Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Skandynawski test elektrobusów Solarisa

infobus
07.02.2019 08:00
0 Komentarzy

Elektryczne Solarisy można spotkać m.in w najmroźniejszym rejonie Europy, czyli w Skandynawii. Sprawdzamy, jak te autobusy przygotowano do zimowych warunków.

Srogi, mroźny klimat nie jest przeszkodą dla bateryjnychUrbino electric, które w liczbie 15 sztuk przemierzają skandynawskie drogi.Wyposażone są w podobne rozwiązania, jak Solarisy spalinowe i są tak samoniezawodne.

Tampere

Elektrobusy w Tampere w Finlandii pokonują w dużej mierzebrukowane trasy w ścisłym centrum miasta, a bliskość jeziora i rzeki powoduje,że powietrze mocno nasycone jest wilgocią. Właśnie z powodu wilgotności, któraw mroźne dni mocno daje się we znaki mieszkańcom miasta, ale może i przysporzyćproblemów podczas ładowania baterii autobusów, pantografy Urbino electric sąogrzewane. Pojawienie się lodu w miejscach styków elektrycznych mogłobydoprowadzić do uszkodzenia pantografu, dlatego też podgrzewane są ruchomeelementy urządzenia i przyłącza elektryczne, a także szyna, po której poruszasię głowica urządzenia. Aby jeszcze bardziej ograniczyć wpływ zimowej aury naoperacyjność e-busów, miasto zdecydowało się również na ogrzewanie podłoża podstacją pantografową.

Ystad

Ciekawe i niestandardowe rozwiązanie w zakresie gospodarkicieplnej autobusu zastosowano również w Urbino 12 electric kursującym wahadłowow szwedzkim porcie Ystad. W pojeździe zaprogramowano stałą temperaturę, którama panować we wnętrzu Urbino, kiedy rozpoczyna on swoje kursy wczesnym rankiem.Podczas nocnego ładowania baterii, codziennie o godzinie 5:00 ranoautomatycznie włącza się ogrzewanie lub chłodzenie postojowe autobusu, któreumożliwia osiągnięcie pożądanej temperatury. Dzięki temu nie jest koniecznezużywanie cennej energii w bateriach na ewentualne ogrzewanie lub chłodzenieautobusu i przygotowanie go do codziennej pracy.

Skandynawski standard

Generalnie każdy z ponad tysiąca „północnych” Urbino dlaochrony przed utratą ciepła ma podwójną izolację ścian bocznych i sufitu, atakże dodatkowo izolowane podwozie w okolicach nadkoli. Podwójne są także szybyboczne. Podłoga autobusów przeznaczonych do krajów skandynawskich jestdodatkowo konserwowana, aby wilgoć nie naruszała jej struktury. Skrajne warunkidrogowe i klimatyczne wymagają także zamontowania w podłodze autobusudodatkowych połączeń, które umożliwiają nocne podładowywanie akumulatorów.Często przewoźnicy rejonów dalekiej północy decydują się także na ogrzewaniepodłogowe, standardem zaś są podgrzewane lusterka i boczna szyba przy kierowcy.Ze względu na szybko zapadający zmierzch podczas zimowych miesięcy, przewoźnicyczęsto decydują się także na dodatkowe zewnętrzne oświetlenie nad drzwiami. Nawypadek obfitych opadów śniegu koła Urbino w krajach nordyckich posiadająspecjalne uchwyty na łańcuchy, dzięki którym autobus nie straci przyczepności.Dodatkową ochroną przed śniegiem mogą stać się również szczotki montowane nanadkolach.

Komentarze