Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Świdnik chce mieć swoje autobusy. I to elektryczne

infobus
16.03.2020 08:00
0 Komentarzy

Na razie w Świdniku trwa komunikacyjny audyt, ale miejskie, komunikacyjneplany na przyszłość już się klarują.

Ich elementem będzie nowy dworzec przesiadkowy i miejskakomunikacja oparta na elektrycznych autobusach. O ile pierwsze przedsięwzięciez pewnością zostanie zrealizowane w tym roku, o tyle drugie jest zależne odśrodków zewnętrznych. Świdniccy urzędnicy chcą je pozyskać z funduszynorweskich.

Cztery linie

Komunikacja miejska łącząca Świdnik z Lublinem od kilku latintensywnie się zmienia. W tej chwili mieszkańcy mogą korzystać z trzech liniidziennych i jednej nocnej. Potrzeby są jednak większe, ale ich realizacjazależy od pieniędzy w kasie ratusza.

-„W tej chwili do komunikacji miejskiej dopłacamy rocznieokoło 1,2 mln zł – mówi Marcin Dmowski, zastępca burmistrza. – Staramy sięrównież odpowiadać na oczekiwania mieszkańców i regularnie sprawdzać na ileobecne rozwiązania zaspokajają ich potrzeby.

Komunikacyjny audyt

Temu będzie służyć planowany audyt. Liczenie pasażerów namiejskich liniach jest związane również ze zmianami w komunikacji wprowadzonymijesienią minionego roku. Wówczas zmodyfikowano trasę autobusów z numerem 35. Odpaździernika linia objeżdża niemal całe miasto, dojeżdża również do osiedlaAdampol i al. Armii Krajowej, czyli do miejsc dotąd nie obsługiwanych przezkomunikację publiczną.

-„Chcemy sprawdzić jak te rozwiązania się przyjęły, ilupasażerów korzysta z nowej linii i jakie mają uwagi. Audyt zrobimy własnymisiłami. Przez kilka dni nasi urzędnicy będą jeździć autobusami i liczyćpasażerów. Tym samym dane będą najbardziej wiarygodne – tłumaczy zastępcaburmistrza. – Na ich podstawie będziemy się zastanawiać, co dalej z liniami.

Dwie zmienne

Przedstawiciele ratusza snują również plany dotycząceprzyszłości świdnickiej komunikacji. Będą one zależeć od dwóch przedsięwzięć.Jedno, czyli budowa dworca przesiadkowegow rejonie ul. Kolejowej, za chwilę się rozpocznie. Drugim jeststworzenie ekologicznej komunikacji miejskiej.

-„Pierwszą inwestycję zrealizujemy w tym roku. Natomiastdruga, czyli zakup autobusów elektrycznych, zależy od pozyskania środkówzewnętrznych w ramach funduszy norweskich – tłumaczy M. Dmowski.

Świdniccy urzędnicy są już w finale walki o pieniądze z tegoźródła. Teraz wszystko zależy od oceny wniosku, który muszą złożyć do lipca.

-„Na pewno w naszych planach dotyczących komunikacjimiejskiej musi zostać uwzględniony dworzec przesiadkowy, który będzie pełniłrolę węzła komunikacyjnego. W tym miejscu autobusy będą rozpoczynały i kończyłytrasę. Zastanawiamy się również nad stworzeniem własnej linii, która będziezbierała pasażerów z całego miasta i dowoziła na dworzec przesiadkowy. Tymsamym podróżni mieliby możliwość przesiadki na szybkie linie autobusowekursujące do Lublina oraz do pociągów – mówi zastępca burmistrza.

W zgodzie z Lublinem

Władze miasta tłumaczą, że zmiany związane z budową dworcaprzesiadkowego nie będą dotyczyły jeszcze tego roku. Zaznaczają również, że przyszłykształt świdnickiej komunikacji będzie zależał od planów władz stolicywojewództwa

-„W Lublinie niebawem ruszy budowa dworca intermodalnego. Jegopowstanie wpłynie także na zmianę systemu komunikacji w mieście. Nasze planyrównież muszą uwzględniać tę inwestycję – dodaje M. Dmowski.

Komentarze