TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Wielkopolskie o autobusowej ustawie: Kroplówka pilnie potrzebna
InfoBus.pl - Opublikowano: 10.05.2019 13:00:09
Wielkopolskie o autobusowej ustawie: Kroplówka pilnie potrzebna ; fot. PKS Poznań

Aktualna sytuacja w regionie nie jest wesoła. Samorządy powiatu wrzesińskiego i gnieźnieńskiego organizują transport po upadku PKS Gniezno, a likwidacją wszystkich regularnych połączeń grozi PKS Poznań.

Wielkopolski samorząd poinformował, że w tym roku województwo zawarło umowy regulujące zasady przekazywania dopłat do biletów ulgowych z 82 przewoźnikami; dotyczy to przewozów regularnych realizowanych na terenie województwa na podstawie zezwoleń udzielonych przez organy samorządowe różnych szczebli.

PKS Gniezno po upadku

Szczególnie trudną sytuację mają ostatnio pasażerowie w powiatach gnieźnieńskim i wrzesińskim. Pod koniec kwietnia obsługująca oba te powiaty spółka PKS w Gnieźnie w upadłości poinformowała, że od 1 maja zostaje całkowicie zawieszona regularna komunikacja autobusowa. Także w poprzednich miesiącach przewoźnik sukcesywnie ograniczał liczbę realizowanych kursów. W tym tygodniu, w uzgodnieniu z władzami części gmin, firma przywróciła niektóre połączenia.

Prezes firmy Tomasz Zieliński informował w kwietniu, że na decyzję o całkowitym zawieszeniu kursów wpływ miał m.in. odnotowany w ostatnim czasie 50-proc. spadek przychodów. Mniejsza liczba sprzedanych biletów związana była m.in. z kwietniowym strajkiem nauczycieli, który spowodował, że uczniowie nie dojeżdżali do szkół.

W czwartek Starostwo Powiatowe w Gnieźnie poinformowało PAP, że przedstawiciel PKS Gniezno zadeklarował w środę (8 maja) na spotkaniu przewoźników i samorządów, że zrealizuje połączenia komunikacyjne do końca roku szkolnego - pod warunkiem podpisania porozumień z gminami, które wyraziły taką wolę.

-"Na obecną chwilę cztery gminy podpisały porozumienia z przewoźnikiem, tj. Łubowo, Kiszkowo, Czerniejewo i Witkowo. Pozostałe gminy prowadzą rozmowy z PKS-em. Kwestia porozumień w sprawie tych połączeń musi zostać rozwiązana do końca obecnego tygodnia. Ponadto, w wyniku środowego spotkania przewoźnicy podtrzymali wolę utworzenia Konsorcjum Przewoźników Powiatu Gnieźnieńskiego, którego celem byłoby zabezpieczenie transportu publicznego w obszarze gmin powiatu gnieźnieńskiego" - podało biuro prasowe starostwa.

Przedsiębiorstwem, które było i jest zainteresowane przejęciem połączeń autobusowych po gnieźnieńskiej firmie, jest firma WA-MA Macieja Walickiego z Pyzdr. Do tej pory przedsiębiorstwo uruchomiło trzy regularne linie, czwarta ma ruszyć od września.

PKS Poznań bez wsparcia Poznania

Trudna do przewidzenia jest przyszłość spółki PKS Poznań. Z usług poznańskiego PKS korzysta rocznie 1,5 mln osób z 14 powiatów i 42 gmin. Liczba osób korzystających z przejazdów spółki zmniejszyła się w ostatnich ośmiu latach o 53 proc. Mniej pasażerów skutkuje mniejszą liczbą połączeń, to zaś przekłada się na spadek przychodów ze sprzedaży biletów.

Władze stolicy Wielkopolski chcą, by do dalszej działalności spółki dołożyły się okoliczne samorządy. Wskazują przy tym, że mieszkańcy Poznania stanowią tylko niewielki odsetek pasażerów korzystających z usług przewoźnika. Według miasta alternatywnym rozwiązaniem jest likwidacja spółki poprzedzona jej podziałem. W marcu radni miejscy zdecydowali o podziale PKS Poznań S.A. poprzez wydzielenie lokalu poznańskiego dworca i przeniesienie tej części majątku do spółki Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych.

Poznański magistrat poinformował, że PKS Poznań, mimo głębokiej restrukturyzacji, nadal przynosi "znaczne straty na poziomie działalności podstawowej". W 2017 roku spółka dopłaciła do utrzymania przewozów autobusowych 5,5 mln zł. Według informacji przekazywanych przez miasto, od lipca spółce grozi likwidacja wszystkich regularnych połączeń.

Prezydent miasta Jacek Jaśkowiak na spotkaniach z samorządowcami z terenu województwa wielkopolskiego proponował współfinansowanie przewozów autobusowych realizowanych przez PKS. Jak mówił, "Poznań nie może dopłacać do strat generowanych przez PKS, a związanych z usługami, z których korzystają głównie mieszkańcy innych gmin czy powiatów". Wskazywał też, że stolica Wielkopolski "jest otwarta na współfinansowanie działalności transportowej PKS Poznań S.A. na analogicznych zasadach, jak to ma miejsce w przypadku kolei metropolitalnej".

Sytuacja w regionie

Zastępca dyrektora departamentu transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego Jan Woźniak poinformował PAP w czwartek, że w tym roku woj. wielkopolskie zawarło umowy regulujące zasady przekazywania dopłat do biletów ulgowych z 82 przewoźnikami. Dotyczy to przewozów regularnych realizowanych na terenie województwa na podstawie zezwoleń udzielonych przez organy samorządowe różnych szczebli, tj. wójtów, burmistrzów, prezydentów, starostów, marszałka.

Marszałek województwa udzielił zezwoleń 43 przewoźnikom wykonującym przewóz wojewódzki i międzywojewódzki. Na ich podstawie realizowanych jest 360 linii regularnych i 145 linii regularnych specjalnych; na terenie województwa realizowane są też przewozy na ok. 180 liniach, na które zezwolenia udzielili marszałkowie innych województw.

Z informacji przekazanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, w 2017 r. na terenie województwa przewozy powiatowe na 568 liniach były realizowane przez 74 przewoźników - niektórzy wykonywali przewozy równocześnie na terenie kilku powiatów. Przewozy gminne, oprócz komunikacji miejskiej, na 143 liniach były realizowane przez 29 przewoźników.

Z posiadanych przez wielkopolski samorząd informacji wynika, że na terenie województwa jest około 9 tys. przystanków przeznaczonych do obsługi komunikacji podmiejskiej i regionalnej. Niemal wszystkie przystanki położone są przy drogach publicznych. Według GUS, w 2017 roku na terenie województwa wielkopolskiego istniało przeszło 1 tys. linii komunikacyjnych.

Wielkopolski samorząd nie ma szczegółowych informacji nt. zmiany liczby przewoźników w regionie w ostatnich latach, czy zmiany liczby obsługiwanych linii.

Zdaniem eksperta

Ekspert ds. transportu, redaktor naczelny miesięcznika "Autobusy" Zbigniew Rusak powiedział PAP, że sytuacja kołowego transportu regionalnego w Wielkopolsce nie odbiega od sytuacji w innych częściach kraju.

"Główny problem - nie tylko w naszym regionie - to brak jakichkolwiek korelacji między poszczególnymi sektorami transportu - mam na myśli komunikację miejską, kołowy transport regionalny oraz transport kolejowy. Każdy organizator transportu rozwija poszczególne sektory w swoim własnym zakresie, nie myśląc o osiągnięciu efektu synergii i jak najlepszym wykorzystaniu wszystkich środków transportu" - powiedział.

Jak dodał, "transport regionalny zabijany jest poprzez stale rozszerzającą się komunikację miejską". "Niby powinniśmy się z tego cieszyć, ale komunikacja miejska jest rozszerzana w standardzie obowiązującym w mieście, czyli mamy częste przystanki, jeździmy autobusami o małej liczbie miejsc siedzących i jedziemy długo. A czas podróży to jest ten element, który powoduje, że pasażerowie wolą jednak wsiąść do własnych czterech kółek" – powiedział.

Wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak powiedział PAP, że transport autobusowy jest niezbędnym segmentem sieci transportu publicznego w regionie - nie wszędzie docierają połączenia kolejowe.

-"Samorząd województwa rozpoczął intensywne prace nad wdrożeniem zapisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Został nawet przygotowany i uzgodniony podstawowy dokument, jakim jest plan transportowy dla województwa. Mijają lata, a niezbędne doprecyzowanie ustawy warunkujące jej implementację nie może doczekać się finału legislacyjnego - obecnie procedowana jest 10 wersja projektu nowelizacji ustawy" – powiedział PAP Jankowiak. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linie
PKS
PKS Gniezno
PKS Poznań
Wielkopolskie
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....