TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Ursus walczy o e-Busa. Co zrobi NCBiR?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 04.06.2019 15:00:25
fot. Rafał Nieściór, phototrans.pl

Ursus dostarczył część dokumentów, które mają umożliwić podpisanie umowy z NCBiR na realizację pierwszego etapu zamówienia na nawet 1082 autobusy elektryczne. Co będzie dalej z tym gigantycznym kontraktem? Nie wygląda to ciekawie.

Od drugiej połowy lutego konsorcjum, które tworzą m.in. Ursus i Ursus Bus jest jedynym zwycięzcą przetargu NCBiR na opracowanie i dostarczenie nawet 1082 elektrobusów różnych długości. To efekt odrzucenia ofert Politechniki Śląskiej oraz konsorcjum pod wodzą Autosana po kontroli uprzedniej Urzędu Zamówień Publicznych. Decyzję tą podtrzymała także Krajowa Izba Odwoławcza.

Wydawało się więc, że Ursus może spokojnie szykować się do podpisania umowy z NCBiR. Jednak zła kondycja finansowa producenta z Lublina oraz kolejne niepowodzenia przy ostatnich dostawach kładły pod znakiem zapytania możliwość finalizacji zamówienia. Samo kompletowanie dokumentów przez Ursusa, które są niezbędne do podpisania umowy również się przeciąga. Ale wreszcie coś wiadomo w tej kwestii.

Ursus wczoraj opublikował dwa komunikaty, które rzucają nowe światło na jego sytuację. Pierwszy dotyczy umowy z NCBiR, na którą producent cały czas liczy.

"W nawiązaniu do raportu bieżącego nr 33/2019 z dnia 13 maja 2019 r. Zarząd URSUS S.A. w restrukturyzacji informuje, iż w dniu 3 czerwca 2019 r. Konsorcjum URSUS BUS, w skład którego wchodzi Emitent, złożyło część dokumentów potwierdzających brak podstaw wykluczenia do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (Zamawiający) w postępowaniu o udzielnie zamówienia publicznego (NR 44/17/PI) na opracowanie i dostawę typoszeregu innowacyjnych pojazdów bezemisyjnego transportu publicznego." - głosi komunikat.

Ponadto Ursus poprosił o więcej czasu na skompletowanie dokumentów. NCBiR nie przychylił się jednak do tej prośby, co może świadczyć o tym, iż w centrum powoli tracą cierpliwość.

"Jednocześnie Zamawiający, nie uwzględnił wniosku lidera Konsorcjum URSUS BUS, tj. spółki URSUS BUS S.A. złożonego w dniu 31 maja 2019 r. o przedłużenie do dnia 29 czerwca 2019 r. terminu na dostarczenie, wymaganych do umowy B+R, dokumentów potwierdzających brak podstaw wykluczenia oraz pozostałych wymaganych informacji."

I na koniec przypomnijmy, jak planowo powinna wyglądać realizacja rządowego projektu na stworzenie rodziny polskich autobusów elektrycznych:

  • 1 Etap - opracowanie dokumentacji pojazdu 12 m (zgodnej z oczekiwaniami zamawiającego) - NCBR planuje na ten etap przyznać 2.500.000 zł netto/podmiot, czas realizacji etapu 195 dni. Po tym czasie NCBR będzie oceniał przedłożoną dokumentację pod kątem spełniania wymogów SIWZ. Do kolejnej fazy zostaną dopuszczone podmioty, których dokumentacja zostanie pozytywnie oceniona przez NCBR.
  • 2 Etap - opracowanie prototypu pojazdu 12 m - NCBR planuje na ten etap przyznać 4.850.000 zł netto/podmiot, czas realizacji etapu 225 dni. Po tym etapie NCBR będzie oceniał prototyp pod kątem spełniania wymogów SIWZ. Do kolejnej fazy zostaną dopuszczone podmioty, których prototyp 12m zostanie pozytywnie oceniony przez NCBR i Zamawiających w trakcie testów.
  • 3 Etap - opracowanie typoszeregu prototypów pojazdów 10m, 12m i 18m - NCBiR planuje na ten etap przyznać 15.000.000 zł netto/podmiot, czas realizacji etapu 215 dni. Po tym etapie NCBiR będzie oceniał zaprezentowany typoszereg pojazdów pod kątem spełniania wymogów SIWZ. Do kolejnej fazy (wdrożeniowej) zostaną dopuszczone podmioty, których typoszereg pojazdów zostanie pozytywnie oceniony przez NCBiR i Zamawiających.

Co dalej?
Czarne chmury zebrały się nad dywizją autobusową Ursusa, ale to akurat nic nowego w ostatnich miesiącach. Co dalej z producentem z Lublina? Na pewno dotychczasowy obrót spraw stawia pod znakiem zapytania pozostałe realizacje Ursus Busa. A chodzi tu m.in. o dostawy do Lublina, Szczecina, a także nowego Sącza i Ostrowa Wielkopolskiego (termin dostawy przekroczony i MZK ogłosiło nowy przetarg), nad którymi teoretycznie powinien pracować Ursus Bus.

Dotychczasowe wiadomości pozwalają na postawienie pewnej tezy. Otóż model biznesowy Ursus Busa spalił na panewce. Brakuje kapitału, brakuje także odpowiedniej organizacji produkcji i wsparcia po dostawie dla klienta. Błędnie przyjęte założenia dały o sobie znać, a wszystko kumuluje się praktycznie w jednej chwili. I to z maksymalnie destrukcyjną siłą.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
Ursus
NCBiR
e-bus
elektrobus
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....