Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris wraca na linie w Budapeszcie. Trzy Trollino 18 w serwisie

infobus
16.02.2017 07:53
0 Komentarzy

W poniedziałek, 13 lutego, budapesztańska depesza PAP-u o tymczasowym wycofaniu wszystkich trolejbusów Solaris-Skoda postawiła na nogi całą autobusową branżę w Polsce. Wczoraj, 15 lutego, akcja została odwołana. W serwisie pozostały trzy przegubowe pojazdy Solaris Trollino 18, w których trwa naprawa systemu otwierania drzwi firmy Ventura.

Jak powiedział nam we wtorek Mateusz Figaszewski, rzecznik Solaris Bus & Coach: -„W pełni popieramy działania służce zapewnianiu maksymalnego bezpieczeństwa pasażerom podróżującym budapesztańską komunikacją i dołożymy wszelkich starań, aby ta usterka została jak najszybciej usunięta. Z tego co wiem to awarię stwierdzono tylko w kilku egzemplarzach trolejbusów Trollino 12 z system napędowym Skoda i chodzi tutaj o drzwi dostarczone przez firmę Ventura. Oczywiście, podobnie jak wszystkie komponenty zamontowane w naszych pojazdach, są one objęte naszą gwarancją i dlatego od razu po zgłoszeniu awarii tym tematem zajmują się nasze służby serwisowe.”

Przypomnijmy, że w 2014 r. Budapeszt zamówił, a w 2015 r. odebrał 36 trolejbusów, w tym 20 szt. Trollino 12 oraz 16 szt. Trollino 18 metrów.

Węgierska polityka

Tak spektakularna akcja Budapeszteńskiego Centrum Transportu (BKK) może trochę dziwić i skłaniać do refleksji. Przypomnijmy, że w 2016 r. budapesztański miejski przewoźnik (BKV) nie uzyskał rządowego finansowania na zakup autobusów Solaris i tym samym wstępna umowa na zakup 75 przegubowych autobusów, z opcją do 150 sztuk, została anulowana.

Zgodnie z umową, Solaris miał dostarczyć miastu Budapeszt autobusy, które miałyby kursować w zastępstwie jednej z linii metra na czas jej remontu. Węgierska agencja MTI pisała, że cena jednego autobusu Urbino 18 firmy Solaris wynosi 277 tys. euro. W umowie z BKV była jednak klauzula, że władze miejskie mogą w ciągu 180 dni od umowy odstąpić.

W maju 2016 r. rząd węgierski ogłosił opracowanie narodowejstrategii produkcji autobusów, której celem miałoby być doprowadzenie w ciągu trzech lat do sytuacji, gdy Węgrybędą produkować 1000-1200 autobusów rocznie.

Wówczas sprawa kontraktu Solarisa była komentowana w węgierskich mediach. Opozycyjne media węgierskie spekulowały, że komplikacje wokół umowy z Solarisem mają związek z walkami o wpływy między grupami interesów w łonie rządzącego Fideszu, którym zależało na zdobyciu kontraktu w Budapeszcie. Wskazywano, że kontrakt na usługę nie tylko będzie droższy, ale w dodatku na ulicach stolicy mogą się ostatecznie nie pojawić nowe autobusy węgierskie, bo żadna z krajowych firm nie będzie w stanie ich dostarczyć.

2 czerwca 2016 r. władze Budapesztu potwierdziły rekomendację dla polskich autobusów, ale zaproponowały, by pojazdy zastępujące metro zamówić w ramach całej usługi komunikacyjnej.

Komentarze