Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Siemens o Solarisie [FILM]

infobus
16.09.2015 16:27
0 Komentarzy

Koncern Siemens to nie tylko dostawca sprzętu AGD czytramwajów. To także ważny gracz na rynku oprogramowania wykorzystywanego w przemyśle.Jednym z klientów firmy jest Solaris Bus & Coach, który wykorzystuje rozwiązaniatypu NX i Teamcenter przy projektowaniu innowacyjnych pojazdów transportupublicznego. Zdaniem Siemensa polska spółka jest wiodących europejskichproducentów pojazdów transportu publicznego. W przygotowanym przez Siemens filmieTomasz Broniarczyk, zastępca dyrektora produkcji mówi: -?Kiedy zacząłempracować dla Solarisa produkowaliśmy jeden autobus tygodniowo. Dzisiaj naszą fabrykęopuszcza codziennie osiem pojazdów. To ogromna różnica. Tak dynamiczny wzrost spowodował,że firma musieliśmy wprowadzić dogłębne zmiany w zakresie współpracy zdostawcami oraz poszukać większej wydajności każdym etapie procesu powstawaniaproduktu ? od projektu po sprzedaż.

{https://www.youtube.com/watch?v=1xmAsWnhvV0}

Szybki wzrost spowodował także, że Solaris wdrożył system technologiiinformatycznej (IT) dla zarządzania logistyką. Każdy pojazd wykonany przezfirmę z Bolechowa składa się z kilku tysięcy komponentów ? w niektórychprzypadkach jest ich nawet więcej niż 12 000. Aby zapewnić dobie dostawywszystkich elementów w jednym miejscu w odpowiednim czasie, a także odpowiedniozarządzać wszystkimi procesami w firmie, Solaris wdrożył oprogramowanie zarządzanialogistycznego SAP.

Kolejnym krokiem były zaawansowane narzędzia wspomagająceproces projektowania i konstruowania nowych pojazdów. Przypomnijmy, że marka w1994 roku wprowadziła na polski rynek pierwszy niskopodłogowy autobus, a już w2006 roku pokazała pierwszy seryjnie produkowany pojazd z napędem hybrydowym w Europie.To ogromny skok naprzód. Generalnie szybko wdrażane innowacyjne produkty stałysię znakiem rozpoznawczym Solarisa. I tutaj pojawia się wspólna płaszczyznawspółpracy z Siemens PLM Software.

W 2009 roku polski producent zdecydował się na wdrożenie systemu oprogramowaniaPLM (zarządzającego cyklem życia produktu), obejmującegonarzędzia Teamcenter (integrującego wszystkichludzi biorących udział w cyklu życia produktu w ramach pojedynczego źródławiedzy o produktach i procesach) oraz NX (zapewniającego szybkie, bardziejelastyczne modelowanie części oraz złożeń, ulepszone możliwości w zakresiewykorzystania wielu zróżnicowanych systemów CAD, sprawną realizację cyfrowychsymulacji i analiz inżynierskich oraz wydajne wytwarzanie).

??Współpracujemy z wielomabiurami projektowymi, które mają swoje własne standardy i rozwiązania – wyjaśniaTomasz Graczyk, kierownik PLM w Solarisie. – Pracujemy w środowisku, w którymmiliony obiektów są zaprojektowane w wielu wersjach. Mamy również do czynieniaz relacjami 3D i 2D. Te same dane są stosowane w kontekście różnych projektów iproduktów. NX i Teamcenter pozwalają nam zarządzać kluczowymi danymi. Narzędziate są niezbędne dla naszych wybitnych inżynierów i umożliwiają im spełnieniewysokich oczekiwań przed którymi stoją.”

-?Szkielet autobusu miejskiego to konstrukcja spawana ze stali odpornej nakorozję ? dodaje Łukasz Baranowski, starszy projektant w Solarisie. ? Poszycie wykonujemyz tego samego materiału. Do tego korzystamy z szerokiej gamy elementów innych materiałów,jak stal konstrukcyjna, aluminium, tworzywa sztuczne i szkło. Dlatego podczaspracy nad nowym pojazdem, powstaje duża liczba dokumentów, które następnie podlegająedycji i weryfikacji. Dzięki rozwiązaniu Teamcenter możemy pracować w tym samymśrodowisku nad tym samym projektem.”

Z kolei NX to jednolita platforma, która zawiera bardzo rozbudowany zestawzaawansowanych narzędzi projektowych, oferując funkcje modelowania powierzchniz wykorzystaniem technologii synchronicznej. ??Rozwiązania Siemensa znacznieułatwiło naszą pracę, zwłaszcza przy konfiguracji pojazdu pod konkretne zamówienie?- mówi Baranowski. ? W pierwszej kolejności NX dobiera odpowiednie materiałyoparte na specyfikacji uzgodnionej z klientem i tworzy BOM (bill of materials).Następnie wysyła go do zakładu spawalniczego w Środzie Wielkopolskiej ? także wTeamcenter. Następnie BOM eksportuje zapotrzebowanie na materiały do systemuSAP, a docelowo także do producentów komponentów. W przypadku specyficznychwymagań klienta, możemy też sprawdzić wykonalność takiego wniosku w kategoriachtechnicznych i technologicznych. Jeśli to możliwe, projekt jest rozwijany dalejw NX bazując na liście części w Teamcenter. Następnie trafia do realizacji.”

Główną zaletą NX to przyśpieszenie procesu projektowania plus symulowanie ich działania.Ponadto korzystanie z narzędzi PLM ogranicza liczbę błędów w procesieprojektowania. O to dba Teamcenter, który dzięki swojej komunikatywności i dokładnejweryfikacji procesu powstawania dokumentacji, pozwala wyeliminować błędy już nawczesnym etapie. Odnosi się to zarówno do pojedynczych elementów, jak i całegoprocesu produkcyjnego. Za pomocą NX i Teamcenter firma może osiągnąć znaczniewięcej. To spójne środowisko, w którym różni eksperci mogą angażować się wprojekt, komunikując się i omawiać kwestie związane z jego rozwojem.

??Naszym celem jest stać się wzorem w zakresie jakości iniezawodności. Kiedy projektowaliśmy Nowe Urbino wzięliśmy pod uwagęoczekiwania wyrażane przez klientów z 30 europejskich rynków. RozwiązaniaSiemens PLM Software pomogły nam sprostać tym wyzwaniom” ? podkreśla TomaszGraczyk. Ponadto oprogramowania NX i Teamcenter wspiera tworzenie także innych,jeszcze bardziej innowacyjnych produktów Solarisa, jak 24-metrowy, dwuprzegubowyautobus hybrydowy na ogniwa paliwowe. Dzięki jednoczesnej możliwościprojektowania i analizowania wykonalności, przygotowywanie nowego produktumożna ukończyć teraz znacznie szybciej.

Komentarze