Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

SilesiaKOMUNIKACJA: Czas na polskie eCitaro!

infobus
16.04.2019 11:15
0 Komentarzy

Na tegorocznym SilesiaKOMUNIKACJA nie mogło zabraknąć EvoBus Polska. Polski dystrybutor autobusów Mercedes i Setra prezentuje elektrycznego eCitaro w wersji, która uwzględnia wymagania stawiane w naszym kraju.

Demo dla Polski
Prezentowany na sosnowieckich targach bateryjny Mercedes umożliwia podróż ok. 80 pasażerom, w tym 28 na bardzo komfortowych fotelach typu CST. To miły ukłon ze strony EvoBusa dla polskich pasażerów. Z niskiej podłogi mamy dostępnych siedem foteli. Jednak pczywiście na życzenie klienta ten wynik można poprawić.

Kolejny ukłon w eCitaro dla Polski jest w kierunku kierowców. I to także cieszy. Demo posiada małą kabinę typu zamkniętego, którą znamy choćby z białostockich czy wrocławskich spalinowych Citaro C2.

Napęd
Układ napędowy nowego eCitaro bazuje na sprawdzonej i zoptymalizowanej elektrycznej osi portalowej ZF AVE 130 z silnikami elektrycznymi na piastach kół. Moc szczytowa silników wynosi 2 x 125 kW, a moment obrotowy 2 x 485 Nm. Za sprawą dwukrotnego przełożenia na kołach uzyskuje się nawet moment rzędu 11 000 Nm. Dzięki takiemu rozwiązaniu kierowca już od samego początku ma do dyspozycji pełną siłę pociągową i odpowiednią dynamikę nawet przy pełnym obłożeniu.

Silniki zasilane są akumulatorami litowo-jonowymi o łącznej mocy do 243 kWh. Zostały one podzielone na maksymalnie dziesięć modułów, z których każdy dostarcza około 25 kWh. W zakres wyposażenia podstawowego, oprócz dwóch modułów na dachu pojazdu, wchodzą także cztery zestawy z tyłu autobusu. W zależności od wymagań klienta, na dachu montowane są też dwa lub cztery dodatkowe moduły akumulatorowe.

Całkowicie zmontowany i wyposażony eCitaro w wersji seryjnej waży około 13,44 tony. Przy dopuszczalnej masie całkowitej 19,5 t odpowiada to pojemności przewozowej wynoszącej ok. 88 miejsc pasażerskich.

Ładowanie
Dzięki zastosowanej technologii ładowania eCitaro jest w stanie dostosować się również do życzeń i wymagań operatorów transportu publicznego. Na początku produkcji seryjnej przewidziano w standardzie ładowanie plug-in. W tym celu autobus miejski wyposażany jest standardowo w złącze dla wtyczki Combo 2 umiejscowione po prawej stronie w kierunku jazdy nad przednim nadkolem. Jeśli w celu zwiększenia zasięgu konieczne będzie doładowanie, eCitaro będzie można opcjonalnie naładować za pomocą pantografu. Ta opcja będzie wprowadzana stopniowo po rozpoczęciu produkcji seryjnej w dwóch wariantach: zintegrowany z pojazdem odbierak prądu (pantograf) na dachu oraz szyny do ładowania na dachu przystosowane do ładowania za pomocą stacjonarnego pantografu stacji ładującej.

eCitaro ładuje także akumulatory w trakcie jazdy w ramach rekuperacji, czyli odzysku energii wytwarzanej podczas hamowania. Zasada działania jest tu podobna do obsługi retardera poprzez naciśnięcie pedału hamulca lub uruchomienie opcjonalnej pięciostopniowej dźwigni hamulca elektrycznego na kolumnie kierowniczej.

Komentarze