Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej w przededniu TRANSEXPO - 22 października - zorganizowała w Kielcach Konferencję Techniczną, podczas której szeroko dyskutowano o elektro-i gazomobilności.
Konferencja została podzielona na bloki tematyczne związane z najważniejszymi obecnie trendami w komunikacji miejskiej. W pierwszej części debatowano nad tym, jak realizowana jest krajowa polityka w zakresie rozwoju niskoemisyjnych i zeroemisyjnych napędów z rządowego punktu widzenia. I tutaj należy pochwalić IGKM za ściągnięcie do Kielc osób, które kreują rządową politykę w tym zakresie. To m.in. Krzysztof Zaręba z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii i Maciej Martyniuk z NCBR.
Z kolei o możliwościach finansowania zielonych inwestycji mówiła Anna Jakubowska, dyrektor Departamentu Środków Zagranicznych w NFOŚiGW. W skrócie - za nami jest I edycja Geparda, aktualnie trwa (do końca października) nabór do II edycji - dla miast poniżej 100 tys. mieszkańców (jest już 6 wniosków). W przyszłym roku ruszy program Gepard 2, który obejmuje trzy poziomy: - zakup autobusów elektrycznych w ramach Programu Bezemisyjny Transport Publiczny NCBiR z budżetem w ramach Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT) w wysokości 2,2 mld zł (w tym 1 mld zł na dotacje, 1,2 mld zł na pożyczki); - opracowanie strategii niskoemisyjnych (nie mylić z analizami kosztów i korzyści), gdzie spośród projektów złożonych do 7 grudnia zostanie wybranych 100 najlepszych analiz do dofinansowania; - Gepard Śląsk - projekt wspólny z śląskim RPO z budżetem 70 mln zł (50 mln zł na dotacje i 20 mln zł na pożyczki).
Elektromobilność z perspektywy Ministerstwa Infrastruktury: O perspektywie Ministerstwa Infrastruktury - w tym m.in. o tegorocznej akcji Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu powiedziała z kolei Maria Perkuszewska, koordynator krajowy ETZT:
Następnie raport z wdrażania elektromobilności w polskich miastach przedstawił Marcin Gromadzki z Public Transport Consulting:
Podsumowanie popularnych ostatnio analiz kosztów i korzyści (AKK) z tytułu eksploatacji autobusów zeroemisyjnych – przedstawił Tomasz Szelukowski z Trako Projekty Transportowe Szamborski i Szelukowski Sp.j.
Podczas konferencji poznaliśmy też Kazimierza Karolczaka, który w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii odpowiada za metropolitalny transport. Najprawdopodobniej od 1 stycznia Zarząd Transportu Metropolitalnego przejmie obowiązki aż trzech organizatorów: KZK GOP, MZK Tychy i MZKP Tarnowskie Góry. Jak podkreślił Kazimierz Karolczyk, GZM ma za sobą efekt skali - przykładowo KZK GOP w ramach e-Bus zamówił 60 elektrobusów, a po utworzeniu GZM mowa jest już o 300 sztukach W Kielcach poznaliśmy m.in. stanowisko GZM wobec wdrażania gospodarki niskoemisyjnej – z mocnym akcentem na autobusy wodorowe, które dzięki współpracy z JSW czy Grupą Azoty mają tutaj spory potencjał. To przyszłość, a teraz najbliższa najważniejsza data to 7 listopada, kiery ruszy pierwszy transportowy projekt GZM, czyli linie lotniskowe.
Następnie odbyła się debata: Jak polskie miasta wdrażają niskoemisyjność w transporcie publicznym? My wybraliśmy dwie najciekawsze wypowiedzi. Andrzej Kowol, prezes PKM Tychy opowiedział, dlaczego jego firma obrała kurs na CNG i o pierwszych próbach z biometanem:
Z kolei Mariusz Szałkowski, wiceprezes MPK S.A. w Krakowie przedstawił krakowski sukces, czyli osiągniecie poziomu emisji spalin Euro 5 i wyżej w całej autobusowej flocie MPK SA i to dwa lata przed terminem:
Na zakończenie kieleckiego spotkania IGKM rozmawialiśmy z Michałem Markiewiczem, menadżerem Programu Bezemisyjny Transport Publiczny, który opowiedział nam o zbliżającym się wielkimi krokami finale projektu e-Bus, który ma wyłonić - uwaga - dwóch producentów polskich elektrobusów. Za moment ma być gotowy SIWZ po wszystkich zgłoszonych uwagach, a na początku długo oczekiwany moment, czyli podpisanie umowy z wybranymi producentami. Przypomnijmy, że do ścisłego finału zakwalifikowało się tutaj 7 podmiotów, a w grze jest tutaj grant na opracowanie innowacyjnego projektu, a przede wszystkim zamówienie o wielkości do 1100 elektrobusów od polskich miast o wartości ok. 2,2 mld zł. Z drugiej strony producenci (najprawdopodobniej będą to dwie firmy z uwagi na skalę zamówień) muszą opracować: - innowacyjny pojazd (m.in. z funkcją autonomicznej jazdy na terenie zajezdni i z możliwością wymiany źródła napędu baterie-wodór), - w określonych widełkach cenowych (od 1,8 mln zł za MIDI poprzez 2 mln zł za MAXI i 2,2 mln zł za MEGA) i do tego zrzec się praw intelektualnych do projektu na rzecz NCBIR. To bardzo trudna decyzja i własne o tych trudnych punktach podczas rozmów z potencjalnymi wykonawcami opowiedział nam Michał Markiewicz:
W kolejnych blokach o autobusach elektrycznych lub gazowych mówili przedstawiciele biznesu. Relacje z tych wystąpień w kolejnych wydaniach InfoBusa.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.