Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

UITP 2015: Turecka ofensywa

infobus
12.06.2015 17:21
0 Komentarzy

Gdyby zsumować potencjał wszystkich tureckich producentów obecnych na wystawie UITP w Mediolanie okaże się, że jest to druga, po Niemczech, autobusowa siła w Europie. Temsa, Karsan, Otokar czy najmłodsza marka Sileo nie tylko sprzedają coraz więcej swoich pojazdów na unijnym rynku, ale także są w forpoczcie elektrycznych zmian. Podczas włoskiej wystawy prawie każdy z nich zaprezentował swoją ofertę w zakresie elektromobilności  i nie są to bynajmniej już pojazdy, które gonią europejskich producentów. Można powiedzieć, że teraz wszyscy gramy w tej samej lidze, a biorąc pod uwagę liczbę ośrodków badawczo-rozwojowych jakie powstały w Turcji (dzięki racjonalnej polityce tamtejszego rządu) to firmy z tego kraju tworzą bardziej perspektywiczną drużynę.

Bozankaya ?born to be electric?

Zacznijmy nasz opis od turecko-niemieckiej grupy Bozankaya, która w Mediolanie pokazała swój pierwszy przegubowy elektrobus ? Sileo S 18. Pojazd napędza zarówno druga, jak i trzecia oś, co nie tylko poprawia trakcję autobusu, ale także zwiększa wydajność energetyczną. Mózgiem pojazdu jest inteligentne zarządzanie napędem ? przykładowo przy strarcie, na wzniesieniu, w niekorzystnych warunkach pogodowych, system załącza napęd na wszystkie osie ? podobnie zresztą jak przy hamowaniu, aby wspomóc efekt rekuperacji. Z kolei podczas normalnej jazdy, przy wyższych prędkościach, załączane są tylko silniki drugiej osi, aby nie marnować energii. W S 18 wszystkie baterie zostały ulokowane równomiernie na dachu, zarówno w przedniej, jaki tylnej części. Ich łączna pojemność to 300 kWh , co przekłada się na zasięg ok. 300 km. Warto na koniec dodać, że celem grupy Bozankaya jest wyłącznie produkcja i dystrybucji pojazdów o napędzie elektrycznych. Są one produkowane w Turcji, w spółce zależnej TCV, natomiast montaż komponentów, akumulatorów i wyposażenie wnętrza realizowane jest w centrali Bozankaya w Salzgitter.

{https://www.youtube.com/watch?v=eF0P6qQekiM}

Temsa i MD9 ElectriCITY

Najbardziej znana turecka marka w Europie to oczywiście Temsa, która w Mediolanie pokazała zarówno dobrze nam znany, standardowy autobus niskopodłogowy  Aveneu, jak i swój pierwszy elektryczny autobus MD9 ElectriCITY. Ten niskowejściowy midibus to premierowy model w elektrycznej rodzinie tureckiego producenta, która podczas październikowych targów w Kortrijk ma zostać powiększona o 12-metrowy pojazd LF 12 IBUS. Te dwa pojazdy to można powiedzieć efekt ostatnich czterech lat intensywnych prac konstruktorów w fabryce w Adana. Zastosowany w MD9 ElectriCITY elektryczny system napędowy to Siemens ELFA, który do tej pory z powodzeniem stosowany był w mniejszych elektrobusach (m.in. Rampinii Ale), jaki równoległych hybrydach (m.in. MAN Lion`s City Hybrid czy Mercedes-Benz Citaro G Hybrid).

{https://www.youtube.com/watch?v=UvA_5AptzJQ}

Otokar stawia na diesla

Otokar z kolei to najbardziej znany turecki producent w Polsce. Podczas UITP Mediolan 2015 firma pokazała praktycznie cały swój miejski asortyment, w tym premierowy niskopodłogowy model Kent C o długości 10,8 m. Jak podkreśla Otokar, marka już po raz piąty raz z rzędu została liderem na tureckim rynku i teraz chce zdecydowanie bardziej zaistnieć w Europie. Dlatego firma mocno zainwestowała w swoje możliwości techniczne i m.in. założyła własne centrum badawcze. Ponadto producent chwali się, że w samym tylko Stambule jeździ ok. 900 szt. jego niskopodłogowych autobusów miejskich Kent, których gotowość operacyjna wynosi aktualnie ponad 99,07%. Kolejny ważny punkt na mapie Otokara to Malta, gdzie w marcu br. firma pozyskała kontrakt na 142 pojazdy Vectio C RHD , które zostaną dostarczone do końca lata 2015 r. I ten właśnie kontrakt spowodował zmiany w miejskiej ofercie firmy, która aktualnie obejmuje trzy modele:

  • KENT niskopodłogowy autobus miejski o długości 12000 mm z silnikiem Cummins ISB6.7 Euro 6 – 204 kW (280 KM) przy 2100 obr/min., skrzynia biegów: Voith DIWA 864,5, pojemność pas. to 29 + 65 + 1 kierowca lub 29 + 60 + 1 kierowca + 1 dla wózków inwalidzkich
  • KENT C niskopodłogowy autobus miejski o długości 10780 mm z silnikiem Cummins ISB6.7 Euro 6 – 204 kW (280 KM) przy 2100 obr/min., skrzynia biegów: Voith DIWA 864,5, pojemność pas. to 24 + 70 + 1 kierowca + 62 lub 24 + 1 kierowca + 1 dla wózków inwalidzkich
  • VECTIO C niskowejściowy autobus miejski o długości 9265 mm z silnikiem MAN D 0836 LOH 73 Euro 6 – 184kW (250 KM) przy 2300 obr/min., przekładnia: Voith DIWA 6, liczba miejsc siedzących to 23 + 7 (składane siedzenia) + 1 kierowca

To nie koniec rozwoju miejskiej rodziny Otokara. Podczas tegorocznych targów w Kortrijk zadebiutuje wersja przegubowa Kenta, a także Vectio C o nowej długości.

Karsan oraz JEST, ATAK i STAR

Karsan to zdecydowanie czarny koń autobusowe rynku w Turcji.  O sile tej firmy świadczy m.in. fakt, że w tym roku została ona wybrana przez koncern Hyundai do produkcji minibusa H350. To konstrukcja specjalnie opracowana pod kątem europejskiego rynku. Jego podstawowe parametry to długość 4 m, dmc 4,0 t i pojemność 13 + 1. Pojazdy te mają być dostępne od czerwca br. w ośmiu krajach europejskich – w tym Niemczech i mogą sporo namieszać w segmencie pojazdów 3,5-4 t dmc. W Mediolanie Karsan pokazał swoje trzy mini- i midibusy, które stanowią podstawę jego europejskiej ofensywy. Kieruje nią spółka Karsan Italy z siedzibą w Turynie, która stanowi centralny punkt sprzedaży i serwisu pojazdów marki Karsan w Europie Zachodniej. Została ona powołana do życia 12 grudnia 2014 r., a jej szefem jest David Siviero. Europejska oferta Karsan to jak na razie trzy modele:

  • JEST o długości 6 metrów, czyli niskopodłogowy minibus, który dzięki niewielkim rozmiarom, wadze i zastosowanej technologii pozwala obsługiwać ścisłe centra miast ? szczególnie pod kątem osób niepełnosprawnych;
  • ATAK to starszy, miejski, niskopodłogowy  brat JEST o długości 8 metrów i pojemności 60 pasażerów;
  • STAR to z kolei międzymiastowy autobus klasy MIDI o uniwersalnym charakterze. Może pełnić on zarówno rolę pojazdu regionalnego, jak i obsługiwać krótkie wyjazdy turystyczne. Dzięki podwyższonemu pokładowi jego pojemność bagażników to przyzwoite 4 m3. Z kolei pojemność pasażerska wynosi 29 miejsc siedzących.

Komentarze