TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Światowa premiera najdłuższego elektrobusa Solarisa
INFOBUS Karol Wach - Opublikowano: 19.12.2014 13:20:29 16 komentarzy
Światowa premiera najdłuższego elektrobusa Solarisa
Diesel umarł, niech żyje elektryczność. To słowa Krzysztofa Olszewskiego, twórcy Solarisa, wypowiedziane już kilka lat temu. Podpoznański producent konsekwentnie realizuje wynikające z tego stwierdzenia założenia, rozwijając coraz bardziej segment autobusów elektrycznych. W czwartek, 18 grudnia 2014 roku, w Hamburgu, odbyła się światowa premiera elektrobusa Solaris Urbino 18,75, wyposażonego dodatkowo w ogniwo wodorowe. Dwa takie pojazdy zamówił już niemiecki przewoźnik Hochbahn właśnie z Hamburga. Solaris, jako pierwszy producent w Polsce, wykorzystał tę ultranowoczesną technologię w swoich pojazdach. Co więcej firma z Bolechowa ma całkiem spore szanse na realizację kolejnych zamówień dla przewoźnika z Hamburga. Hochbahn jest bowiem poważnie zainteresowany wymianą floty autobusowej na pojazdy, zasilane alternatywnymi paliwami. Niemcy nie są też za szczególnie przekonani do stawiania na ulicach miasta jakichkolwiek słupów zasilających, czy innych stacji ładowania, co sprawia, że autobusy z pantografem bądź znaną z Brunszwiku technologią Primove nie znajdą raczej uznania w Hamburgu. Do 2020 roku niemieckie miasto chce wycofać wszystkie pojazdy zasilane dieslem. To olbrzymia szansa dla polskiej firmy.  Jak to działa?Ogniwo wodorowe w elektrobusie to swoista nowość. Autobus wyposażony jest w baterie o pojemności 120 kWh. To właśnie one stanowią zasadnicze źródło napędu. Całkowitą nowością jest natomiast sposób ich ładowania. Energię pobiera się przy pomocy zasilanego wodorem ogniwa paliwowego marki Ballard o mocy 101 kW. Liczba ładowań baterii jest z góry zaprogramowana. Opiera się na założeniu, że ogniwo paliwowe załącza się tylko wtedy, kiedy jest potrzebne 100% jego mocy. To znacząco wydłuża jego żywotność. Autobusy są ładowane podczas jazdy, co eliminuje konieczność postoju w celu uzupełniania energii. Tankowanie wodorem odbywa się tylko raz dziennie, po powrocie do zajezdni. Jak wyjaśnia Dariusz Michalak, wiceprezes Solaris Bus&Coach, to proces szybki, trwający zaledwie klika minut. Nie ma zatem potrzeby rezerwowania długich okresów czasowych na przygotowanie pojazdu do ruchu. Tankowanie czasowo zbliżone jest do tankowania diesla. Wszystkio dlatego, że autobus doładowuje się w czasie jazdy. To taka swoista elektrownia –mówi Dariusz Michalak. Pojazdy są przygotowane na przejechanie ponad 300 km każdego dnia. Nieco problemów może stanowić sama bateria. Dziś trudno powiedzieć, jaka będzie jej żywotność –stwierdza wiceprezes Solarisa. Jego zdaniem może to być 6 lat, ale równie dobrze 3 lata. Dopiero eksploatacja elektrobusów pozwoli na rozstrzygnięcie, chociaż częściowe, tego zagadnienia. Rynek baterii rozwija się jednak bardzo dynamicznie. Postęp jest zauważalny na przestrzeni kliku ostatnich lat i na pewno technologia ta pójdzie jeszcze bardziej do przodu. Innowacyjna linia 109Elektrobus Solarisa będzie w Hamburgu obsługiwał linię 109, łączącą dworzec kolejowy ze ścisłym centrum miasta. Przewoźnik, w okresie testów, będzie obserwował ich wyniki. Pierwsze wartości mamy poznać za kilka miesięcy. Ta linia stanowi świetną bazę do tego, aby sprawdzić różne alternatywne napędy w takich samych, wymagających warunkach. Skumulowanie wielu autobusów z alternatywnymi źródłami napędu na jednej linii zapewni im również lepszą rozpoznawalność przez mieszkańców. Decyzja o takim sposobie wykorzystania autobusów jest demonstracją tego, co chcemy i możemy osiągnąć –wyższą jakość życia w mieście - mówi Günter Elste, Prezes Hochbahn. Dodajmy, że na linii kursować będą także autobusy innych producentów, wszystkie rzecz jasna wyposażone w alternatywne źródła napędu. Eksploatacja autobusów na tej linii da także ważne informacje dotyczące autobusów ekologicznych –podkreśla Günter Elste. Test pozwoli przyśpieszyć wprowadzenie takich autobusów na nasze drogi. Start innowacyjnej linii 109 sprawia, że zakup takich autobusów jest w zasięgu ręki. Cieszymy się też z dobrej współpracy z producentami. Hamburg staje sie ważnym ośrodkiem w rozwoju autobusów z alternatywnymi źródłami napędu - dodaje. Niewątpliwą zaletą autobusu Solarisa jest jego długość. Dzięki temu, że ma on 18,75 m długości może obsługiwać nawet najbardziej zatłoczone linie –mówi Dariusz Michalak. A takich pojazdów potrzebuje Hamburg. Miasto, które oprócz autobusów, ma tylko metro, stawia na coraz dłuższe konstrukcje. Można tu spotkać chociażby 24 metrowe metro busy. W Hamburgu nie ma natomiast tramwajów, stąd m.in. decyzja o zakupie kolejnych autobusów z alternatywnymi źródłami zasilania. Rok pod znakiem elektrykówSolaris kończy 2014 rok mocnym akcentem w obszarze elektromobilności. Zaprezentowany w Hamburgu autobus elektryczny z ogniwem paliwowym jest bowiem najbardziej zaawansowanym technologicznie pojazdem wyprodukowanym dotychczas przez polskiego producenta. Wraz z wprowadzeniem tego pojazdu na rynek poszerzona została oferta Solarisa w zakresie systemów uzupełniania energii w autobusach elektrycznych. Do systemów typu plug-in, indukcyjnego oraz pantografowego dochodzi teraz możliwość ładowania baterii dzięki pracy ogniwa wodorowego.Solarisy z bateriami są obecne na niemieckim rynku od marca bieżącego roku. Te całkowicie bezemisyjne pojazdy zostały oprócz Hamburga zakupione również przez Berlin, Brunszwik, Drezno, Düsseldorf oraz Hanower i Oberhausen.Dwa dni temu, o czym informowaliśmy na łamach InfoBusa, Solaris podpisał umowę na dostawę 10 elektrobusów dla Warszawy. To jak dotychczas największy w Polsce kontrakt na dostawę autobusów elektrycznych.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Soalris
Hamburg
elektrobus
Niemcy
  • Zamiast-Wprost-Wtył – 19.12.2014

    Malowanie, wnetrze, producent foteli pasazerskich oraz ilosc drzwi i okien normalnie porazka.

  • mistrz – 19.12.2014

    Polski autobus Hi tech :)

  • TranslatorPS – 19.12.2014

    @Zamiast-Wprost-Wtył, Klient chce klient ma.

  • Wq... – 19.12.2014

    Dwa pytania: 1) dlaczego w Polsce która (podobno) jest w UE nie mogą jeździć autobusy 18,75 m ? Czy są jakieś dwie UE ? 2) dlaczego ta nowość Solarisa nie zaprezentowała się w odsłonie IV generacji tego autobusu ? ...przecież oficjalna premiera SU IV generacji już była ...i co ???

  • jwn – 19.12.2014

    @Wq: Nie moze? Kto to powiedzial? W Szczecinie jezdzi owy pojazd. Takie autobusy jednak nie sa popularne, poniewaz kosztuje wiecej niz normalna 18m harmonika. I co z tego, ze byla? Chcieli 3. generacji, dostali 3. generacje.

  • solaris150 – 19.12.2014

    urbino 4 start z produkcja 2015 :D

  • Solar – 20.12.2014

    @Wq: Jesteś w błędzie ;) PKM Tychy posiada w swojej flocie MAZy 215 o długości 18,75m.

  • wojtek1611 – 20.12.2014

    Przetarg był zapewne przed premierą IV generacji

  • Wq... – 20.12.2014

    Faktycznie... jest rozporządzenie z 2013 r. określające max. długość autobusu na 18,75 m. (...) W takim razie cena tych autobusów rzeczywiście musi być zaporowa skoro w przetargach praktycznie nikt nie jest nimi zanteresowany...

  • Solar – 21.12.2014

    Cena zaporowa za jeden moduł więcej w pierwszej sekcji, w porównaniu do klasycznego przeguba.

  • Turecki szmelc zabronic w Polsce – 21.12.2014

    Szmelcedes nie ma w ofercie 18,75m autobusu. A wiec, ze czesto sa podstawki i nadzieje pod wlasnie ten szmelc z Turcji to dlugosc konczy sie na 18,00m.

  • Solar – 21.12.2014

    MB ma za to w ofercie CapaCity o dł. 19,5m oraz CapaCity L o dł. 21m. Ale póki co takich w PL nie kupują.

  • Turecki szmelc zabronic w Polsce – 21.12.2014

    I co z tego ze ma, skoro jest potrzebne zatwierdzenie wyjatkowe? Nikt tego wiec nie kupi.

  • Wq... – 22.12.2014

    Jak w latach 90' tych byłem w Bułgarii to tam ciężarówki np. KAMAZ'y jeździły z 2-ma przyczepami tzn. Kamaz "skrzynia" + dwie całkiem sporej długości przyczepy... U nas nie do pomyślenia. ciekawe czy do dzisiaj mogą tak tam jeździć ? ;)

  • rodeif – 23.12.2014

    Hamburg ma tylko metro i autobusy? Ktos im S-Bahn zarąbał?

  • KW – 23.12.2014

    Operatorem S bahnu jest DB

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....