Solaris z trzema umowami w Lublinie. 35 pojazdów!

infobus
05.12.2019 10:00
0 Komentarzy

5 grudnia przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego wLublinie oraz Zarządu firmy Solaris podpisali trzy umowy na dostawę łącznie 20autobusów elektrycznych oraz 15 trolejbusów. Wartość zawartych umów przekracza106 mln złotych.

Wśród nowych pojazdów zamówionych przez Zarząd TransportuMiejskiego znajduje się:

  • 15 przegubowych trolejbusów Solaris Trollino 18

  • oraz 20elektrycznych autobusów Solaris Urbino 12 electric.

Ich dostawy rozłożone są naokres od listopada 2020 roku (5 trolejbusów), do kwietnia 2021 roku (10trolejbusów) i września 2021 roku (20 autobusów elektrycznych).

Mówią obie strony

– Podpisane dzisiaj kontrakty to kolejny krok do budowaniaLublina będącego centrum elektromobilności. Od lat stawiamy na rozwójnowoczesnego transportu miejskiego – ekologicznego i przyjaznego wszystkimużytkownikom. Inwestycje w autobusy elektryczne i trolejbusy sprawiają, żeLublin już dziś spełnia 25% próg udziału pojazdów elektrycznych w całej flocie,będąc w ścisłej czołówce systemów elektromobilnych w Polsce, a nawet w Europie.W 2021 r. ta proporcja zmieni się diametralnie osiągając 50% udziału elektrykóww komunikacji miejskiej – mówi Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.

– Ogromnie się cieszę, że Lublin sukcesywnie rozbudowujeswoją flotę bezemisyjnych pojazdów w komunikacji miejskiej. Przyjaznemieszkańcom i środowisku, ciche elektryczne napędy to najlepsze rozwiązania dlatransportu publicznego. Lublin to jedno z pierwszych miast, do którego już 1996roku mogliśmy dostarczyć nasze autobusy. Bardzo dziękuję za ponad 20 latwspółpracy i zaufania – mówi Petros Spinaris, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris.

Lubelski standard

Autobusy Solaris Urbino 12 electric wyposażone będą wbaterie Solaris High Power o pojemności 116 kWh, przystosowane do częstego iszybkiego ładowania. Zmagazynowana w nich energia napędzać będzie silniktrakcyjny o mocy 160 kW. Proces kilkuminutowego uzupełniania baterii nastąpipoprzez zamontowany na dachu pantograf, z kolei w nocy ładowanie nastąpipoprzez złącze plug-in na terenie zajezdni. Na dachu znajdą się także panelefotowoltaiczne pozwalające optymalizować zużycie energii przez różne systemyautobusu.

Solaris oprócz pojazdów wybuduje i zainstaluje takżeinfrastrukturę służącą uzupełnianiu energii. Cztery ładowarki pantografowe omocy 450 kW każda, przeznaczone do szybkiego ładowania w trakcie dniaumiejscowione zostaną na pętli Choiny oraz w zajezdni przy ul. Grygowej.Również na terenie zajezdni przy ul. Grygowej stanie dziesięć ładowarekstacjonarnych umożliwiających jednoczesne ładowanie dwóch autobusów z mocą 40kW oraz dwie ładowarki mobilne o mocy 40 kW.

Bateryjne trolejbusy

Zamawianych 15 przegubowych trolejbusów Solaris Trollino 18również wyposażonych zostanie w baterie Solaris High Power, o pojemności 58kWh. Umożliwiają one poruszanie się pojazdu poza siecią trakcyjną, np. wprzypadku braku prądu lub konieczności zmiany trasy. Możliwe staje się równieżwyznaczanie nowych linii bez konieczności budowy sieci zasilającej. Poprzezautomatyczny odbierak prądu, w który wyposażone zostaną trolejbusy, energiabędzie napędzać trolejbus oraz ładować baterie z wykorzystaniem systemu onazwie In-Motion-Charging. W każdym z pojazdów zainstalowany będzie silniktrakcyjny o mocy 240 kW.

Wszystkie dostarczane autobusy i trolejbusy wyposażonezostaną w elektryczną klimatyzację miejsca pracy kierowcy oraz przestrzenipasażerskiej. Całość oświetlenia wykonana zostanie w przyjaznej środowisku iekonomicznej technologii LED. Do dyspozycji pasażerów oddane będą ładowarki USBumożliwiające podładowanie np. telefonu. Nad bezpieczeństwem podróżującychczuwać będzie system kamer rejestrujących obraz wewnątrz pojazdów oraz przed iza nim.

Historia współpracy

Współpraca Solarisa oraz Miejskiego PrzedsiębiorstwaKomunikacji sięga roku 1996, gdy do Lublina –jako jednego z pierwszych miast – trafiły autobusy polskiego producenta.MPK i ZTM zamówił dotychczas 146 autobusów i trolejbusów różnych długościwyprodukowanych w podpoznańskim Bolechowie, w tym pierwsze w Polsceniskopodłogowe przegubowe trolejbusy.

Solaris jest europejskim liderem w produkcji i sprzedażyautobusów z elektrycznymi napędami. Firma zdobyła zamówienia na 800elektrycznych Solarisów z 18 państw. Z kolei do 16 polskich miast producentdostarczył dotychczas 118 elektrobusów. Po zrealizowaniu najnowszych zamówień –m.in. 130 Solarisów Urbino 18 electric dla Warszawy czy 21 Solarisów Urbino electric dla Poznania czy też tego podpisanego dziś w Lublinie – już wnajbliższych latach liczba jeżdżących elektrycznych Solarisów w Polsce ulegniepotrojeniu.

Komentarze