Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wydał pozytywną rekomendację dla projektu MPK Świdnica na zakup dwóch elektrobusów.
W pierwszym naborze w programie priorytetowym Systemu Zielonych Inwestycji – Gepard świdnicki wniosek został odrzucony, dlatego miasto ponowiło próbę w drugim naborze i ten elektromobilny upór przyniósł dobry skutek. W styczniu br. NFOŚiGW udzieliło dolnośląskiemu miastu rekomendacji, co oznacza wsparcie w formę dotacji w wysokości do 60% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia i pożyczkę w wysokości do 100% różnicy pomiędzy wartością kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia a dotacją.
Świdnicy wniosek opiewa na 2,92 mln złotych dotacji i 1,94 mln złotych niskooprocentowanej pożyczki.
Generalnie Program Gepard ma ułatwiać pozyskiwanie środków na dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu zużycia energii i paliw w transporcie publicznym. Szerzej o Gepardzie informowaliśmy TUTAJ
Polkowice i Świdnica
Po decyzji NFOŚiGW Świdnica będzie drugim dolnośląskim miastem - Polkowicach - po którym będą jeździć autobusy elektryczne. A dokładnie dwa. MPK Świdnica chce zakupić dwa elektrobusy o długości 12 m z identycznym wyposażaniem w zakresie przestrzeni pasażerskiej, jak odebrane w lipcu 2018 r. konwencjonalne Solarisy - o czym pisaliśmy TUTAJ
Oprócz nowych pojazdów przewoźnik zainwestuje w ładowarki i zarówno do ładowania nocnego (dwie ładowarki typu plug-in), jak i szybkiego (do ładowania typu pantograf na terenie zajezdni).
Dwie linie
Jak zapowiada MPK Świdnica, elektryczne autobusy mają poruszać się p dwóch liniach - nr 1 i nr 6.
-"Rekomendacja Funduszu dla naszego wniosku trafi teraz do zatwierdzenia przez Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju - wyjaśnia Tomasz Kurzawa, prezes zarządu MPK "Świdnica. - Na początku lutego powinny rozpocząć się negocjacje kształtu umowy i po jej sfinalizowaniu, w końcówce lutego, a może w pierwszych dniach marca ogłosimy przetarg z terminem dostawy w marcu 2020 roku."
Dodajmy, że Świdnica przeciwdziała niskiej emisji na różne sposoby. Wśród działań należy wymienić: miejski program dotacji na zmianę systemu ogrzewania, unijny program dotacji na zmianę systemu ogrzewania, wymianę taboru MPK – nowoczesne i bardziej ekologiczne autobusy, rozbudowę ścieżek rowerowych, termomodernizację obiektów publicznych, rewitalizację terenów zielonych, a także program KAWKA (wymiana węglowych źródeł ciepła na ogrzewanie z sieci ciepłowniczej oraz podłączenie ciepłej wody użytkowej). Wszystkie te elementy to efekt pozyskanych przez miasto znaczących środków krajowych i unijnych w ostatnich latach (na ponad 40 mln zł).
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.