Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Transportowi pracodawcy i związkowcy łączą siły

infobus
26.02.2020 07:00
0 Komentarzy

Pracodawcy i związkowcy podpisali porozumienie na rzeczbezpiecznego transportu

Związek pracodawców Transport i Logistyka Polska oraz SekcjaKrajowa Transportu Drogowego NSZZ „Solidarność” podpisałyporozumienie na rzecz bezpiecznego i odpowiedzialnego transportu drogowego.Będą domagać się m.in. wprowadzenia całkowitego zakazu załadunku i rozładunkuprzez kierowców.

Jeden głos

Przedstawiciele Związku pracodawców Transport i LogistykaPolska (TLP) oraz Sekcji Krajowej Transportu Drogowego NSZZ”Solidarność” podpisali 24 lutego porozumienie na rzeczodpowiedzialnego i bezpiecznego transportu drogowego. Jak podkreślono, obieorganizacje chcą wspólnie występować w sprawach w związanych z bezpieczeństwemwszystkich uczestników ruchu drogowego, a w szczególności pracowników sektoratransportowego.

Obie organizacje zapowiedziały także wystąpienie do rządu owprowadzenie do przepisów całkowitego zakazu załadunku i rozładunku przezkierowców. Jak wskazano powinna to robić wyspecjalizowana służba spedytora.

Prezes Związku pracodawców TLP Maciej Wroński zaznaczył, żebezpieczeństwo w ruchu drogowym jest tematem, który łączy związkowców ipracodawców, ale jak dotąd głos tych dwóch grup w kwestii bezpieczeństwa wruchu drogowym nie był dostrzegany, a to kierowcy zawodowi spędzają najwięcejczasu na drogach.

Wroński zwrócił również uwagę, że bezpieczeństwo w ruchudrogowym w przypadku transportu to nie tylko „kwestia tragedii ludzkiej,bezpieczeństwa pracowników, czy też członków związków”, ale równieżkwestia ekonomiczna.

Koszty wypadków

Przypomniał dane z raportu przygotowanego na zlecenieKrajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, według których w 2018 roku kosztyspołeczne wszystkich zdarzeń drogowych w Polsce oszacowano na 56,6 mld złotych,w tym koszty wypadków drogowych na 44,9 mld złotych.

„My to odczuwamy w transporcie jeszcze bardziej, bo wnaszym przypadku te koszty związane są także z kosztami pojazdów. Jeden autobusto koszt około miliona zł, ciągnik siodłowy to koszt kilkuset tysięcy zł, niemówiąc już o koszcie towarów” – zaznaczył.

Dodał, że transport pasażerski odpowiada za 1,4 proc.wypadków, zaś transport ciężki towarowy za 3,2 proc. wypadków. Zaznaczyłrównież, że według niego wszystkie inicjatywy społeczne i rządowe koncertująsię głównie na tym, by w razie wypadku łatwiej było ustalić winnego oraz nasankcjach karnych. „Według nas nie tędy droga” – ocenił. Wrońskipodkreślił, że w dużej mierze przyczynami wypadków są: zmęczenie kierowców orazstres i pogorszenie kondycji psychofizycznej kierowców.

Infrastruktura dla kierowców

Przewodniczący SKTD NSZZ „Solidarność” TadeuszKucharski zaznaczył, że poważnym problemem jest to, że wzdłuż korytarzytransportowych nie zawsze powstaje równolegle infrastruktura, dzięki którejkierowcy mogliby wypocząć oraz zregenerować siły. Elementem infrastrukturypowinny być parkingi strzeżone, aby „kierowca nie musiał się martwić tym,co będzie się działo z samochodem w momencie, kiedy od niego odejdzie”.Dodał, że potrzebne są również miejsca, gdzie kierowcy mogliby się umyć,przebrać, odpocząć.

„Również bardzo istotną rzeczą jest bezpieczeństwo.Obecnie mamy sytuację, że na parkingach w ogóle nie ma rampy, pod którąkierowca mógłby podjechać i odśnieżyć zimową porą śnieg, który stwarza poważneniebezpieczeństwo” – powiedział.

Kierowca zawodowy i blogerka Iwona Blecharczyk wskazała, żejednym ze źródeł zmęczenia kierowców zawodowych są warunki załadunku irozładunku, gdzie – jak mówiła – kierowcy dość często spędzają w oczekiwaniunawet do kilkunastu godzin, po czym wsiadają za kierownicę. Dodała, że częstozmusza się ich do samodzielnego załadunku bądź rozładunku.

Zmiany w prawie

Prezes Związku pracodawców TLP Maciej Wroński odniósł się dorządowego projektu nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym. Nowela wprowadzam.in. rozwiązania dotyczące pierwszeństwa pieszych na pasach, ograniczeniaprędkości do 50 km/h w terenie zabudowanym przez całą dobę oraz możliwośćutraty prawa jazdy przy przekroczeniu dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50km/h również poza terenem zabudowanym na wszystkich kategoriach dróg.

„My nie jesteśmy przeciwko tym uprawnieniom, chcemytylko i wyłącznie, żeby pojawiły się odpowiednie przepisy, które także bywskazywały jednoznacznie obowiązki pieszych” – mówił prezes TLP.

Zwrócił również uwagę na potrzebę doświetlenia imodernizacji przejść dla pieszych. Dodał, że podczas konsultacji projektuZwiązek pracodawców TLP wnioskował o wprowadzenie zakazu używania telefonówkomórkowych na przejściach dla pieszych. (PAP)

Komentarze