Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

VDL z kolejną generacją autokarów Futura [FILM]

infobus
06.06.2018 12:00
0 Komentarzy

Jeszcze przed wakacjami VDL Bus & Coach wprowadzi kolejnągenerację autobusów turystycznych Futura. Zmiany dotyczą głównie układunapędowego. Pojazdy będą trochę droższe, ale za to jeszcze bardziej wydajne.

Jeszcze przed wakacjami VDL Bus & Coach wprowadzi kolejnągenerację autobusów turystycznych Futura. Zmiany dotyczą głównie układunapędowego. Pojazdy będą trochę droższe, ale za to jeszcze bardziej wydajne.

Jak informuje holenderski producent zmienia się przedewszystkim układ napędowy, gdzie m.in. mamy teraz w standardzie nową skrzynię biegówZF Traxon. Do tego dochodzi niższa o 100 kg waga pojazdu, co przekłada się nalepszy rozkład masy i o 3% mniejsze zużycie paliwa.

Kuracja odchudzająca

Układ oczyszczania spalin w Futurze jest teraz około 50kg lżejszy i zajmuje o 40% mniej miejsca. Do tego dochodzi nowy układ komorysilnika oraz zautomatyzowana skrzynia biegów – ZF Traxon, która jest lżejsza o20 kg. Wszystkie masowe oszczędności osiągnięte za tylną osią. Prowadzi to do bardziejwydajnego rozkładu masy, lepszych właściwości jezdnych i wyższej pojemnościpasażerskiej.

Największy wysiłek włożono w wydobycie maksymalnejenergii z każdej kropli paliwa. Wewnętrzne tarcie w silnikach DAF MX zostałozredukowane dzięki zastosowaniu nowych technologii. Blok silnika, chłodzenie,wlot powietrza, łożyska i tłoki zostały całkowicie przeprojektowane, awspółczynnik kompresji został zwiększony. Nowa, bardziej wydajna turbosprężarkazapewnia większy moment obrotowy. Elementy napędzane silnikiem, takie jak pompyoleju, wody i wspomagania układu kierowniczego są załączane tylko wtedy, gdy jestniezbędne. To oszczędza paliwo.

Wraz z wprowadzeniem nowych silników MX ich zwiększonamoc i oszczędność paliwa idą w parze. Firmie DAF udało się uzyskać maksymalną mocna poziomie zaledwie 900 obrotów na minutę. W zależności od wariantu mocysilniki MX mają dodatkowy moment obrotowy od 50 Nm do 300 Nm. Nowe silniki wpołączeniu z 12-biegoowymi skrzyniami ZF Traxon i nowej tylnej osi oprzełożeniu 1: 2,71 powoduje zmniejszenie prędkości obrotowej silnika do 100obrotów na minutę przy prędkości 100 km / h.

{https://www.youtube.com/watch?v=ZYnMDIkOQSM}

Optymalna konfiguracja

W ramach nowej generacji jednopokładowe autokary będąwyposażane w silniki DAF MX-11, a wersja piętrowa – w MX-13. Standardowa Futurawyposażony jest w silnik DAF MX-11 o mocy 370 KM i 1 900 Nm. W porównaniu zpoprzednią generacją silnik ten zapewnia duży moment obrotowy na poziomie 300Nm, a zatem zapewnia wystarczającą rezerwę mocy. Opcjonalnie dla wersji2-osiowej i standardowo dla wersji 3-osiowej dostępne są silniki:

  • DAF MX-11 o mocy 410 KM i 2100 Nm. W tym warianciemaksymalny moment obrotowy jest już dostępny od 900 do 1100 obr / min.

  • DAF MX-11 o mocy 450 KM i 2300 Nm. Ta wersja jestszczególnie odpowiednia do pracy w miejscach, gdzie wymagana jest dodatkowamoc, na przykład podczas jazdy w górach.

Dwupokładowy autokar Futura FDD2 jest standardowowyposażony w silnik MX-13 o mocy 530 KM i 2600 Nm. Nowością jest również to, żedwupokładowy model Futura może być teraz dostarczany z MX-11 o mocy 450 KM wpołączeniu z w pełni automatyczną skrzynią biegów ZF Ecolife, co zapewnia dobreparametry do obsługi linii.

Napęd nowej generacji ma wydłużone okresy międzyserwisowe(zarówno MX-11, jak i MX-13), które zostały zwiększone w zakresie 100 000 km-200000 km w zależności od wykonywanej pracy. Opracowano również nowy layout komorysilnika o lepszej dostępności. Dzięki temu wykonywanie prac serwisowych jestjeszcze łatwiejsze i szybsze.

Przełożenie napędu

Ponadto VDL zadbał o lepszą współpracę silników DAF MX zeskrzyniami biegów ZF. Jednostka napędowa jest teraz standardowo połączona w zautomatyzowanąskrzynię biegów ZF Traxon. Zdaniem VDL ta kombinacja jest idealna do obsługitransportu regionalnego, jak również do zapewniania ekspresowych połączeńmiędzymiastowych. Z kolei w pełni automatyczna skrzynia ZF Ecolife jestdostępna jako opcja.

Dzięki temu jest teraz ciszej, bardziej efektywnie, zniższym kosztem TCO i z mniejszym zużyciem paliwa o 3%.

Skrzynia ZF Traxon zapewnia przede wszystkim skrócenieczasu zmiany biegów. To zwiększa komfort i zapewnia optymalne przyspieszenie.Traxon oferuje też „Hill Start”, który pomaga kierowcy podczas jazdyna wzniesieniu. Moc wymagana do wyjazdu jest obliczana na podstawie nachyleniastoku i ciężaru pojazdu. Traxon posiada również tryb manewrowy, który pomaga wprecyzyjnych operacjach, takich jak parkowanie.
Z kolei automat ZF Ecolife, czyli w pełni automatyczna, 6-biegowa skrzyniabiegów ZF Ecolife idealnie nadaje się do niskich średnich prędkości z dużąliczbą przełożeń.

Kolejna opcja to PredictivePowertrain Control. Łącząc GPS z informacjami topograficznymi,PPC patrzy w przyszłość i dostosowuje strategię zmiany biegów, która poprawiaekonomikę zużycia paliwa. Ustawiona minimalna prędkość jest utrzymywana podczaswznoszenia. Tuż przed najwyższym punktem system wyłącza „gaz” iprzesuwa skrzynię biegów do położenia neutralnego. Energia kinetyczna utrzymujeprędkość Futury i pozwala jej „pokonać” szczyt. Podczas schodzeniaPPC aktywuje tryb Eco-roll, który utrzymuje skrzynię biegów w położeniuneutralnym. Może to wygenerować dodatkowe oszczędności paliwa na poziomie 2,5%.
Nowy układ napędowy VDL Futura zapewnia odpowiednie hamowanie dzięki połączeniuZF Intarder z hamulcem silnikowym DAF (DEB). Umożliwia to zmniejszenieprędkości bez korzystania z hamulca roboczego, co jest korzystne pod względemkosztów serwisu.

Komentarze