TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

TSUE wywrócił powierzenie bezpośrednie?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 16.08.2019 12:00:49
fot. wikipedia

Czy dotychczasowe zasady kontraktowania przewozów autobusowych w formie powierzeń bezpośrednich były błędnie stosowane? Tak twierdzi Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskie. W grę może bowiem wchodzić niedozwolona pomoc publiczna.

Chodzi o dwa orzeczenia TSUE, które zapadły wiosną. To wyroki z 21 marca 2019 r. (sprawa sygn. akt C266/17) i z 8 maja 2019 r. (sygn. akt C253/18). Dotyczą one przypadków z Niemiec. Orzeczenia jednak słusznie zaniepokoiły organizacje zrzeszające przewoźników komunalnych i praktyków szeroko pojętego prawa transportowego. Z sentencji wyroków wynika bowiem, że organizatorzy przewozów mogli zamawiać przewozy autobusowe w trybie powierzeń bezpośrednich na niewłaściwych podstawach prawnych.

"Bezpośrednie udzielanie zamówień na usługi publicznego transportu autobusowego, które nie mają formy koncesji na usługi, nie jest regulowane rozporządzeniem nr 1370/2007 w sprawie publicznych usług transportu pasażerskiego. Przeciwnie- dopuszczalność bezpośredniego zamówienia należy oceniać w świetle ogólnych zasad dotyczących zamówień publicznych, z uwzględnieniem orzecznictwa Trybunału." - stwierdził TSUE na początku sentencji jednego z wyroków.

Tym samym trybunał uznał, że rozporządzenie można stosować tylko i wyłącznie w przypadku powierzenia bezpośredniego w formie koncesji na usługi. Chodzi o to, że umowy o świadczenie usług transportu publicznego za pomocą autobusów i/lub tramwajów mimo, że nie dotyczą wprost koncesji, będą podlegały ogólnym zasadom nakreślonym przez dyrektywy o zamówieniach publicznych nr 2004/17 i 2004/18 i to mimo faktu, że przepisy te obowiązywały przed przyjęciem rozporządzenia nr 1370/2007. Zdaniem TSUE nie było bowiem potrzeby tworzenia nowego systemu przepisów, który byłby dedykowany dla tego typu zamówień.

Trybunał uznał i stwierdził, że bezsprzecznym jest, iż orzecznictwo dotyczące zamówień bezpośrednich rozwinęło się na podstawie i w świetle tych ogólnych dyrektyw dotyczących zamówień publicznych. A to oznacza, że ​​system zawierania umów na usługi publiczne w formule powierzeń bezpośrednich ma swoje jasno określone źródło w prawie wspólnotowym, co też odzwierciedlają obie wspomniane dyrektywy.

Co to oznacza w praktyce?
Ale unijny język prawny odstawmy póki co na bok. Należy bowiem postawić pytanie co to oznacza w praktyce? Spójrzmy więc przez pryzmat naszego kraju. W Polsce znakomita większość kontraktów na publiczne przewozy autobusowe jest zawierana w formule brutto. W przypadku powierzenia bezpośredniego oznacza to, że ryzyko finansowe działalności operatora wewnętrznego ponosi jego właściciel, a więc samorząd lub związek komunalny.

Jeżeli podciągniemy tą regułę pod orzeczenia TSUE to należałoby uznać, że przewoźnicy komunalni mogą korzystać z niedozwolonej pomocy publicznej. Trybunał- słusznie z resztą- zauważył, że o tym nie ma mowy w przypadku koncesji na usługi. W niej bowiem znakomita część ryzyk jest przerzucona na operatora.

Czy to oznacza więc, że będzie masowe podważania dotychczas zawartych bezpośrednio umów? Raczej nie, gdyż najzwyczajniej w świecie wiązałoby się to nie tylko z dużym niedogodnościami, ale także ponowną weryfikacją wsparcia, którego UE udzieliła na ogrom projektów, które wpłynęły na poprawę funkcjonowania komunikacji zbiorowej.

Nowe umowy bezpośrednie wg. wytycznych TSUE?
Istnieje jednak prawdopodobieństwo, że nowe umowy z operatorami wewnętrznymi trzeba będzie zawierać zgodnie z wytycznymi wskazanymi przez TSUE. A więc w oparciu o przepisy o koncesji na usługi lub o zamówieniach publicznych. O ile w drugim przypadku nie będzie to miało większych reperkusji, tak w pierwszym może pojawić się problem.

Koncesja rządzi się bowiem dużo surowszym reżimem prawnym niż umowy brutto i netto. I jest też najmniej korzystnym rozwiązaniem dla operatora. Ten bowiem musi zadbać o rentowność zadań przewozowych, których realizacji się podejmie. A to z kolei wpływa na sposób zdefiniowania ryzyka. W przypadku popełnienia błędów na tym etapie może się to wiązać z utratą zaufania sektora finansowego dla przewoźników.

"Przy źle skalkulowanym przez operatora ryzyku finansowym może on nie zarobić na spłatę raty kredytu czy obligacji" – cytuje Gazeta Prawna Marcina Maciochę, radcę prawnego z MDS Kancelaria, grupa REFUNDA.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linie
umowa
prawo
unia
TSUE
  • Marcin Gromadzki Public Transport Consulting – 16.08.2019

    Przepraszam za zwłokę, okres urlopowy :) Nie znam takiego wyroku, jak opisany w pierwszym akapicie. Wydaje mi się, że to nadinterpretacja. Według wyroków w sprawach C-299/17, C-267/17 i C-253/18, umowa z operatorem-podmiotem wewnętrznym, zawarta w oparciu o art. 5 ust. 2 Rozporządzenia (WE) 1370/2007, ma mieć formę koncesji na usługi. W przeciwnym przypadku do takiego zamówienia stosuje się dyrektywy zamówieniowe. Nie ma to nic wspólnego z "szansami' dla prywatnych przewoźników, bowiem art 5 w ust. 3 do 5 Rozporządzenia (WE) 1370/2007 odnosi się do zawierania umów przede wszystkim z podmiotami prywatnymi - i tu także wymagane jest, aby umowa miała charakter koncesji, gdyż w przeciwnym przypadku należy stosować dyrektywy zamówieniowe. Poza tym, dyrektywy zamówieniowe pozwalają na bezpośrednie zwarcie umowy z kontrolowanym podmiotem, jeśli 80% obrotu (lub innej miary) tego podmiotu, to działalność na rzecz zamawiającego (i podmiotów od niego zależnych). W polskim Prawie zamówień publicznych rygor ten zaostrzono do poziomu 90%.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....