TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Urbino 18 Mobilisu. W Warszawie już ich nie zobaczymy
INFOBUS.PL - Opublikowano: 17.07.2019 18:00:14
fot. Kubul, phototrans.pl

Kolejne autobusy przegubowe od prywatnego operatora skończyły karierę na warszawskich liniach. To 54 Solarisy Urbino 18, które na przełomie 2010 i 2011 r. do ruchu wprowadził Mobilis. Jaki będzie ich dalszy los po stołecznej przygodzie?

Historia kontraktu
Zacznijmy od historii. W maju 2010 r. Mobilis wygrał w Warszawie przetarg na ośmioletnią obsługę linii autobusowych. 10 czerwca Zarząd Transportu Miejskiego podpisał z przewoźnikiem umowę. Mobilis zaoferował obsługę przewozów po stawce początkowej 7,07 zł/wzkm netto. Aby mieć pełną skalę trzeba dodać, że w ostatnim dniu kursowania Solarisów stawka wynosiła 9,21 zł/wzkm netto.

Zgodnie z warunkami kontraktu Mobilis miał wprowadzać autobusy do ruchu w pięciu etapach, w każdym po 10 pojazdów. Pierwsze zadebiutowały na warszawskich ulicach 1 grudnia 2010 r. Skierowano je na wybrane zadania na liniach 114, 180 i 190. Pełne uruchomienie zgodnie z umową zostało osiągnięte w kwietniu 2011 r. Warto dodać, że był to ostatni kontrakt stołecznego ZTM z prywatnym operatorem, których był uruchamiany etapami. Od kilku lat standardem jest start całego pakietu w jednym terminie.

Początkowo Urbino 18 Mobilisu miały kursować po stolicy do końca listopada 2018 r. Jednak przedłużająca się "przegubowa bitwa warszawska" spowodowała, że będzie ryzyko w postaci niedoboru pojazdów, który utrudniałby obsługę komunikacyjną. ZTM podpisał więc z Mobilisem "awaryjną" umowę w celu załatania tej luki. Przewoźnik zobowiązał się dalej obsługiwać powierzone mu zadania w okresie od 1 grudnia 2018 r. do końca czerwca 2019 r. I nieco ponad dwa tygodnie temu skończyła się przygoda "długich jamników" A7xx w Warszawie, ostatnich autobusów w ten sposób oznaczonych.

Co i jak?
Każdy ze stołecznych Urbino 18 Mobilisu zabierał na pokład 154 pasażerów. Na miejsce siedzące mogły liczyć 42 osoby. Zamontowano standardowe wtedy dla Solarisa fotel Ster 8MN, oczywiście obite warszawską tapicerką. Z niskiej podłogi dostępnych było 13 siedzeń. Dostęp na pokład był zapewniony przez cztery wejścia w układzie 2-2-2-2.

Autobusy były napędzane silnikami DAF PR228U1. Były to jednostki spełniające normę Euro 5. Miały one niespełna 9,2 l pojemności. Osiągały moc 231 kW oraz 1275 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Na życzenie Mobilisu autobusy posiadały dwa typy automatycznych skrzyń biegów. W pojazdach A701 - A727 zastosowano automaty ZF Ecolife. Z kolei druga połowa pojazdów posiadała przekładnie Voith Diwa. Krąży pewna anegdota na temat takiego wyboru Mobilisu, ale o tym może innym razem.

Naturalna wentylacja była zapewniona przez dziesięć okien przesuwnych oraz cztery wywietrzniki dachowe. Autobusy były klimatyzowane za pomocą dwóch agregatów Eberspächer Sütrak, każdy o mocy 30 kW. Autobusy były wyposażone w monitoring oraz biletomaty, które przyjmowały płatność bilonem.

Jeżeli chodzi o SIP to można powiedzieć, że niewiele się od tamtych lat zmieniło. Mobilis postawił na rozwiązania warszawskiego Macro-Systemu. Autobusy posiadały cztery zewnętrzne wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości. W środku było zamontowanych pięć tablic LCD. Przed drugimi i trzecimi drzwiami zainstalowano monitory 38", czyli nic innego jak "e-korale". Do tego doszły jeszcze trzy podsufitowe LCD 22-23". Nie zabrakło oczywiście także głosowych zapowiedzi przystanków oraz GPS. Całością sterował autokomputer z dotykowym interfejsem.

Solarisy Urbino 18 Mobilisu były trzecią partią autobusów dla Warszawy, które były tak bogato wyposażone, co szczególnie było widoczne właśnie w zakresie SIP. Można powiedzieć, że prawie dekadę temu wyznaczono pewien standard, który do dziś nieznacznie ewoluował w pewnych szczegółach.

Co dalej więc będzie z tymi autobusami? Gdyby za dobrą monetę przyjąć w jakim tempie i gdzie znalazły nowych właścicieli Solarisy A0xx i A1xx o po-warszawski los A7xx można być spokojnym. Pozostaje więc czekać.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
Mobilis
Solaris
ZTM Warszawa
  • Krzysztof Kiciak – 17.07.2019

    do lublina

  • Eryk Złotowski – 17.07.2019

    Obstawiam Lublin, mają braki chyba jeszcze.

  • Maciek Tgk Bielski – 17.07.2019

    To już dość mocno wyeksploatowane wozy i lepiej żeby już odpoczęły.

  • Sławomir Gugała – 17.07.2019

    Albo Częstochowa.Za Ikarusy.

  • Michał Kwietniak – 17.07.2019

    Oferowali je do Wrocławia, więc jeśli będą się znowu zgłaszać (o ile będzie przetarg) to pewnie tam.

  • Alex Młodawski – 17.07.2019

    PKS Szczecin 😂😂😂

  • Kania Paweł – 17.07.2019

    Huta stali😁😁

  • Zenon Lipka – 17.07.2019

    ta firma zwija się z przewozów pasażerskich najpierw najpierw zamykali dawne oddziały PKS a teraz skończyła się umowa z ZTM i co dalej będzie ? czy wiecie z jakiego kraju pochodzi ?

  • Paweł Pasternak – 17.07.2019

    Zapewne do GOPu

  • Thaddeus Dzikowicz – 17.07.2019

    Do MZA na Ostrobramską. To jest skansen.

  • Daniel Białek – 17.07.2019

    Złomowisko, to miejsce dla niektórych wozów. Nie dla wszystkich oczywiście.

  • Mateusz Biernacki – 17.07.2019

    MPK Lublin

  • Otta Norbert – 17.07.2019

    Te Solarisy, wbrew temu co widać w komentarzach, to naprawdę udane wozy w całkiem nienajgorszym stanie. Spokojnie parenaście lat pomyślnie przejeżdżą u innego przewoźnika.

  • Sebastian Rożentalski – 17.07.2019

    Pio nie znasz jakiegoś chętnego przewoźnika z północnych okolic Poznania? 🤣

  • Przemysław Sadowski – 18.07.2019

    Jeden z nich trafił do Kłosoka na oddział Zabrze.

  • Maciej Piotr – 18.07.2019

    GOP weźmie wszystko. 😂

  • Tadeusz Winciorek – 18.07.2019

    Do Izraela razem z właścicielem mobilisu

  • Paweł Jumper – 18.07.2019

    Jakoś jak w 2016 roku znikały NG363 i NL223 z ITSu, to ani słowa o tym nie było. A nad tymi pierdzącymi i grzechoczącymi złomami każdy się żali. Co jest? Powinny jak najszybciej trafić na złom, stach się bać co będzie jak będą jeszcze starsze. Opadające koła???

  • Jakub Białkowski – 18.07.2019

    Po pierwsze - siedzenia to były Stery 6MN, a po drugie - one nie miały GPS ;)

  • Maciej Ryszawy – 18.07.2019

    Częstochowa lub Szczecin

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....