TRANSEXPO: Dwie drogi Irizara w Polsce: miejska i turystyczna [FILM]

infobus
09.11.2018 08:00
0 Komentarzy

W Kielcach Firma Wanicki – diler hiszpańskiej marki Irizar wPolsce – pokazała dwa autokary: i6S i i8. Oficjalnie też spółka zainaugurowała swojąobecność w segmencie miejskim, o czym rozmawialiśmy z Bartłomiejem Wanickim.

Wanicki rozpoczął swoja aktywność w segmencie autobusówelektrycznych i na TRANSEXPO zapraszał do pierwszych rozmów na temat elektromobilności.Dlatego jak na razie elektryczna aktywność Irizar w Polsce to działalnośćpromocyjna, która w przyszłym roku ma zostać wzmocniona poprzez pokazydemonstracyjnego autobusu. O elektrycznych szczegółach , a także o sytuacji naturystycznym rynku, gdzie Wanicki w tym roku dostarczy aż 45 autokarów rozmawialiśmyna TRANSEXPO z Bartłomiejem Wanickim:

{https://www.youtube.com/watch?v=AiwEwK7jUdE}

Aktywność Firmy Wanicki na miejskim rynku w Polscerozpoczęła się od październikowej Komisji Autobusowej IGKM w Rzeszowie, podczasktórej Tomasz Giza z Firmy Wanicki przedstawił elektromobilną ofertę Irizara.Jego zdaniem największe atuty hiszpańskie marki to pełen pakiet rozwiązań podklucz, doświadczenie w projektach dla transportu publicznego (e-BRT), systemzarządzania e-flotą ,a przede wszystkim dostawa wszystkich komponentów odjednego dostawcy – spółki Irizar e-mobility.

Kroki milowe hiszpańskiego producenta w zakresie produkcjielektrycznych autobusów są w zasadzie podobne do aktywności Solarisa na tympolu. To

  • 2013 r. – wyprodukowanie pierwszego w 100% elektrycznegoautobusu Irizar i2e

  • 2015 r. – dostawa pierwszych jednostek wyprodukowanychseryjnie

  • 2016 r. – powstanie nowej spółki Irizar e-mobilityodpowiedzialnej za rozwiązania z zakresu elektromobilności dla miast

  • 2018 r. – otwarcie fabryki Irizar e-mobility, skupionejtylko na produkcji elektrobusów.

Według danych firmy Irizar, dzisiaj po europejskich drogach jeździ150 zeroemisyjnych autobusów tej marki. Największe kontrakty to:

  • EMT Madryt – 15x Irizar i2e z systemem wolnego ładowania;

  • RTM Marsylia – 6 x Irizar i2e z systemem wolnego ładowania;

  • Voyages Ecker / Luksemburg – 6 x Irizar i2e + 4 x Irizar iebus 18 m z systemem wolnego ładowania;

  • GoAhead Londyn – 2 x Irizar i2e z systemem wolnegoładowania;

  • Braganza (Portugalia) – x Irizar ie bus 10m z system wolnegoładowania;

  • Zaragoza – 1 x Irizar i2e z systemem wolnego ładowania;

  • Tusgsal Barcelona – 4 x Irizar i2e z systemem wolnegoładowania / grudzień 2018

  • Bilbobus Bilbo – 4 x Irizar i2e z systemem wolnego ładowania/ grudzień 2018

  • DBUS San Sebastian – 3 x Irizar i2e z systemem wolnegoładowania / grudzień 2018

  • Amiens Metropole – 43 x Irizar ie tram 18m z systememszybkiego i wolnego ładowania (6 szybkich ładowarek pantograf + 43 wolneładowarki) w ramach 15-letniej umowy serwisowej. Realizacja – kwiecień 2019

  • TMB Barcelona – 4 x Irizar ie tram 18m z systemem szybkiegoi wolnego ładowania

  • Aglomeracja Bayonne – 18 x Irizar ie tram 18m z systememszybkiego i wolnego ładowania (5 szybkich ładowarek pantograf + 18 wolneładowarki) w ramach 15-letniej umowy serwisowej. Realizacja – luty 2019

  • RDT Provence – 15 x Irizar ie bus 12m z systemem szybkiegoładowania. Realizacja – kwiecień 2019

Kolejnym argumentem na świadczącym na korzyść rzeczhiszpańskiej jest kompletnie nowa fabryka elektromobilnych pojazdów , któraotwarta została w maju br. Nowy zakład produkuje autobusy miejskie o długości10.8 m 12 m i 18 m.

Niedługo rozpocznie się też produkcja autobusów zpodwójnymi przegubami i innych pojazdów elektrycznych. Docelowo produkcjaobejmuje trzy modele: Irizar ie bus, Irizar ie tram (wersja BRT) i Irizar ietruck.

Komentarze