TRANSEXPO: Autobusowa przyszłość według Daimlera [FILM]

infobus
14.11.2018 09:00
0 Komentarzy

W tym roku firma EvoBus Polska – za sprawą swojego nowegoszefa Artura Konarskiego – kompletnie zmieniła targową formułę i postawiła nanowoczesną i innowacyjną komunikację ze zwiedzającymi. Pokazany Future Bus stał się symbolem tychzmian.

Spółka EvoBus Polska przygotowała jedną z większychekspozycji na tegorocznym TRANSEXPO. Na zewnętrznej ekspozycji mogliśmy zobaczyćdwa autobusy, w tym krakowskie Citaro Hybrid jako „Bus of the Year 2019”.Natomiast w hali kolejne trzy, z czego aż dwa modele pretendowały to miana polskichpremier, czyli Mercedes-Benz Future Bus i Setra S 531 DT.

Autonomiczna przyszłość

Wraz z nowym Mercedes-Benz Future Bus Daimler Busesprzedstawia konkretny pomysł na autobus miejski jutra. Pojazd wyposażony zostałw technologię CityPilot, który potrafirozpoznawać sygnalizację świetlną i komunikować się z nią, dzięki czemubezpiecznie pokonuje skrzyżowania ze światłami. Potrafi także rozpoznawaćprzeszkody, w szczególności zaś pieszych na jezdni, i samoczynnie inicjowaćmanewr hamowania. Pojazd podjeżdża także automatycznie na przystanki, gdzierównież sam otwiera i zamyka drzwi. Co więcej, radzi sobie także z pokonywaniemodcinków w tunelach.

Kilkanaście kamer skanuje jezdnię i otoczenie, systemyradarowe bliskiego i dalekiego zasięgu nieustannie monitorują odcinek drogiprzed autobusem. Całość uzupełnia ponadto system GPS. Dzięki fuzji danychwszystkie zgromadzone informacje dają niezwykle precyzyjny obraz, umożliwiającustalenie pozycji autobusu z dokładnością co do centymetra. Rozwiązania tefunkcjonują już w praktyce i zostały przetestowane podczas światowej premieryCityPilot na trudnym, liczącym niemal 20 km odcinku obejmującym częściowociasne zakręty, tunele czy liczne przystanki i to przy dużych jak na autobusmiejski prędkościach.

Poruszający się w sposób częściowo zautomatyzowany autobusmiejski podnosi poziom bezpieczeństwa, ponieważ odciąża kierowcę, a czujnekamery i systemy radarowe dostrzegą każdy szczegół. System poprawia wydajność,gdyż delikatny i prognozujący sposób jazdy mniej eksploatuje układymechaniczne, obniża zużycie paliwa a tym samym także poziom emisji. Dziękirównomiernej i płynnej jeździe autobus zapewnia także większy komfort pasażeromna pokładzie.

Stylistyka parku

Future Bus skonstruowany na bazie Citaro zdradza zupełnienowe trendy w stylizacji wnętrza i zewnętrznej części pojazdu. To także protoplastadesignu tegorocznej premiery Daimlera, czyli elektrobusu eCiatro. Jegoharmonijne linie wzorowane są na asymetrycznych kształtach architekturymiejskiej. Dotyczy to również wnętrza, którego otwarta koncepcja wzorowana jestna placach i parkach. W zależności od długości czasu spędzonego w pojeździeprzestrzeń tę podzielono na trzy strefy. Wzdłuż ścian zamontowane są w dośćluźnym układzie designerskie siedzenia. Podróżujący mogą korzystać z dużychmonitorów w środkowym segmencie przestrzeni pasażerskiej, na których znajdąpotrzebne im informacje lub materiały o charakterze rozrywkowym. Opracowanyzupełnie na nowo kokpit stanowi integralną część całego pomieszczenia. Kierowcaodczytuje niezbędne dla niego informacje na dużym wyświetlaczu o innowacyjnejgrafice.

Wracamy do rzeczywistości

Kolejny pojazdem pokazanym w Kielcach był Mercedes-Benz Citaroz krakowskiego MPK. Polski dystrybutor „gwiazd” nie mógł dokonaćlepszego wyboru na kieleckie targi. Kraków był największym w tym roku miejskimodbiorcom Mercedesów w Polsce. Tamtejsze MPK od kilku tygodnie eksploatuje 86sztuk Citaro C2, w tym 30 z autorskim modułem hybrydowym niemieckiegoproducenta. Autobusy posiadają również nowoczesne i ergonomiczne miejsce pracykierowcy oczywiście w pełni klimatyzowane i oddzielone od przestrzenipasażerskiej, zapewniające kierowcy odpowiedni komfort pracy. Konstrukcjapojazdu spełnia najwyższe standardy ochrony pasażerów i kierowcy w zakresiebezpieczeństwa. Nowe niskopodłogowe pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, monitoring,automat biletowy z możliwością zapłaty monetami i kartą płatniczą, nowoczesnysystem informacji pasażerskiej złożony z tablic elektronicznych i głosowegozapowiadania przystanków, a także porty USB do ładowania smartfonów.

O najnowszej ofercie EvoBus Polska i innowacyjnychproduktach rozmówiliśmy w Kielcach z prezesem spółki, Arturem Konarskim:

{https://www.youtube.com/watch?v=Z-Baea-oVxA}

Komentarze