TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Ustawa PKS-owa. Ile pieniędzy dla województw?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 16.08.2019 14:00:59
fot. wikipedia

Trzy dni temu, 12 sierpnia wojewodowie zamknęli nabory wniosków o dopłaty z rządowych pieniędzy z funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Gorączka na chwilę ustała, więc to dobry moment, aby sprawdzić jak rozlokowano przewidziane na ten rok 300 mln zł.

Autobusowy algorytm
Podział rządowych środków nie odbędzie się proporcjonalnie do wielkości danego województwa. W przepisach wykonawczych przyjęto algorytm, który- mówiąc w dużym uproszczeniu przy rozdziale środków na poszczególne części kraju uwzględnia:

  • 1) powierzchnię województwa
  • 2) liczbę mieszkańców województwa
  • 3) wartość produktu krajowego brutto województwa
  • 4) zaspokojenie potrzeb przewozowych społeczności na obszarze województwa

Kwota stanowiąca 11/12 środków Funduszu określonych w planie finansowym na dany rok budżetowy będzie dzielona na województwa poprzez jej przemnożenie przez wskaźnik udziału województwa w tej kwocie. Wskaźnik udziału województwa w kwocie 11/12 środków przewidzianych na dany rok budżetowy w planie finansowym Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej będzie obliczany według specjalnie określonego w rozporządzeniu wzoru. W projekcie rozporządzenia szczegółowo wyjaśniono znaczenie poszczególnych symboli użytych we wzorze.

Pozostała kwota stanowiąca 1/12 środków Funduszu określonych w planie finansowym na dany rok budżetowy będzie dzielona w równych częściach na pięć województw o najniższym wskaźniku PKB w przeliczeniu na mieszkańca według województw. Takie rozwiązanie zapewni, że środki te będą dystrybuowane do województw o najmniejszym poziomie zamożności ich mieszkańców i adekwatnie do potencjału rozwojowego regionów.

W tym roku na dopłata zaplanowano 300 mln zł, przy założeniu, że maksymalne wsparcie wyniesie maksymalnie 1 zł/wzkm brutto i pod warunkiem zapewnienia przez wnioskodawcę min. 10% wkładu własnego do kosztów funkcjonowania danej linii lub pakietu linii. Z kolei pula środków na 2020 r. wzrośnie do 800 mln zł, również przy założeniu identycznej dopłaty do wzkm i poziomu partycypacji ze środków własnych danego samorządu. Zmianę przyniesie dopiero rok 2022 r.- wtedy wsparcie rządowe wyniesie nie więcej niż 80 gr/wzkm brutto.

Ile dla każdego województwa?
A jak to się rozłożyło na poszczególne województwa? Oczywiście zgodnie z mechanizmem korygującym przewidzianym w rozporządzeniu do "ustawy PKS-owej" najwięcej otrzyma piątka najbiedniejszych województw. Dla podlaskiego to 24,8 mln zł, lubelskiego 24,2 mln zł, warmińsko-mazurskiego 22,9 mln zł, świętokrzyskiego 21,5 mln zł i 19,6 mln zł dla podkarpackiego.

Najmniej przypadnie województwom opolskiemu (11,6 mln zł), lubuskiego (13,2 mln zł), łódzkiemu (15,6 mln zł), pomorskiemu (15,8 mln zł) i małopolskiemu (16,1 mln zł). Warto w tym miejscu dodać, że łódzkie jako jedyne pochwaliło się pewnym pomysłem na zagospodarowanie tych środków. W planach władz województwa jest uruchomienie 29 linii autobusowych. O szczegółach pisaliśmy tutaj.

Dla reszty województw przewidziano:

  • zachodniopomorskie – 17,9 mln zł
  • kujawsko-pomorskie – 18,5 mln zł
  • śląskie – 18,3 mln zł
  • mazowieckie – 19,7 mln zł
  • wielkopolskie – 19,8 mln zł
  • dolnośląskie – 20,2 mln zł

Jak więc widać z bogatych lub średniozamożnych województw jedynie dolnośląskie przekroczyło w tym roku pulę 20 mln zł. Można jednak powiedzieć, że nie jest to zaskoczeniem.

Podsumowując...
Pozostaje więc czekać na wyniki naborów prowadzonych przez Urzędy Wojewódzkie. Pieniądze na ten rok może nie są za duże, sama ustawa autobusowa również nie zbiera póki co zbyt pochlebnych opinii, ale w końcu od czegoś trzeba zacząć. Obecny rok ciężko będzie z resztą uznać za miarodajny. Dopiero przyszły pozwoli na wyciągnięcie pewnych wniosków i odpowiedź na pytanie, w którym kierunku konieczna będzie zmiana przepisów i jaki powinien być ich duch. W zależności od województwa, w 2020 r. planowana suma dopłat może się wahać w zakresie od ok. 31 do ok. 66 mln zł.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linie
ustawa
PKS
PTZ
MI
umowa
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....