Souter kończy z Polską. FlixBus: wszystko pod kontrolą

infobus
17.01.2020 09:00
0 Komentarzy

Spółka Souter Holdings Poland, czyli firma która zaczynała w Polsce działalność pod marką PolskiBus.com kończy współpracę z FlixBusem. Ważą się także losy innego podwykonawcy, czyli Mobilisu.

FlixBus i Polski Bus współpracowali ze sobą od 2018 r. W pierwszymetapie była to integracja platform sprzedażowych oraz oferty przewozowej obufirm. Docelowo to jednak FlixBus miał przejąć zarządzanie cały system i staćsię głównym organizatorem przewozów, ale już pod własną marką. Natomiast SouterHoldings Poland miał pozostać podwykonawcą niemieckiej firmy i tak też sięstało. Jego autokary przeszły rebranding zgodny ze standardami FlixBusa. Dochwili obecnej SHP był jego największym podwykonawcą. Teraz – a dokładniej od 2kwietnia – to się zmieni.

Co z liniami?

Na tą chwilę SHP na zlecenieFlixbusa obsługuje 14 linii autokarowych. Są to zarówno połączeniakrajowe jak i międzynarodowe. Do tych zadań wydaje się, że wykorzystywanychjest 76 pojazdów. Są to pojazdy, które na trwałe wpisały się w krajobrazpolskich tras. Mowa o takich autokarach, jak: Van Hool Astromega, które sąpraktycznie od początku obecności SHP w Polsce oraz pozyskiwane późniejVolvo-Plaxton Elite. Kilka egzemplarzy z tych ostatnich to pamiątka po marcePolskiBus Gold.

Linie, które były obsługiwane przez Souter Holdings Polandprzejmą inni podwykonawcy FlixBusa. W sieci trwa dyskusja, co się stanie zliniami o numerach P4 , P6 , P7, na które zezwolenie ma transportowa spółka. ZdaniemFlixBus Polska wszystko jest pod kontrolą i żadna trasa po 1 kwietnia – kiedy wyznaczonodatę zejścia SHP z linii – nie zostanie zlikwidowana.

Zdaniem FlixBusa

FlixBus Polska już od jakiegoś czasu był przygotowany nazbliżający się koniec działalności spółki Souter Holdings Poland. Obie firmywspólnie uzgodniły termin zakończania współpracy w dniu 1 kwietnia. Co więcej,zdaniem FlixBusa ten ruch oznacza dla pasażerów zmiany na lepsze. W zamian zawysłużone Plaxtony i Astromegi pojawią się nowe autokary, które będą w pełnizgodne ze standardami FlixBusa, czyli m.in. zostaną wyposażone w fotele zodpowiednią przestrzenią na nogi, gniazdka elektryczne, Wi-Fi i system rozrywkipokładowej, toalety, część będzie również dostępna dla osób poruszających sięna wózkach inwalidzkich. Większość z nich ma być fabrycznie nowa idwupokładowa.

-„Przede wszystkim chciałbym uspokoić wszystkich naszychpasażerów, że żadna z linii obsługiwanych aktualnie przez Souter HoldingsPoland nie zostanie zlikwidowana – podkreśla Michał Leman, dyrektorzarządzający FlixBus Polska. – Oczywiście wprowadzenie na te linie nowychpartnerów nie jest łatwą operacją, co przede wszystkim wynika z faktu, że SHPposiadało autokary o dużej pojemności, których nie ma za dużo na rynku ipotrzeba nam trochę czasu, aby je sprowadzić do naszego kraju. Kolejna sprawato ogólnopolski zasięg spółki Souter Holdings Poland, która teraz zostaniezastąpiona przez firmy z regionów, które geograficznie pasują do obsługiwanejlinii. Jednak te wszystkie decyzje są już za nami i spokojnie czekamy na 2kwietnia, kiedy nastąpi zamiana na tych trasach. Dotyczy to wszystkich 14 liniiobsługiwanych przez SHP, w tym także tras P4 , P6 i P7. Wszystkie pozostaną wnaszej sieci.”

Co z kierowcami?

Kolejna sprawa to kierowcy, który dostali już wypowiedzeniaod spółki Souter Holdings Poland. CzyFlixBus poda im pomocną dłoń?

-„Kierowcy SHP ze względu na swoje doświadczenie już sąrozchwytywani przez firmy transportowe, w tym przede wszystkim przez naszychparterów – mówi Michał Leman. – Kierowcy, którzy przez 5-6 lat jeździlipiętrowymi autobusami, zarówno w Polsce, jak i za granicą, posiadają wszystkiecertyfikaty m.in. do nocnej jazdy i po prostu doskonale znają się na swojejrobocie, to aktualnie prawdziwy skarb. Wszyscy zdają sobie z tego sprawę,dlatego kierowcy SHP rozchodzą się na rynku pracy „jak świeże bułeczki” ijestem pewien, że znaczna część z nich dalej będzie jeździć w zielonychbarwach.”

Ważą się losy Mobilisu

Jak udało nam się ustalić otwarta pozostaje sprawa innegopolskiego podwykonawcy FlixBusa. Mowa o Mobilisie, który na potrzeby tych zadańwysyłał 10 autokarów Scania Touring. Mamy jednak oficjalne stanowisko w tejsprawie od FlixBusa.

-„Od początku naszej współpracy z firmą Mobilisustaliliśmy, że część autobusów ze względu na wiek i stan techniczny będziemogła jeździć w barwach FlixBusa tylko do końca roku 2019. Obecnie jesteśmy wtrakcie rozmów z przedstawicielami firmy na temat inwestycji w nową flotę, a coza tym idzie nad pakietem nowych linii, które zagwarantują firmie Mobiliskorzystny zwrot z inwestycji” – powiedział nam Michał Leman, dyrektor zarządzający FlixBusaw Polsce i na Ukrainie.

Sprawa jak widać pozostaje otwarta.

Komentarze