Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Solaris dostarczy do Tallina aż 200 autobusów CNG! [FILM]

infobus
07.10.2020 08:00
0 Komentarzy

1 października firmy Tallinna Linnatranspordi AS (TLT) iSolaris Bus & Coach podpisały kolejną umowę na dostawę gazowych autobusów miejskich.

Przypomnijmy, że rok temu Tallinn zamówił 100 nowychautobusów CNG. Najnowszy kontrakt oznacza podwojenie dostaw.

100 + 100

W ramach pierwszej umowy z grudnia 2019 r., Solarisdostarcza obecnie do stolicy Estonii 100 autobusów gazowych, w tym:

  • 60 szt. Solaris Urbino 12 CNG o pojemności pasażerskiej dlamaksymalnie 80 pasażerów;

  • 40 szt. Solaris Urbino 18 CNG o pojemności pasażerskiej dlamaksymalnie 150 pasażerów.

Ponad połowa pojazdów z tego kontraktu już jeździ po ulicachestońskiego miasta. Dobre doświadczenie z ich eksploatacji zdecydowały, że terazspółka TLT zdecydowała się rozszerzyć to zamówienie o sto kolejnych pojazdów, wtym:

  • 50 szt. Solaris Urbino 12 CNG

  • 50 szt. Solaris Urbino 18 CNG.

Ekologiczny cel

W nadchodzących latach estoński przewoźnik planuje odnowić70% swojej floty z silnikami diesla. Tylko najnowsze egzemplarze z silnikami Euro6 pozostaną w eksploatacji, reszta zostanie wymieniona na elektrobusy i gazowepojazdy. I to już niebawem – cała operacja ma zostać przeprowadzono na roku 2025.

-„Tallinn zmierza w kierunku stania się zieloną stolicą i stawiana bardziej ekologiczny transport wpostaci nowych, przyjaznych dla środowiska autobusów na biogaz. Gdy 200zamówionych autobusów wyjedzie na ulice, emisja CO2 w mieście zostanie zmniejszonao około 25 000 ton rocznie, co jest porównywalne ze średnią roczną emisją 7 000samochodów osobowych z silnikami spalinowymi. Ważne jest również to, że autobusygazowe będą jeździły na produkowanym lokalnym biometanie, co przyczynia sięzarówno do ochrony środowiska, jak i do bezpieczeństwa energetycznego. Oprócz ekologii,nowy tabor pozwoli zaoszczędzić nam 5 mln euro rocznie „- powiedział DenissBoroditch, prezes zarządu TLT.

Talliński standard

Autobusy z zamówienia 2020 różnią się od tych wcześniejszychjedynie zmianą miejsca pracy kierowcy. Kabina ma być wydzielona, z przegrodą zapewniającą bezpieczeństwo i ochronę przedrozprzestrzenianiem się ewentualnych wirusów. Ponadto autobusy będą niskopodłogowe,wyposażone w klimatyzację i złącza USB, a tapicerka siedzeń ma być odporne nazabrudzenia i łatwa w utrzymaniu.

Panele informacyjne również dostarczy czeska firma Bustec. Przednipanel informacyjny LED o rozdzielczości 24×192 punktów jest zamontowany nacałej szerokości pojazdu i zapewnia wystarczającą czytelność nawet z dużychodległości. Dodatkowe tablice informacyjne znajdują się z boku i z tyłu pojazdu.

Jak tankuje się nowe gazowce, pokazuje szef TLT:

Elektryczny kierunek

Na koniec dodajmy, że od czerwca do lipca spóła TLT testowałaautobus elektryczny Solaris Urbino 12 electric. Jego talliński zasięg to od 170do 180 km na jednym ładowaniu. To pierwszy etap przygotowań wprowadzenieautobusów elektrycznych. Zgodnie ze strategią miasta, najpóźniej do 2035 r. wszystkiepojazdy transportu publicznego w Tallinie powinny być zasilane energiąelektryczną lub na wodór. TLT zapowiada kolejne testy elektrobusów – w lecie stolicęEstonii odwiedził Mercedes-Benz eCitaro.

-„Testowy Solaris w zależności od liczby pasażerów i trasy przejechałod 170 do 180 km na jednym ładowaniu. To zdecydowanie bardzo dobry wynik, ale itak wybralibyśmy autobus elektryczny, który na jednym ładowaniu mógłbyprzejechać ponad 200 kilometrów, ponieważ wtedy nie musielibyśmy reorganizowaćsieci transportu publicznego, ani inwestować w budowę punktów szybkiegoładowania „- powiedział Lennart Viikmaa, członek zarządu TLT.

Zdaniem Tallina autobus elektryczny jest rozwiązaniemznacznie tańszym niż pojazdy z silnikiem diesla.

-„W porównaniu do autobusu z silnikiem wysokoprężnym, pokonanie1 kilometra przez testowego Urbino było około cztery razy tańsze. Według naszychdanych, 1 kilometr autobusu elektrycznego to koszt około 0,09 euro”- powiedziałViikmaa.

Zobaczcie powitanie gazowych Solarisów na filmie:

Komentarze