Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Tarnów wyjaśnił okoliczności pożarów autobusów

infobus
09.03.2017 10:02
0 Komentarzy

Zakończyły się prace zespołu, który badał okoliczności iprzyczyny lutowych pożarów w autobusach należących do floty MPK Tarnów.

Prezentujemy szczególe wyniki dochodzeniuw obu sprawach, czyli zapalenia się autobusu marki Jelcz o numerze bocznym238 w dniu 20 lutego 2017 roku oraz pożaru komory silnika w autobusie markiMercedes Benz numer boczny 298 z dnia 12 stycznia 2017 r.

Jak podkreśla zarząd spółki, autobusy MPK Tranów są sprawne,kierowcy autobusów odpowiednio przeszkoleni i nie ma miejsca na żadnezagrożenie bezpieczeństwa dla pasażerów.

A oto szczegółowe oświadczenie zarządu MPK Tranów z 7 marca2017 r., które powinno być obowiązkową lekturą dla wszystkim firm przewozowych w zakresie profilaktyki przeciwpożarowej – szczególnie w okresie zimowym:

-„Informujemy, zezespół ds. zbadania okoliczności i przyczynzdarzenia zapalenia si autobusu Jelcz nr boczny 238 z dnia 20lutego 2017 zakończył prace.

W wyniku przeprowadzonych czynności ustalono:

  • autobus miał ważne badanie techniczne oraz ubezpieczenieOC

  • kierowca miał ważne uprawnienia do kierowania pojazdemoraz nie był pod wpływem alkoholu

  • działanie kierowcy byłoprawidłowe, tj. zjechał w bezpiecznemiejsce, wypuścił pasażerów (upewnił się, że nikt nie został w pojeździe), zawiadomił dyspozytora MPK, podjął próbę gaszenia pojazdu

  • pojazd został ugaszony przez służby JRG oraz OSP

  • pożar nie wydostał się poza komorę silnika

  • nie udało określić źródłapożaru ze względu na uszkodzenia całej komory silnika

  • nikt nie ucierpiał w trakcie zdarzenia

Ponadto zespół zalecił kontrole komór silnika we wszystkichpojazdach JELCZ 120, JELCZ 100L, JELCZ101I, MAN NL222 – razem 33 pojazdy.

Kontrola ta zostałaprzeprowadzona w dniu 25 lutego 2017.Nie stwierdzono poważnych awarii.Znalezione drobne awarie zostały usunięte.

Policja nie będzie wszczynać śledztwa w zakresie tegozdarzenia.

Jednocześnie informujemy,ze służby MPK określiłypowód pożaru komory silnika, którymiał miejsce w autobusie Mercedes Benz nr boczny 298 w dniu 12 stycznia 2017.

Ogień pojawił się w wynikuwycieku oleju spod pokrywy zaworów na kolektor wydechowy i turbosprężarkę. Prawdopodobnie do tegozdarzenia mogła przyczynić się temperatura (-20 st.C) w wyniku którejuszczelka utraciła elastyczność.

W momencie zdarzeniaw pojeździe nie było pasażerów. Ogień ugasił kierowca. Przybyla na miejscestraż pożarna nie podejmowałajuż żadnych czynności. Pojazd po wymianie uszczelek trafił do ruchu. Sprawdzonostan uszczelek we wszystkich autobusach Mercedes-Benz – nie stwierdzono nieszczelności.

Po zdarzeniu wydanozalecenie dla mechaników przeprowadzającychokresową Obsługę Techniczną, aby w pojazdach MercedesBenz, SOLARIS, SOLBUS oraz OTOKARdemontować każdorazowo pokrywę silnika od strony kolektorawydechowego, aby skutecznie ocenićstan uszczelnienia silnika. To zalecenie ZUPEŁNIE eliminuje możliwość wystąpienia takiego samego zdarzenia w przyszłości.

Zarząd Spółki pragniepokreślić, iż stan techniczny taboru, a co za tym idzie bezpieczeństwo naszych pasażerówjest dla nas absolutnym priorytetem. Nasi wykwalifikowani specjaliści z wieloletnimdoświadczeniem wykonują naprawyprofesjonalnie i z użyciem najlepszych części. Nasz serwis spełnia wymagania wiodących firm autobusowych, takich jakOTOKAR czy SOLARIS w imieniu których wykonujemynaprawy gwarancyjne w ramach serwisu wewnętrznego producenta.”

Komentarze