Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa o historycznym e-przetargu: Mamy ofertę!

infobus
12.02.2019 13:00
0 Komentarzy

„Mamy ofertę!” to najlepsze podsumowanie wielomiesięcznej pracy MZA Warszawa nad największym w Europie przetargiem na autobusy elektryczne. O skali wydarzenia świadczy też wypowiedź prezydenta stolicy.

„Elektrobusy dla Warszawy – mamy ofertę” – tak brzminagłówek artykułu w miejskim portalu, który opisuje dzisiejsze otwarcie ofert w rekordowym przetargu na dostawę 130 elektrycznychprzegubowych autobusów dla Warszawy. O wadze tego wydarzenia świadczy fakt, że jest to największy taki kontrakt na zakup elektrobusów w Europie. Podobne zamówienia pojawiały się i w W. Brytanii, i we Włoszech, natomiast żaden z nich nie ma tak wysokiej sumy w zakresie gwarantowanego zamówienia. Mediolan ma wyższą pulę, ale w opcji. Z  kolei brytyjskie zamówienia mają ograniczone grono oferentów. Podobnie jest w Holandii, gdzie to liniowy zwycięzcy wybierają indywidualnie dostawców taboru. Natomiast warszawskie zamówienie było klasycznym przetargiem publicznym – otwarty na wszystkich producentów w Europie i wszystko wskazuje na to, że uda się je szybko i skutecznie zrealizować. Brawo MZA!

Prezydent o elektrobusach

-„Inwestujemy w ekologiczny i zeroemisyjny transportpubliczny. Obok budowy kolejnych tras tramwajowych i nowych linii metra,sukcesywnie będziemy wymieniać tabor autobusowy. Będą to wyłącznie pojazdynapędzane gazem lub energią elektryczną. Kupując te elektrobusy myślimy o komforciewarszawianek i warszawiaków, i o środowisku – mówi Rafał Trzaskowski, Prezydentm.st. Warszawy.

Elektryczna przyszłość

Zamówienie dla Miejskich Zakładów Autobusowych obejmujedostawę aż 130 przegubowych autobusów elektrycznych. Dzięki zamówieniuWarszawa, jako drugie po Londynie miasto w Europie, będzie miała ponad stoautobusów elektrycznych. Łącznie, wraz z posiadanymi elektrobusami, postołecznych ulicach poruszać się będzie 160 takich pojazdów.

W postępowaniu swoją ofertę złożył tylko Solaris Bus &Coach. Za wyprodukowanie elektrobusów Urbino 18 electric firma chce 399 590 100złotych brutto. Kwota przeznaczona na zakup przez zamawiającego wyniosła 431730 000 złotych brutto. Teraz komisja przetargowa zbada poprawność złożonejoferty.

Każdy z pojazdów będzie miał klimatyzację, elektronicznesystemy informacji pasażerskiej, monitoring zewnętrzny i wewnętrzny, automatbiletowy oraz liczne udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami orazniewidomych i niedowidzących. Autobusy nie będą emitowały spalin, a przy tymbędą niezwykle ciche.

Dzięki tej inwestycji z Traktu Królewskiego znikną ostatnieautobusy zasilane olejem napędowym. Będzie czyściej i ciszej. Pierwsze zzamówionych elektrobusów będą mogły wyjechać na linie na początku 2020 roku.

Ładowarki dla autobusów

Dodatkowym przedsięwzięciem będzie budowa siecipantografowych ładowarek ulicznych na pętlach autobusowych w dwudziestupunktach Warszawy. Pierwsza z nich działa przy ulicy Spartańskiej dla linii222. Kolejne urządzenia wkrótce zostaną uruchomione przy ul. Konwiktorskiej, aw przygotowaniu są punkty ładowania na Nowodworach, Szczęśliwcach i wWilanowie. W tej ostatniej lokalizacji stanie aż sześć urządzeń.

Eko Warszawa

To już czwarty i największy przetarg na dostawę autobusówelektrycznych dla Miejskich Zakładów Autobusowych. Oto ich krótka historia:

  • Pierwszy z nichrozstrzygnięto w 2014 r. (wygrał Solaris),

  • drugi – w roku 2016 (wygrałokonsorcjum Ursus Bus oraz AMZ-Kutno),

  • trzeci – w 2017 r.  – wygrał Solaris.

  • czwarty – w 2018 r. – jest właśnie w trakcie rozstrzygnięcia.

Podsumowując – w ciągu ostatnich lat na ulice Warszawy wyjechało 1167 niskopodłogowych autobusów- w tym 4 pojazdy z napędem hybrydowym, 30 elektrycznym i 35 gazowym. Obecnie stolica inwestuje tylko wtabor nisko- lub zeroemisyjny – latem2018 roku podpisano umowę na dostawy 80 autobusów gazowych CNG (z opcjąrozszerzenia do 110 sztuk). Pojazdy z tego kontraktu pojawią się w Warszawiejuż w marcu tego roku.

Komentarze