Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wielkopolskie partnerstwo na rzecz autobusów

infobus
15.01.2020 09:00
0 Komentarzy

Firma Solaris w konsorcjum z Politechniką Poznańską rozwijazaawansowany system wsparcia kierowców autobusów miejskich, głównieelektrycznych.

W ostatnich tygodniach w ramach projektu przed StadionemMiejskim w Poznaniu przeprowadzone zostały testy, dzięki którym autobuselektryczny będzie w stanie precyzyjnie wskazać kierowcy, jak zadokowaćpantograf pod stację ładowania.

Czas na ADAS

System, nad którym wspólnie pracują inżynierowie Solarisaoraz poznańskiej Politechniki, ułatwi kierowcy autobusu wykonywanie prostych izłożonych manewrów – jazdę przód-tył czy parkowanie, ale będzie teżnieocenionym wsparciem w wykonywaniu precyzyjnych czynności, np. przy dokowaniupantografu do stacji ładowania, co szczególnie w przypadku pojazdówprzegubowych może nastręczać niemałych trudności. Projekt ma na celu poprawębezpieczeństwa pasażerów i kierowców autobusów w ruchu miejskim, a ponadtobędzie pomocny dla przewoźników podczas manewrów na terenie zajezdni. Nowysystem zapewni także optymalne zużycie energii przez pojazd.

W ostatnich tygodniach w ramach wspólnego projektu oakronimie ADAS (Advanced Driver Assistance System; Zaawansowane systemywspomagania kierowcy) przed Stadionem Miejskim w Poznaniu zostałyprzeprowadzone testy, które pozwoliły zoptymalizować systemem wsparcia kierowcyw autobusie Solaris. Na potrzeby badań Biuro Rozwoju Solarisa zaprojektowało izamontowało mobilny maszt ładowarki pantografowej, który umieszczono na placuprzed stadionem. Firma Solaris dostarczyła także autobus z zainstalowanymsystemem, zaprojektowanym i dostarczonym przez Politechnikę Poznańską. Dziękizaawansowanemu urządzeniu autobus potrafi rozpoznawać maszt ładowarki, a przezto – będzie umiał precyzyjnie wskazać prowadzącemu pojazd, gdzie zadokowaćpantograf pod stację ładowania.

Dzięki oprogramowaniu, nad którym pracuje konsorcjum, pojazdbędzie jednocześnie dokonywać samolokalizacji i tworzyć mapę swojego otoczenia– po to, aby móc wykrywać na niej innych uczestników ruchu drogowego. Cowięcej, system oparty jest o sieć neuronową, dzięki czemu będzie potrafiłrozpoznawać zadane mu obiekty w różnych warunkach atmosferycznych. Daneprzesyłane z czujników systemu ADAS zostaną przeanalizowane, aby jak najlepiejwykorzystać i dostroić działanie oprogramowania. Testy pozwolą równieżsprawdzić działanie algorytmów podczas dokowania pojazdu pod stację izoptymalizować ich wartości.

Wielkopolskie partnerstwo

– Od wielu już lat Politechnika Poznańska jest dla naspartnerem w rozwoju technologii napędowej oraz różnego rodzaju systemówwchodzących w skład wyposażenia naszych autobusów. Dzięki ścisłej współpracyjesteśmy w stanie oferować klientom lepsze, bardziej nowoczesne rozwiązania,przydatne w codziennej eksploatacji pojazdów. Ten projekt znacznie ułatwicodzienną pracę kierowcy autobusu, i umożliwi mu precyzyjne, a przedewszystkich bezpieczne manewrowanie – mówi Michał Pikuła, dyrektor DziałuRozwoju Autobusów, Solaris Bus & Coach S.A.

Testowany system przeznaczony jest docelowo dla pojazdówelektrycznych. Projekt „Zaawansowany system wsparcia precyzyjnych manewrów dlakierowców autobusów miejskich jednosegmentowych i przegubowych” (akronimprojektu: ADAS) jest dofinansowany w ramach Działania 4.2: „Sektorowe programyB+R” Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 współfinansowanego ześrodków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (POIR.04.01.02-00-0081/17).

Komentarze