Turecki pojedynek w Płońsku: Karsan vs. Isuzu

infobus
20.10.2020 15:00
0 Komentarzy

20 października Płońsk otworzył oferty w przetargu nadostawę jednego autobusu klasy MINI, niskowejściowego o napędzie spalinowym.

Podobnie, jak wcześniej zamówiony miejski minibus z napędem elektrycznymmarki Automet, także najnowszy nabytek zostanie zakupiony z unijnym wsparciem –z RPO w ramach Poddziałania 4.3.1 Ograniczenie zanieczyszczeń powietrza irozwój mobilności miejskiej.

Elektryk już jest

Przypomnijmy, że w pierwszym podejściu Płońsk zdecydował sięna zakup dwóch autobusów: jednego elektrobusu klasy MINI (z budżetem 947.100PLN brutto) oraz jednego autobusu spalinowego klasy MIDI z silnikiem diesla (zbudżetem 485.850 PLN brutto). Wpierwszym zadaniu swoją propozycję (z ceną 1.363.731,75 PLN brutto) złożyłafirma Automet z modelem MiniCity Electric, zaś w drugim – ofertę położyła firmaBusimport z Gierłatowa z modelem Isuzu Novo City Life (w cenie 941.934,00 PLNbrutto). Z powodu przekroczenia budżetu, zamawiający anulował drugie zadanie, wybierają(i jednocześnie dokładając) w pierwszym zadaniu ebus Autometu.

Po raz trzeci

Tym samym przedmiotem najnowszego zamówienia była dostawajednego nowego, niskoemisyjnego pojazdu przeznaczonego do komunikacjimiejskiej, który ma być dostarczony na przełomie IV kwartał 2020 – I kwartał 2021.Pojazd nie może być autobusem prototypowym.

20 października miasto otworzyło dwie oferty i jednocześniepoinformowało o swoim budżecie 485.850 PLN brutto. To cały czas zdecydowanieponiżej rynkowych cen i tych zaproponowanych w przetargu przez firmy:

  • Creobus ze Zbyszewa (spółka-córka MMI) zceną 864.579,30 PLN z gwarancjami: na szkielet nadwozia i podwozia: 133 m-ce;na powłoki lakiernicze: 73 m-ce i całopojazdową: 36 m-cy. Zadeklarowane średniezużycie paliwa dla modelu Krasan Atack to 27,5 l/100 km przy liczbie miejscsiedzących: 21;

  • Busimport.pl z Nekli (przedstawiciel Isuzu w Polsce) z ceną 772.440PLN brutto z gwarancjami: na szkielet nadwozia i podwozia: 133 m-ce; na powłokilakiernicze: 73 m-ce i całopojazdową: 36 m-cy. Zadeklarowane średnie zużyciepaliwa dla modelu Isuzu Novociti Life to 26,42 l/100 km przy liczbie miejsc siedzących:21.

W tej sytuacji jesteśmy bardzo ciekawi, co teraz zrobiPłońsk. Z uwagi na pandemię stawiamy na unieważnienie, aczkolwiek gdyby skarbnik postawił jednak dołożyć do autobusu to bliżej zwycięstwa jest Isuzu.

Płońska komunikacja

Zakup wszystkich dwóch autobusów pozwoli na uruchomienie wPłońsku transportu miejskiego. Obecnie w mieście działa elektryczny autobus(melex), który za darmo przewozi klientów hipermarketów. Wystarczy przekazaćparagon kierowcy. W przyszłym roku to się zmieni.

Poza tym zakupionych i zamontowanych zostanie 8 wiatprzystankowych, a także 50 stojaków na rowery. Powstaną parkingi typu”Park & ride”, a jeden już istniejący będzie przebudowany.

Powstanie także energooszczędne oświetlenie ścieżekrowerowych i parkingów oraz system ITS, który m.in. obejmie możliwośćlokalizacji autobusu na urządzeniach mobilnych, a dla osób będących naprzystanku – dostarczy informację o planowanym terminie przyjazdu autobusu.System będzie działać na zasadzie ciągłej wymiany informacji za pomocąłączności GSM pomiędzy autobusem, serwerem, tablicą informacyjną na przystankuoraz specjalnie stworzoną aplikacją na urządzeniu mobilnym. Aplikacja będziezawierać informacje m.in. o opóźnieniach, rozkładzie jazdy i mapie aktualnegopołożenia autobusu. Decyzją zarządu województwa mazowieckiego płoński projektotrzymał ponad 55,6 mln zł dofinansowania ze środków mazowieckiego RPO2014-2020 i budżetu państwa.

Komentarze