Volvo zwycięża w Łodzi

infobus
05.08.2020 14:00
0 Komentarzy

W dniu dzisiejszymMiejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne z Łodzi rozstrzygnęło przetarg nadostawę 17 sztuk autobusów elektrycznych o długości 12-metrów.

Jest to drugi ogromny sukces Volvo w przetargach na dostawyautobusów elektrycznych na polskim rynku. Dwa tygodnie temu Volvo wygrało przetargna dostawę 10 autobusów elektrycznych dla PKM Gliwice. W chwili obecnejautobusy elektryczne marki Volvo są eksploatowane w Polsce przez MPK Inowrocław(8 sztuk) i MPK Świdnica (2 sztuki).

Przypomnijmy, że 7 lipca łódzkie MPK otworzyło oferty zazakup 17 elektrobusów plus 6 w opcji. Budżet był jednak nieoszacowany, bownosił 44.329.200,00 zł brutto / 36.040.000 zł netto, co oznacza że MPKszacowało cenę jednostkową na poziomie 2.120.000,5 zł netto.  Dla porównania propozycje obu producentówopiewały na następujące kwoty: Solaris z modelem Urbino 12 electriczaproponował cenę 47,46 mln za podstawową część, a 64.066.589,34 zł /52.086.657 zł netto za wszystko, co dało cenę za jednego nU12e na poziomie2.264.637,2 zł netto. Do tego producent zadeklarował gwarancję całopojazdowąprzez 72 miesiące i gwarancję na akumulatory trakcyjne także na 72 miesiące.Volvo z modelem 7900 Electric dało bardzo zbliżoną cenę – 47,67 mln zł bruttoza podstawową część, a 64.501.200,02 zł / 52.440.00 zł netto, co dało jednostkowącenę za 7900E na poziomie 2.280.000 PLN neto. Do tego gwarancję całopojazdowąna 72 miesiące i gwarancje na akumulatory trakcyjne także 72 miesiące.

Volvo otrzymało 99,46 pkt natomiast Solaris 94,70 pkt. Volvozdecydowanie wygrało, dzięki parametrom ekologicznym, a to za sprawąprzelicznika punktów przyznawanych w tym kryterium (najlepsza oferta otrzymałamaksymalną ilość punktów, natomiast druga bez względu na zaoferowane parametry0 pkt).

Jakich autobusów chceŁódź?

Przypomnijmy – elektrobusy dla Łodzi mają mieć długość od11,8 do 12,5 m i wysokość maksymalnie 3,4 m. Oferowane konstrukcje powinny byćpojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich w przejściuśrodkowym oraz we wszystkich drzwiach, o wysokości wejścia nie większej niż 340mm od powierzchni jezdni. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez trojedwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz z napędempneumatycznym sterowanym elektrycznie. Szerokość efektywna drzwi ma wynosićminimum 1100 mm. Autobusy będą zasilane energią elektryczną pochodzącą zakumulatorów trakcyjnych o pojemności adekwatnej do zapotrzebowania pojazdupodczas pracy na linii, jednak nie mniejszej niż 100 kWh. Ładowanieelektrobusów ma się odbywać poprzez ładowarki typu plug-in zlokalizowane wzajezdni, a także ładowarki zlokalizowane na krańcówkach (pętlach krańcowych) omocy nominalnej 300 kW. W tym przypadku zastosowanie znajdzie tzw. odwróconypantograf, tj. opuszczany z kopuły masztu połączonego z ładowarką. W przedzialepasażerskim znajdą się wygodne, profilowane siedzenia. Wentylację zapewniąprzesuwne okna, a także klimatyzacja i wentylatory. Z kolei stanowisko kierowcyoddzielone będzie od przedziału pasażerskiego, wyposażone w pełną, zabudowaną,zamykaną kabinę z wyjściem przez pierwszą połówkę pierwszych drzwi. Miejscepracy kierowcy będzie wyposażone m.in. w fotel obrotowy, zawieszonypneumatycznie, z pełną regulacją bezstopniową w zależności od indywidualnychpotrzeb kierowcy, wyposażony w składane i regulowane podłokietniki, a także wdwa wieszaki, zabudowaną we wnętrzu kabiny kierowcy lodówkę (schładzarkę)elektryczną, uchwyt (podstawkę) umożliwiający bezpieczne postawienie typowejszklanki (kubka) lub butelki z napojem o pojemności 0,5 l, pojedynczy port USB.System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne LED (przednia,boczna, tylna). Wewnątrz znajdzie się tablica boczna LCD o przekątnej minimum38 cali – umożliwiająca prezentowanie listy przystanków w formie graficznej(zaznaczenie przystanku strefowego), numeru linii, nazwę przystankówkrańcowych, kierunku jazdy, mapki przejazdu, czasu przejazdu międzyprzystankami, nr służbowego kierowcy, reklam, piktogramu środka transportu(autobus), piktogramu np. dworca lub szpitala i innych treści graficznych itekstowych. Informację pasażerską uzupełnią również tablica wewnętrznapodsufitowa, umieszczona w osi podłużnej autobusu za kabiną kierowcy – znapisem dwurzędowym, umożliwiająca wyświetlanie numeru linii, nazwę przystankówkońcowego oraz pośrednich, a ponadto elektroniczna tablica dwustronna LCD oprzekątnej minimum 22 cale, z uchwytami do zamocowania wewnątrz pod sufitem,umożliwiająca prezentowanie reklam, numeru linii, nazwę przystanków końcowegooraz pośrednich.

Obecnie MPK Łódź posiada we flocie zaledwie 24 autobusy markiVolvo przy taborze na poziomie około 418 autobusów, jednak jeszcze kilka lattemu w taborze było ponad 100 sztuk autobusów tej szwedzkiej marki.

Komentarze