TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Solaris Urbino z napędem hybrydowym i Solaris Urbino EEV – nowości z Bolechowa
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 17.07.2006 22:10:20 16 komentarzy
Solaris Urbino z napędem hybrydowym i Solaris Urbino EEV – nowości z Bolechowa

Śledząc światowe trendy dotyczące poszukiwania alternatywnych źródeł energii, firma Solaris Bus&Coach S.A. podjęła decyzję o rozszerzeniu palety produktów o nowe pojazdy. Będzie nim autobus Urbino o napędzie hybrydowym i EEV. Zastosowanie tych napędów pozwoli na istotne ograniczenie zużycia paliwa oraz zmniejszy emisję spalin. 

 

    

Premiera pojazdu z napędem hybrydowym zaplanowana została na wrzesień tego roku podczas targów IAA w Hanowerze. Zaprezentowanie prototypu podczas targów w Niemczech będzie zwieńczeniem kilkumiesięcznej pracy biura konstrukcyjnego firmy Solaris Bus &Coach S.A. Tak szybkie opracowanie nowego produktu nie byłoby oczywiście możliwe bez współpracy z doświadczonymi partnerami - firmami Allison i Cummins.

Prototypowy Solaris Urbino 18 z napędem hybrydowym bazuje na dotychczasowej konstrukcji szkieletu ze stali nierdzewnej, stosowanego w całej rodzinie niskopodłogowych autobusów miejskich Urbino. Dieslowską część napędu stanowi 340-konny silnik firmy Cummins ISLe4 o pojemności 8,9 litra i maksymalnym momencie obrotowym 1500 Nm osiąganym przy 1200 obrotach na minutę. Drugim elementem napędu autobusu i zarazem jego główną częścią jest system EP DRIVE firmy Allison. Wspólnie z silnikiem Cummins elementy firmy Allison tworzą napęd hybrydowy łączący w sobie zalety układu równoległego i szeregowego. Umieszczenie napędu hybrydowego w pierwszym wagonie autobusu za nadkolem pozwala na uzyskanie 50+1 miejsc siedzących, z których 14 dostępnych jest z niskiej podłogi. Łączna liczba pasażerów, którzy jednocześnie będą mogli podróżować w prototypowym Solarisie Urbino 18 z napędem hybrydowym, to 131 osób. Oczywiście w przyszłości liczba ta może ulec zmianie w zależności od opcji, jaką wybierze klient. Hybrydowy system napędowy został umieszczony w pierwszym wagonie autobusu przegubowego, tuż za pierwszym nadkolem po lewej stronie. Napęd przenoszony będzie na drugą (środkową) oś autobusu. Całość hybrydowego systemu napędowego dopełniają umieszczone na dachu baterie oraz inverter.

 

    

NAPĘD EV

 

Jest to element centralny napędu hybrydowego, w którym dokonywane jest sumowanie (blending) momentu silnika spalinowego oraz silnika elektrycznego. Składa się z 2 silników elektrycznych, 2 synchronicznych sprzęgieł oraz 3 przekładni planetarnych. Moduł EV wygląda jak tradycyjna skrzynia biegów. Waga tego modułu to 464 kilogramy. 

BATERIE

Odpowiednio przetworzona energia, odzyskiwana w trakcie procesu hamowania, gromadzona jest w specjalnych bateriach zamontowanych na dachu autobusu. Dzięki temu wykorzystywane w systemie hybrydowym baterie nie wymagają doładowywania
z zewnętrznych źródeł energii. Okres eksploatacji kompletu baterii niklowo-wodorkowych NiMH o wadze 410 kg to około 6 lat w zależności od charakterystyki jazdy autobusem.

 

PODWÓJNY MODUŁ PRZETWORNICY (DPIM)

 

DPIM czyli Dual Power Inverter Module to jedna z istotniejszych części elektrycznego systemu Allison. DPIM składa się z dwóch modułów przetwornic AC/DC –DC/AC, które ważą w sumie 91 kg. Stała temperatura uzyskiwana jest dzięki chłodzeniu olejowemu.  Wspomaganie tradycyjnego silnika dieslowego przez silniki elektryczne w taki sposób, aby korzystać z silnika spalinowego w sposób optymalny, to najprostszy z możliwych sposobów do opisu działania napędu dual-mode. Specjalna jednostka sterująca, która integruje pracę silnika spalinowego i napędu Ev, zapewnia maksymalną synergię obu elementów składowych jednostki napędowej autobusu.

 

SILNIK SPALINOWY

Przystosowany do współpracy z napędem hybrydowym silnik Cummins ISLe4 o pojemności 8,9 litra i maksymalnym momencie obrotowym 1500 Nm osiąganym przy 1200 obrotach na minutę to jednostka spełniająca normę Euro 4, oszczędna w zużyciu paliwa. W stosunku do standardowej wersji różni się m.in. programem elektroniki, brakiem rozrusznika i zestawem adaptacyjnym.

 

JEDNOSTKA STERUJĄCA

Ostatnim elementem układu są ulokowane na płytach elektronik 2 moduły sterujące firmy Allison serii 1000/2000, ważące jedynie 2,3 kg. Rolą pierwszej jednostki jest kontrolowanie i zarządzanie pracą napędu hybrydowego, podczas gdy druga jednostka odpowiada za współpracę z innymi układami pojazdu. Dla kierowcy prowadzenie autobusu z napędem hybrydowym nie oznacza radykalnych zmian w technice jazdy i obsłudze pojazdu. Klawiatura sterująca na desce rozdzielczej jest analogiczna do tradycyjnych autobusów. Do obsługi napędu zastosowano sterownik DNR (Drive, Neutral, Reverse). W autobusie z napędem hybrydowym niemal w ogóle nie używa się hamulców. Wyhamowywanie przebiega bowiem poprzez zdjęcie nogi z pedału gazu. Siłę hamowania ustawia się za pomocą sterowników DNR. Dodatkowo sterownik DNR umożliwia podstawową diagnozę układu napędowego. 

 

DOŚWIADCZENIA Z EKSPLOATACJI

 

Wyniki testów przeprowadzonych w Seattle w Stanach Zjednoczonych, polegających na porównaniu parametrów osiąganych przez takie same autobusy z napędem hybrydowym
i z napędem tradycyjnym, zdecydowanie przemawiają na korzyść tego pierwszego.

 

Wyniki uzyskane w czasie testu przedstawiają się w sposób następujący:

–zmniejszenie zużycia paliwa od 20-43 %

–zmniejszenie zawartości NOx w spalinach od 10-39%

–zmniejszenie ilości cząstek stałych PM w spalinach o 51-97%

 

Dla przewoźników autobusów argumentem przemawiającym za atrakcyjnością napędu hybrydowego jest szczególnie mniejsze zużycie paliwa.

Solaris Bus &Coach będzie prowadził własne badania efektywności autobusu z napędem hybrydowym, w sposób analogiczny do amerykańskiego. Będą to pierwsze porównawcze badania autobusu hybrydowego i pojazdu z napędem tradycyjnym w warunkach europejskich.

 

    

Pozostałe parametry pojazdu Solaris Urbino 18 z napędem hybrydowym:

 

1. oś przednia ZF RL 75 EC (oś niezależna)

2. oś napędowa AV 132 80/5

3. oś tylna AVN 132

4. centralne smarowanie KFBS1 z autodiagnozą

5. zawieszenie –ECAS II

6. przegub –Hemscheidt typu puller

 

 

Solaris Urbino EEV

 

Targi IAA w Hanowerze będą także miejscem premiery dla autobusu Solaris Urbino 18
z silnikiem spełniającym normę emisji spalin EEV. Autobus ten będzie dostarczony do firmy BSAG z Bremy w Niemczech. Osiągnięcie tej najbardziej restrykcyjnej w chwili obecnej i nie wymaganej prawnie normy możliwe będzie dzięki zastosowaniu silnika firmy DAF serii PR, spełniającego normę Euro 5, doposażonego w specjalny filtr cząstek stałych. Pierwszy egzemplarz autobusu spełniający normę EEV zostanie wyposażony w silnik DAF PR 228 z filtrem DPF (Diesel Partikel Filter). Filtr DPF, zamontowany w tym autobusie, będzie bezobsługowym filtrem otwartym dostarczanym przez firmę DAF. Wyprowadzenie spalin w autobusie spełniającym normę EEV umieszczone będzie na dachu pojazdu.

 

JAK DZIAŁA FILTR DPF?

W procesie oczyszczania spalin powstających w silniku Diesla cząstki stałe oddzielane są
w trakcie przepływu spalin przez kanaliki filtra, których grubość jest rzędu nanometra. Krążenie spalin wywołane w filtrze powoduje uwolnienie cząstek z materii filtra. Następnie cząstki węgla dopalane są za pomocą dwutlenku azotu pochodzącego z systemu SCR. Efektem reakcji jest dwutlenek węgla i tlenek azotu, a sama reakcja zachodzi samoczynnie.

Nieskomplikowana zasada działania powoduje, że filtr DPF nie posiada żadnych ruchomych elementów, nie zachodzi konieczność montowania żadnych czujników ani okresowego oczyszczania filtra, co w zasadniczy sposób odróżnia ten filtr od filtra CRT. Sprawność samego filtra cząstek stałych wynosi ponad 50%, jednak przy zastosowaniu reakcji katalitycznej jego sprawność wzrasta do ponad 90%. Dzięki zastosowaniu takiego rozwiązania osiągnięty zostanie niezwykle wysoki poziom czystości spalin,

 

   

Nowe silniki w autobusach Solaris Urbino

 

Już od sierpnia bieżącego roku oprócz dotychczas oferowanych silników marki DAF i Iveco, klienci firmy Solaris Bus &Coach będą mieli możliwość wyboru nowych jednostek napędowych firmy Cummins.

 

W ofercie znajdą się silniki:

–ISBe4 o mocy 221 KM

–ISBe4 o mocy 250 KM

–ISLe4 o mocy 320 KM

–ISLe4 o mocy 340 KM

 

 

Wszystkie z tych silników spełniają normę Euro 4 dzięki zastosowaniu technologii SCR
z wykorzystaniem środka AdBlue. Pierwszymi autobusami z silnikiem Cummins, jakie zostaną dostarczone do klienta, będzie pięć sztuk Solaris Urbino 10 dla firmy Norgesbus z Oslo (Norwegia). Autobusy te zostaną wyposażone w silnik ISBe4 o mocy 250 KM. Wprowadzenie nowych silników firmy Cummins oznaczać będzie dla klienta większe możliwości wyboru. Od sierpnia 2006 kompletna oferta silników dostępnych w autobusach Solaris Urbino będzie się składać z silników marek:

-       DAF

-       IVECO

-       CUMMINS.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Solaris
napęd hybrydowy
silnik
Bolechowo
fabryka
  • B105 – 18.07.2006

    Solaris nie przestaje zaskakiwac! Wiedziałem, ze na ten rok planowane sa dwie nowosci, ale zupełnie nie myslałem, ze pojda one w tę strone. Obstawiałem raczej nowe warianty długosciowe,a tu...ale brawo :-))

  • MAARIO – 19.07.2006

    Ja osobiście myślałem czytając kiedyś o nowościach na ten rok,że Solaris pokaże jakiś model typu KOMBI

  • ? – 19.07.2006

    a ten silnik za przednim lewym nadkolem bedzie w wiezyczce czy jakos na lezaco ?

  • Kuba – 20.07.2006

    Ciekawe co z Solarisem Double Deck - piętrowym. Swego czasu Solaris pokazywał projekt tego autobusu przy okazji przetargu dla Berlina.

  • pp – 20.07.2006

    Szkoda tylko że ta hybryda będzie w 18 metrowym autobusie, w Polsce lepiej sie sprzedaja 12 metrowe, i tak pewnie autobus ten bedzie vholernie drogi i tylko takie miasta jak Warszawa będą mogły sobie na niego pozwolić i to w ograniczonej ilości.

  • masło – 20.07.2006

    a szkoda, że cokowiek się dzieje. Jakby się nic nie dzieło to by nas nic nie zaskiwało. Szkoda, że robią takie samochody jak Ferrari bo mało ludzi sobie może na nie pozwolić. ehhh (wcale nie sądze, że Solaris to Ferrari =))

  • Trajluś – 20.07.2006

    A ja myśle, że pojawią sie również krótsze hybrydowe wersje. Chciałbym również widzieć kolejne wersje długościowe modelu LE, a także trolejbusy LE. Przydałyby się też wersje lokalne Urbino, wspomniane wyżej kombi międzymiastowy a także kolejne modele Vacanzy, czyli 15 i 10m. Pozdrawiam =))

  • PP – 21.07.2006

    I kto to by kupował?? To już lepsze jest inwestowanie w alternatywne źródła napędzania, już badziej bym się spodziewał Urbino na wodór niż Vacanzy 10m, co do 15m, 14 metrowa ma byc zaprezentowana chyba w tym roku .

  • PP – 21.07.2006

    O właśnie przeczytałem inny temat w tym że serwisie o tym Urbino HYBRYDOWYM, jego cena tak jak myślałem bedzie 2 razy wyzsza. Cytat: "). Jego cena będzie prawie dwa razy wyższa od ceny normalnego autobusu (ok. 2 miliony złotych)" No i jak tu być optymistą?? Ma ktoś jeszcze wątpliwości ile zostanie ich sprzedanych w Polsce?? Jedyną szansą jest eksport.

  • Trajluś – 21.07.2006

    Niech inwestują przede wszystkim w trolejbusy i autobusy na paliwa alternatywne. Przyszłość w ekologii.

  • PP – 22.07.2006

    Trajluś to ty mówiłeś o jakiś Vecanzach 10, lokalnych Urbino itd...

  • krakowiak – 22.07.2006

    ale jak oszczędności sięgnął tych 40%na paliwie w skali 5 lat to może sie opłacić zakup hybrydy. A prjekt Solarisa urbino DD jest na stronie IFS DESIGN http://www.ifs-designatelier.de/HTML-Dateien-english/Portfolio/Bus/Bus_start.htm macie też tam pięknego Urbino 3 :(

  • Trajluś – 22.07.2006

    Tak ja mówiłem, a co ? ;> Spójrz wyżej to zobaczysz ;p Pomyśleć o tym mogłem, bo to całkiem realne pomysły i wersje autobusów :)

  • Trajluś – 22.07.2006

    Według mnie całkiem fajny ten Urbino 3, linie nadwozia ostro zarysowane :D

  • swen35 – 23.07.2006

    Solaris jest super!Panowie konstruktorzy z Jelcza i Sanoka powinni przyjechać do Bolechowa na korepetycje.Jelcz i Autosan nie mają ani wygladu ani żadnych ciekawych rozwiązań konstrukcyjnych wszystko znzane od wielu wielu lat.I dlatego stawiam na Solarisa.Pozdrawiam.

  • tantus – 25.07.2006

    @swen35: Obawiam się, że z Jelcza to nie bardzo będzie komu przyjechac do Solarisa, bo głównym problemem tej firmy jest brak konstruktorów. Co innego Autosan, ta firma też potrafi zaskoczyc ciekawymi rozwiązaniami. Tyle, że dopóki i Autosan i Jelcz produkują autobusy wyłącznie na polski rynek, wszelkie modernizacje i wprowadzanie nowych modeli jest bez sensu. U nas można sprzedac tylko H9, względnie Solinę. Jeżeli PA chcą się rozwijac i proponowac nowoczesne rozwiązania, to muszą postawic na eksport. Zauważcie, że zarówno Solaris hybrydowy, jak i EEV są przeznaczone dla klientów z Europy Zachodniej, bo tylko tam takie pojazdy można sprzedac.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....