TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Spóźnione gimbusy
PAP, GAZETA WYBORCZA Aleksander Kierecki - Opublikowano: 12.12.2006 21:36:23 4 komentarze
Spóźnione gimbusy

W piątek (08.12.2006) \'Gazeta Wyborcza\' napisała, że w tym roku do samorządów nie trafi nowa partia gimbusów, czyli specjalnych szkolnych autobusów. \'Po raz pierwszy od siedmiu lat Ministerstwo Edukacji Narodowej, kierowane teraz przez Romana Giertycha, nie zorganizowało przetargu na gimbusy\' - czytamy w \'GW\'. Jak wyjaśniła PAP rzeczniczka MEN Aneta Woźniak, we wrześniu ministerstwo edukacji miało gotową specyfikację do przetargu na zakup autobusów spełniających normę Euro3 (dotyczącą dopuszczalną emisji spalin). Weszła jednak w życie dyrektywa UE zgodnie, z którą od 1 października wszystkie nowo rejestrowane pojazdy muszą spełniać ostrzejszą normę Euro 4. \'Stąd konieczność przygotowania kolejnej specyfikacji przetargowej. Pracujemy nad nią. Był problem ze znalezieniem fachowców do jej przygotowania\' - powiedziała rzeczniczka. Przygotowywana specyfikacja dotyczy zakupu 43 autobusów;przeznaczono na nie w tegorocznym budżecie resortu 14 mln zł. \'Środki te w budżecie zapisane są w ten sposób, że można przenieść je na przyszły rok\' - poinformowała Woźniak. Dodała, że w przyszłym roku planowane są kolejne przetargi.

 

Na dwie raty

W ciągu 11 miesięcy 2006 r. sprzedano zaledwie 9 autobusów szkolnych, które indywidualnie zakupiły gminy. Dla porównania –w 2005 r. na polskie drogi wyjechało 115 nowych autobusów szkolnych, czyli o 7 egzemplarzy więcej niż w 2004 r. w zeszłym roku MENiS kupował gimbusy na dwie raty i prawdopodobnie taki wariant zostanie zastosowany także w 2007 r. Pierwsze zamówienie (na 39 egzemplarzy Autosan A0909L Smyk) zostało ogłoszone jeszcze w grudniu 2004 r., a zrealizowane do maja 2005 r. Na ten cel MENiS wyasygnowało kwotę 11 642 693 zł, pochodzącą ze środków niewygasających z 2004 r. W czerwcu 2005 r. rząd ogłosił drugi przetarg (tradycyjnie z 3 transzami) na dostawę 66 gimbusów, na których zakup przeznaczył kwotę w wysokości ok. 25 mln zł pochodzącą z ubiegłorocznej rezerwy celowej Nr 68. Zgodnie z dotychczasową tradycją dwie transze tego zamówienia, czyli 41 gimbusów dostarczył Autosan (model A0909S Smyk), a pozostałe 25 szt. –Jelcz (model L090M/S). Wszystkie gimbusy trafiły do wytypowanych gmin w listopadzie i grudniu ub. r. Oba zamówione modele autobusów są bez wątpienia najlepiej sprzedającymi się autobusami szkolnymi w Polsce.

- „Nie wiem, dlaczego w tym roku MEN nie organizował przetargów”–powiedział „Gazecie Wyborczej”prezes Polskich Autobusów Franciszek Gaik. Zwrócił uwagę, że można było zaoszczędzić sporo budżetowego grosza, gdyby MEN kupił gimbusy przed jesienią. Od tego czasu wolno po raz pierwszy rejestrować autobusy tylko z silnikami, które spełniają normy toksyczności Euro 4. –„Taki gimbus kosztuje ponad 300 tys. zł. To 20 do 40 tys. zł drożej niż gimbusy z wymaganym wcześniej silnikiem o normie Euro 3”- powiedział „Gazecie”Gaik.

 

Historia gimbusowego rozdawnictwa

Pierwszy przetarg na gimbusy Ministerstwo Edukacji zorganizowało w 1999 r. Szacowano wtedy, że potrzeba będzie 2,5 tys. takich autobusów. Oprócz rządu ich zakup miały też finansować gminy. Szybko okazało się, że większość ma wiele innych potrzeb i za mało pieniędzy. Zeszłoroczne indywidualne zakupy gimbusów plasowały się na minimalnym poziomie –10 szt., w tym 9 egzemplarzy zamówiły gminy, a jeden pojazd szkolny –prywatna firma. W tym roku indywidualne zakupy sięgnęły poziomu 9 szt. To pokazuje, że gminy będą czekać na darmowe pojazdy, nawet gdyby miało to potrwać kilka lat.

Warto dodać, że w odróżnieniu od dotychczas zamawianych egzemplarzy, autobusy z ostatniego rządowego kontraktu posiadały dodatkowo półki na podręczne bagaże. Takie rozwiązanie stosowano w konstrukcjach dostarczanych w ramach pojedynczych kontraktów dla gmin, które wykorzystują autobusy szkolne przez cały rok, również do obsługi wycieczek i przewozów lokalnych, a nie tylko w okresie roku szkolnego.

 


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
gimbusy
Polskie Autobusy
MENiS
autobusy szkolne
  • DECO – 12.12.2006

    Lepiej późno niż wcale :) Mam nadzieje,że wygrają Polskie Autobusy :)

  • st – 13.12.2006

    Giertych przypadkiem zrobił coś dobrego nie kupując w tym roku gimbusów. Mam nadzieję, że te przedpotopowe, badziewne, substandartowe gimbusy przestaną w końcu unieszczęśliwiać gminy...

  • tantus – 13.12.2006

    @st: Oczywiście. Dzięki temu, byc może polskich uczniów będą woziły supernowoczesne białoruskie MAZy 256, albo superwygodne Sprintery-furgony... :P

  • DECO – 13.12.2006

    st jest przykładem Marudy(wszystko co polskie jest do bani)za to co xachodnie to ok

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....