Solaris z używanymi elektrobusami w punkt w Krakowie

infobus
28.09.2020 13:00
0 Komentarzy

25 września Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie otworzyło w ponowionym przetargu na zakup 2 szt. niskopodłogowych autobusów przegubowych klasy MEGA, zasilanych energią elektryczną.

Przypomnijmy, że pierwszym podejściu – o którym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ – MPK Kraków otrzymało jedną ofertę – od firmy Solaris Bus & Coach, która chciała dostarczyć do Krakowa dwa autobusy przegubowe Urbino 18 Electric w cenie 2.425.600 PLN netto, co daje jednostkową cenę w wysokości 1.212.800 PLN netto. Do tego wielkopolski producent dołożył ładowarkę od Ekoenergetyki (60 kW) w cenie 72.400 PLN netto oraz 3 miesiące gwarancji całopojazdowej na pojazdy oraz 24 m-ce gwarancji na ładowarkę.

Łącznie oferta opiewała na sumę 3.072.540 PLN brutto / 2.498.000 PLN netto. Z kolei budżet zamawiającego wynosił 3.075.000 PLN brutto, czyli w zasadzie powinno być po temacie, ale …. oferta została odrzucona z przyczyn formalnych, a cała zamówienie anulowane z powodu braku ważnych ofert.

Powtórka, czyli deja vu

Za drugim podejściem MPK Kraków też otrzymało jedną ofertę – również od firmy Solaris Bus & Coach, która chciała dostarczyć do Krakowa dwa autobusy przegubowe Urbino 18 Electric w cenie 2.498.000,00 zł netto / 3.072.540,00 zł brutto. Tym razem jednak jednostkowa u18 electric wynosi 1.204.188 PLN netto, czyli jest o 8 412 PLN netto … niższa niż ostatnio.

Do tego wielkopolski producent dołożył ładowarkę od Ekoenergetyki (60 kW) w cenie 89 624 PLN netto (czyli o 17 224 PLN netto drożej niż ostatnio) plus 3 miesiące gwarancji całopojazdowej na pojazdy oraz 24 m-ce gwarancji na ładowarkę.

Z kolei budżet zamawiającego ponownie wynosił 3.075.000 PLN brutto. Czyli tym razem chyba jest już „po temacie”.

Co chciał Kraków?

Podobnie jak w pierwszym zamówieniu, dwa elektrobusy mogą być fabrycznie nowe, ale MPK dopuszcza także używane konstrukcje. W tym zakresie przewoźnik stawia warunki:

• pojazdy nie mogą być starsze niż 2015,

• ich przebieg nie może być większy niż 80 000 km każdy,

• wyposażone w zespoły i podzespoły pochodzące od tego samego producenta;

• posiadają nadwozia z taką samą stylizacją i kolorystyką zewnętrzną i wewnętrzną;

• zawierają identyczne wyposażenie i organizację stanowiska kierowcy oraz przestrzeni pasażerskiej;

• mają ten sam typ urządzeń magazynujących energię elektryczną (akumulatory, superkondensatory lub inne urządzenia),

• przedmiotem odbioru mogą być pojazdy z pięciopolową głowicą pantografu, przy czym Wykonawcy w ramach przedmiotu zamówienia jest zobowiązany do wymiany głowic na czteropolowe.

Oprócz pojazdów MPK Kraków chce też w pakiecie mobilnej ładowarki (urządzenia ładującego za pośrednictwem złącza plug-in) dedykowanej do każdego oferowanego autobusu.

Pojazdy mają – w ciągu 4 miesięcy od podpisania umowy – stawić się, tam gdzie stacjonują wszystkie krakowskie elektryki, czyli na terenie Stacji Obsługi Autobusów Wola Duchacka

Jak ocenić używanego elektryka?

Zastosowane przez MPK Kraków kryteria techniczne podlegające ocenie, to

• okres gwarancji całopojazdowej,

• liczba wszystkich miejsc pasażerskich siedzących w autobusie dostępnych z poziomu niskiej podłogi,

• ocena parametru wyposażenia autobusów w systemy bezpieczeństwa,

• ocena sposobu ogrzewania przestrzeni pasażerskiej autobusu,

• ocena rodzaju felg kół ze względu na zastosowany materiał,

• ocena rodzaju rampy w drzwiach prowadzących do stanowiska do przewozu osób na wózkach inwalidzkich.

Generalnie kryteria techniczne mają wagę 25%, a cena – 75%.

Kierunek elektryczność

Przypomnijmy, że MPK w Krakowie ma już w sumie 28 autobusów elektrycznych, w tym pięć przegubowych.

Najnowszy, wypożyczony w maju od Solaris Bus & Coach z możliwością wykupu, to demonstracyjny model Urbino 18 electric, który ma 18 metrów długości, jest wyposażony w platformę dla osób poruszających się na wózkach, monitoring i automat biletowy. Może być ładowany zarówno przez wtyczkę plug-in jak i przez zamontowany na dachu pantograf.

Decyzja o zwiększaniu liczby elektrycznych autobusów jest podyktowana troską MPK o środowisko i czyste powietrze w Krakowie. To także efekt ustawy o elektromobilności, która zobowiązuje miasta do posiadania określonej liczby bezemisyjnych pojazdów.

Warto przypomnieć, że do Krakowa w przyszłym roku trafi 50 nowych autobusów elektrycznych, których zakup jest realizowany w ramach projektu unijnego. Złożony przez MPK wniosek o dofinansowanie ich zakupu spełnił wymagane przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych kryteria oceny i uzyskał odpowiednią liczbę punktów, dzięki czemu MPK zyska ok. 110 mln zł dotacji UE na sfinansowanie tej inwestycji. Autobusy z tego projektu będą wykorzystywane na czterech liniach – 144, 173, 179 i częściowo 503 kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów, a wiec w rejonie miasta, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza.

W efekcie tych zakupów mieszkańcy Krakowa już wkrótce będą mieć do dyspozycji 80 bezemisyjnych autobusów, co stanowi ok. 15 proc. całego taboru MPK.

Komentarze