnego autobusu plus ładowarki. Małopolski Gręboszów poinformowałowyborze najkorzystniejszej oferty postępowaniu pn.: „Dostawa autobusu dostosowanegodo przewozu dzieci”. Tutaj nie było żadnego zaskoczenia i gmina wybrała jedyną złożonąofertę – od firmy Solaris Bus Coach z modelem Urbino 12 electric na sumę 2.444.010,00PLN brutto.

Zamawiany przez małopolską gminę szkolny elektrobus ma byćkonstrukcją całkowicie niskopodłogową z nadwoziem o długości 11,5 – 13,5 m,szerokości do 2,55 m i wysokości do 3,5 m. Ma umożliwiać podróż przynajmniej 53pasażerom, tym min. 41 na miejscach siedzących. Dostęp na pokład będziezapewniony przez dwa wejścia w układzie 2-2-0 lub 1-2-0. „Elektryk”ma posiadać sterowanie impulsowe. Jeden lub dwa silniki trakcyjne muszą być omocy znamionowej min. 120 kW. Elektrobusy mają posiadać baterie trakcyjne lubinny typ zasobników energii, które będą miały pojemność min. 200 kWh. Zasięg najednym ładowaniu ma wynieść co najmniej 120 km. Zużycie energii bez włączonegoogrzewania i klimatyzacji ma być nie wyższe niż 1,25 kWh/km.

Godzianów też z Solarisem

Szkolny autobus elektryczny zawiezie dzieci także na lekcjew Godzianowie niedaleko Łodzi. Solaris dostarczy gminie autobus Urbino 12electric już w październiku tego roku. Podpisana umowa i już trwającarealizacja tego zamówienia w fabryce w Bolechowie wskazuje na to, że będzie topierwszy tego typu pojazd w Polsce.

Szkolne Urbino 12 electric, które zamówiła gmina, zmieści napokładzie aż 41 młodych pasażerów. Wszystkie siedzenia w autobusie będąwyposażone w pasy bezpieczeństwa. Elektryczny pojazd będzie, tradycyjnie dlaprzewozów szkolnych, pomarańczowy. Na ścianie przedniej i tylnej pojazduzostaną umieszczone, dodatkowo oświetlone, tablice informujące o przewoziedzieci. Ponadto z tyłu autobusu, na dachu zamontowane zostaną pomarańczowe świetlne”koguty”, zapalające się automatycznie, gdy drzwi autobusu będą otwarte.

Dzięki bateriom, które będą stanowić źródło energii, pojazdnie będzie emitować żadnych szkodliwych spalin do atmosfery. Zastosowane w”e-gimbusie” baterie Solaris High Energy+ będą mieć łączną pojemność niemal 240kWh. To rozwiązanie gwarantuje zasięg co najmniej 200 km w każdych warunkachdrogowych i klimatycznych. Komfortową, płynną jazdę bez hałasu i gwałtownychwibracji zapewni oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami elektrycznymio mocy 125 kW każdy. Autobus będzie ładowany za pomocą mobilnej ładowarki omocy 40 kW, która była częścią zamówienia.

Solaris w Bielanach

Z kolei Gmina Bielany z powiatu sokołowskiego też otrzymała jednąofertę w przetargu na dostawę szkolnego autobusu elektrycznego. Od Solarisa ijest to propozycja też nieznacznie przewyższa gminny budżet. Na pozyskanieszkolnego „elektryka” oraz ładowarki przygotowano budżet 2 130 081,30PLN netto. Z kolei oferta Solarisa za elektrycznego Nowego Urbino 12 to 2 117000 PLN netto. Mobilna ładowarka plug-in została natomiast wyceniona na 81 000PLN netto. Czekamy na decyzję.

Komentarze