TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Solarisy Trollino 12M w Lublinie
Tekst: Maciej Zyśko Foto: Paweł Misztal - Opublikowano: 02.01.2008 22:40:42 5 komentarzy
Solarisy Trollino 12M w Lublinie

Pod koniec grudnia 2007 roku, na ulice Lublina wyjechały trzy nowoczesne asynchroniczne trolejbusy, zmontowane w warsztatach MPK, oparte na nadwoziach podpoznańskiego producenta autobusów i trolejbusów –Solaris. Pojawienie się tych pojazdów, jest dalszym etapem przyjętej polityki taborowej MPK Lublin.


Rok wcześniej, również w okresie przedświątecznym na ulice miasta wyjechały dwa pierwsze asynchroniczne pojazdy. Na miejsce powszechnego i na dzień dzisiejszy przestarzałego już układu oporowego, jak i silników prądu stałego, pojawiły się nowoczesne silniki prądu zmiennego, a pracą sterują najnowocześniejsze z możliwych układy sterowania, oparte na tranzystorach IGTB. Są to dwa prototypowe trolejbusy, zbudowane na starych nadwoziach pojazdów Jelcz Pr110E. W każdym z pojazdów zastosowano napędy dwóch różnych producentów –warszawskiego Medcomu (826) oraz łódzkiej Eniki (830), lecz w obu pojazdach zostały zastosowane takie same silniki. Wyprodukowane zostały w Polsce, przez renomowanego producenta, firmę EMIT z Żychlina. Silniki dysponują niebagatelną mocą znamionową 165KW, gwarantującą znakomite parametry użytkowe w ruchu miejskim. Trolejbusy zostały poddane ciężkim testom z prawie 10 tonowym obciążeniem. Przeprowadzono liczne próby ruchowe. Oba pojazdy, z obciążeniem ,,trenował y’’płynne ruszanie pod górkę na ulicy Lubartowskiej, która wśród pracowników firm trolejbusowych z całej Europy jest doskonale kojarzona. Dzięki ponad półrocznym jazdom próbnym, oba napędy zostały dokładnie przetestowane. Doświadczenia związane z eksploatacją obu pojazdów pozwoliły na wyłonienie dostawcy napędu mającego posłużyć do budowy nowoczesnych Lubelskich trolejbusów. Zdecydowano się na napęd warszawskiego producenta firmy Medcom. Obaj producenci, Solaris i Medcom podjeli decyzję o budowie wspólnego prototypu.


Dla przeciętnego pasażera liczy się przede wszystkim wygląd oraz komfort. Nikt nie ukrywa, iż era świetności Jelcza PR 110 minęła i pojazdy tego typu nie spełniają już podstawowych założeń nowoczesnej komunikacji. Na wiosnę 2007 roku, bolechowski producent autobusów i trolejbusów, wraz z firmą Medcom zdecydował się na budowę prototypu trolejbusu Solaris Trollino 12, wyposażonego w polski napęd asynchroniczny. I tak 17 sierpnia 2007 roku, trafił do Lublina, pierwszy, testowy medcomowy Solaris. Pojazd, o roboczym numerze 900, podczas zamkniętych przejazdów pokonał praktycznie bezawaryjnie około 30 tysięcy kilometrów. Pozytywne wrażenia związane z tym trolejbusem, przyśpieszyły podjęcie decyzji o budowie we własnym zakresie, dwóch, identycznych pojazdów na potrzeby MPK Lublin.
W ostatnim dniu listopada w mieście pojawiły się dwa nowoczesne nadwozia trolejbusów Solaris Trollino 12M. W odróżnieniu od ostatnio montowanych w Zakładzie Remontowym MPK Lublin pojazdów, gdy do hal trafiły oblachowane szkielety trolejbusów Jelcz 120MT, tym razem zdecydowano się tylko na montaż samego napędu. Dzięki takiemu rozwiązaniu, pojazdy udało się zmontować już przed świętami Bożego Narodzenia.


Pomiędzy dwoma pojazdami zmontowanymi przez MPK, a prototypem są pewne drobne różnice. Pierwszą zwracającą uwagę są bębny Railitech, które ze względów praktycznych zostały zamontowane na zewnątrz pojazdów. Również w celu poprawy współpracy bębnów z odbierakami, zastosowano ograniczniki linek autorskiego pomysłu MPK. Jednak największą zmianą jest zamontowanie dwóch foteli, na przednim lewym nadkolu. W odróżnieniu od prototypu, fotele te znajdują się w górnej części nadkola, dzięki czemu została zwiększona przestrzeń stojąca dla pasażerów. W celu poprawy warunków pracy kierowcy, w obu pojazdach zdecydowano się na montaż klimatyzacji kabiny.


Oba trolejbusy zostały przyjęte na stan Zakładu Trolejbusowego MPK Lublin sp. z o.o. z dniem 20.12.2007 roku i otrzymały numery taborowe 836 i 837. Dwa dni później, po oficjalnej prezentacji wyruszyły na ulice Lublina. Cztery dni później, do ,,bliźniaków’’, dołączył trzeci prototypowy trolejbus, który w odróżnieniu od poprzedników nie stanowi jeszcze własności MPK, jest jedynie wynajęty, z zamiarem zakupu. Sugeruje to poznański numer rejestracyjny oraz MPKowski numer taborowy 838, jaki pojazd ten otrzymał. Nowe wozy wzbudzają zaciekawienie wśród przechodniów oraz pasażerów, zmieniając mało przychylne nastawienie przeciwników trolejbusów, na pozytywne. Wiadome już jest, iż nie są to ostatnie nowe trolejbusy jakie się pojawią w najbliższym czasie w Lublinie. W związku ze zbliżającym się terminem zakończenia pierwszego etapu rozwoju lubelskiej trakcji trolejbusowej, zwanego roboczo ,,Orkana’’, w pierwszej połowie roku powinien się pojawić kolejny przetargowy trolejbus.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
Lublin
MPK
trolejbus
  • CriterS – 02.01.2008

    Moje gratulacje dla Lublina. Życzę sobie i wszystkim miłośnikom komunikacji trolejbusowej, dalszych nowości w grodzie nad Wisłą w tej dziedzinie a może nawet i kolejnych miast decydujących się na ten rodzaj transportu. Pozrawiam!

  • MR – 03.01.2008

    No...Lublin nad Wisłą nie leży(mamy do tej rzeki ok.50 km)...hehe :) Co najwyżej nad Bystrzycą.

  • J – 03.01.2008

    Emit Żychlin to polska firma, Żychlin leży koło Kutna . Silniki maja moc 175 kW http://emit-motor.com.pl/15

  • masło – 03.01.2008

    "Wyprodukowane zostały w Czechach, przez renomowanego producenta, firmę EMIT z Żychlina." Rządzi. Bułka z żużlem dla autora.

  • Maciej Zyśko – 04.01.2008

    Witam. Przepraszam bardzo za pomyłke w pierwszej wersji tekstu, oczywiście chodziło o Polskiego producenta.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....