Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

SOR, Solbus i Iveco w Świeradowie. Na wakacyjnych testach

infobus
23.08.2016 14:43
0 Komentarzy

Podczas tegorocznego lata Góry Izerskie odwiedziła rekordowaliczba testowych autobusów. Świeradów-Zdrój gościł elektrycznego SOR-a (wersja demonstracyjnaSOR Libchavy), minibus Iveco Daily Stratos LF38 oraz niskowejściowego SolbusaSN11 z MZK Krotoszyn. Tak szeroko zakrojone testy to efekt frekwencyjnego sukcesubezpłatnej komunikacji miejskiej w Świeradowie, która uruchomiona została w połowieczerwca br. Korzystają z niej chętnie zarówno mieszkańcy, jak i turyści.

Z danych zebranych przez ZKM Świeradów-Zdrój wynika, że rocznykoszt utrzymania bezpłatnej komunikacji zamknie się w kwocie około 200 ? 220tys. zł. W ciągu ostatnich dwóch miesięcy jeden autobus – Karsan JEST opojemności 24 miejsc ? przewiózł ok. 14tys. pasażerów, którzy na dziś mogą skorzystać z dwóch linii ? codziennej gminnejnr 1 z częstotliwością 7 kursów po pętli w dni robocze i cztery w weekendy orazweekendowej Nr 2, łącząca Świeradów-Zdrój ze Szklarską Porębą (po dwa kursydziennie).

Klęska urodzaju

Przy takim obłożeniu okazuje się, że obsługujący izerskielinie Karsan JEST jest zbyt mały i stąd poszukiwania dodatkowego pojazdu dlaZKM Świeradów. Zakupy poszerzono o klasę MIDI i elektrobusy, gdyż w sierpniurozpoczął się nabór na zakup niskowemisyjnego taboru autobusowego w ramach dolnośląskiegoRegionalnego Programu Operacyjnego. Być może gmina skorzysta z tego sposobu narozbudowę floty.

– Musimy mieć drugi autobus zastępczy i kolejny z większąilością miejsc ponieważ w szczytowych sezonach turystycznych będzie więcejchętnych do podróżowania ? tłumaczy u burmistrz Świeradowa Roland Marcinak.

Gościnne występy

Pierwszy na wakacyjne testy przyjechał minibus na baziefurgonu Daily, którego do Świeradowa sprowadził polski przedstawiciel Iveco ?firma ABP Bus&Coach. Przy długość 7,7-metra może on przewozić 38 pasażerów,w tym 14÷16 na miejscach siedzących.

Później, od 9 do 11 sierpnia, świeradowskie liniekomunikacji miejskiej obsługiwał niskowejściowy Solbus SN11 o długości ponad 10m i pojemności 60 miejsc pasażerskich. A w zeszłym tygodniu zagościła w stolicyGór Izerskich prawdziwa wisienka na testowym torcie, czyli elektryczny SOR EBN 8,który jeździł w Świeradowie od 16 do 17 sierpnia. Jego wymiary to 8000 x 2525 x 2920 mm przy pojemności 16miejsc siedzących i 51 stojących. Zasięg elektrobusu to od 150 do 250 km przy 7godzinnym czasie ładowania baterii.

Codalej?

Tempo realizowanych testów pokazuje, że Świeradów-Zdrójniebawem kupi swój kolejny autobus. Zapewne z silnikiem diesla ? szybciej, a zelektrycznym układem (w ramach RPO) ? później. Jednak już wkrótce może okazać się, żepotrzebny taborowe dolnośląskiego kurortu są jeszcze większe, gdyż ZKM ma w planachstworzenie kolejnych linii ? do centrum Leśnej i Mirska oraz czeskiego NovegoMesta pod Smrkem. Taka komunikacyjne ekspansja może być pozytywnym sygnałem dla innych górskich uzdrowisk, które nie posiadają jeszcze własnej komunikacji miejskiej – m.in. dla Szklarskiej Poręby i Karpacza.

Komentarze