TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Unia nakłady limity CO2 na ciężarówki. Kiedy autobusy?
InfoBus.pl - Opublikowano: 20.02.2019 09:00:25
Unia nakłada nowe limity dla ciężarówek i autobusów

W lutym przedstawiciele państw członkowskich, KE i PE wypracowali porozumienie ws. przepisów dotyczących ustanowienia limitów emisji CO2 dla nowych ciężarówek.

Przedstawiciele państw członkowskich, KE i PE wypracowali porozumienie ws. przepisów dotyczących ustanowienia limitów emisji CO2 dla nowych ciężarówek. Zgodnie z nim producenci będą musieli ograniczyć emisje o 30 proc. do 2030 r.

Takich ograniczeń do tej pory w UE nie było. Przepisy te dopełniają normy wobec samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych na okres po 2020 r., co do których UE zgodziła się jeszcze w grudniu ubiegłego roku. Natomiast z naszej wiedzy wynika, że nie są objęte nimi autobusy i autokary. Aby przepisy mogły wejść w życie, porozumienie musi zostać jeszcze formalnie zatwierdzone przez Radę UE oraz Parlament Europejski.

Unia zadowolona

-"Z tymi pierwszymi w historii unijnymi normami emisji dla samochodów ciężarowych kończymy ustanawianie ram prawnych, by osiągnąć europejski cel ograniczenia emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 40 proc. do 2030 r." - oświadczył 19 lutego unijny komisarz ds. działań klimatycznych i energii Miguel Canete.

Komisja Europejska zaproponowała ustanowienie standardów emisji CO2 dla samochodów ciężarowych w maju ubiegłego roku. Zgodnie z wypracowanym właśnie porozumieniem:

  • w 2025 roku średnia emisja z nowych pojazdów ma być o 15 proc. niższa niż w 2019 roku,

  • w 2030 roku o co najmniej 30 proc. niższa niż w 2019 roku.

Samochody osobowe i auta dostawcze są już objęte tymi restrykcjami, natomiast jak dotąd nie obowiązywało to samochodów ciężarowych. Ponieważ obecnie aż 98 proc. ciężarówek w UE napędzanych jest silnikami Diesla, a niemal wszyscy producenci zamierzają wytwarzać pojazdy o emisji zerowej, KE proponuje zachęty finansowe dla realizacji takich planów.

Kompromis przewiduje ponadto, że już za trzy lata, w 2022 r. Komisja Europejska przedstawi propozycje nowych celów ograniczenia emisji na okres po 2030 r. Ma być on zgodny z założeniami Porozumienia Paryskiego dotyczącego walki z globalnym ociepleniem.

Nie za szybko?

Choć przepisy jak na standardy unijne udało się uzgodnić dość szybko, nie oznacza to, że nie wywoływały one kontrowersji. Niemcy, mające wielki przemysł motoryzacyjny, ale także biedniejsze kraje Europy Środowo-Wschodniej, w tym Polska, nie chciały tak ambitnego podejścia, obawiając się, że nowe przepisy zaszkodzą miejscom pracy i uderzą po kieszeni konsumentów.

Także producenci ciężarówek obawiają się nowych regulacji. Jeszcze w zeszłym roku w czasie ogłaszania propozycji przez KE oznajmili, że cele graniczenia emisji powinny być znacznie niższe: minus 7 proc. w 2025 i minus 17 proc. w 2030 roku. Organizacje pozarządowe domagały się z kolei ustawienia poprzeczki na poziomie 24 proc. w 2025 i 40 proc. w 2030 roku przy odniesieniu do roku 2016.

Zdaniem ACEA

Stowarzyszenie producentów pojazdów użytkowych - ACEA - wyraziło zaniepokojenie bardzo ambitnymi celami redukcji CO2, które zostały już ustalone dla samochodów ciężarowych: -15% do 2025 r. I -30% do 2030 r. Cele te są bardzo wymagające, a ich realizacja nie zależy wyłącznie od producentów pojazdów użytkowych.

-"Możemy teraz wezwać państwa członkowskie do pilnego zwiększenia wysiłków na rzecz rozbudowy infrastruktury wymaganej do ładowania i tankowania alternatywnych ciężarówek, które będą musiały być masowo sprzedawane, jeśli cele te mają zostać osiągnięte" - stwierdził sekretarz generalny ACEA, Erik Jonnaert.

Obawy ACEA wynikają z całkowitego braku takiej infrastruktury. Rzeczywiście, dane pokazują, że obecnie nie ma żadnej publicznej infrastruktury do ładowania ani uzupełniania paliwa, która byłaby odpowiednia dla elektrycznych lub wodorowych ciężarówek. Nawet w przypadku stacji paliw specyficznych dla samochodów ciężarowych (CNG i LNG) dostępność w Europie pozostaje bardzo niska i niejednolita.

Erik Jonnaert konluduje: -"Nie możemy oczekiwać, że operatorzy transportowi nagle zaczną kupować elektryczne lub inne pojazdy o napędzie alternatywnym, jeśli nie ma dla nich przypadku ekonomicznego i nie jest możliwe łatwe ładowanie pojazdów wzdłuż wszystkich głównych autostrad w UE. Decydenci muszą działać, aby zagwarantować, że ciężarówki o zerowej emisji, których producenci będą musieli produkować, będą faktycznie kupowane i obsługiwane przez naszych klientów. "

Ponadto, biorąc pod uwagę, że po raz pierwszy UE ustanawia normy emisji CO2 dla samochodów ciężarowych, bardzo niepokojące jest to, że wiele środków wspomagających, które mogłyby przyczynić się do osiągnięcia celów (m.in. dłuższe zestawy, it.) zostały odroczone do najmniej 2025 r.

Odpowiedzialność transportu

Emisje CO2 z ciężkich pojazdów, w tym ciężarówek, autobusów i autokarów, stanowią około 6 proc. całkowitej emisji CO2 w UE i 27 proc. emisji dwutlenku węgla w transporcie drogowym. Obecnie prawo UE nie określa żadnych wymogów dotyczących emisji CO2 dla takich pojazdów. Z danych PE wynika, że od 1990 r. emisja z samochodów ciężarowych zwiększyła się o 25 proc., głównie ze względu na zwiększenie intensywności transportu drogowego. Bez odpowiedniej polityki tendencja ta byłaby kontynuowana.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
unia
dyrektywa
ACEA
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....