Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sejmowa debata o ptz: Przedłużyć vacatio legis?

infobus
21.06.2016 17:00
0 Komentarzy

8 czerwca sejmowa Komisja Infrastruktury rozpatrzyłarządową informację na temat sytuacji transportu publicznego. Głos zabrałpodsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzy Szmit.

-?Panie przewodniczący, Wysokie Komisje, szanowni państwo,bardzo dziękuję za tę możliwość spotkania i rozmowy dzisiaj na temat transportupublicznego. Rzeczywiście sytuacja wymaga debaty i dużego zaangażowania od nas.

Otrzymaliście państwo informację, którą przekazaliśmyKomisjom. Tytułem uzupełnienia, w tej chwili trwają prace nad przygotowaniemnowej ustawy organizującej transport zbiorowy w Polsce. Jednocześnie do laskimarszałkowskiej wpłynął projekt poselski. Wiemy też, że jest przygotowywany, aw zasadzie już chyba wpłynął do Senatu projekt senatorski. Myślę więc, żebędziemy się bardzo szczegółowo zajmować tymi problemami w najbliższym czasie.Będziemy dyskutowali już o konkretnych rozwiązaniach, które zostałyzaproponowane w obu projektach.

Chcę odnieść się jeszcze do raportu Najwyższej IzbyKontroli, która analizowała funkcjonowanie transportu. Następnie dyskusjabędzie ważnym elementem tego posiedzenia, o ile oczywiście pan przewodniczącytaką decyzję podejmie. Najwyższa Izba Kontroli w swoim raporcie zwróciła uwagęna trzy zasadnicze problemy. Pierwszy to niedostateczne przygotowanieorganizatorów publicznego transportu drogowego do pełnego obowiązywaniaprzepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Z uwagi na obowiązkinałożone przez ustawę o publicznym transporcie zbiorowym na organizatorów publicznegotransportu zbiorowego w zakresie organizacji transportu publicznego na swoimobszarze jednostki samorządu sygnalizują konieczność przedłużenia vacatio legisdla części z tych przepisów ustawy, np. do 31 grudnia 2018 r. Wydaje się, żejesteśmy na takim etapie, że rzeczywiście ta decyzja będzie potrzebna. Jednak,jak powiedziałem, jesteśmy przed merytoryczną dyskusją nad projektami ustaw,które ten problem będą musiały rozwiązać. Musimy pamiętać o tym, że ustawapowinna wejść w życie. Vacatio legis i tak było odległe, bodaj trzyletnie, więcbył czas na przygotowanie nowych rozwiązań. Biorąc jednak pod uwagę skalęzjawiska i to, że maksymalny okres wprowadzenia w życie zgodnie z prawemunijnym jest do 2020 r., formalnie nie ma więc przeszkód, żeby vacatio legisprzedłużyć.

Kolejnym problemem, który na pewno musimy rozwiązać w czasieprac legislacyjnych, są sprawy, które mogą się pojawić przy rekompensatach dlaprzewoźników sprzedających bilety ulgowe. Zgodnie z obowiązującym jeszczeprawem, z tym że zawieszonym z uwagi na vacatio legis, jakie obowiązuje w tymzakresie, rekompensaty za sprzedaż biletów ulgowych mają dotyczyć tylko tychprzewoźników, którzy będą wyłonieni w drodze przetargu. To rzeczywiście bardzoznacząca różnica w stosunku do obecnego stanu prawnego, zgodnie z którym każdyprzewoźnik, który realizuje przewozy i sprzedaje bilety ulgowe, może sięubiegać o rekompensatę, zgodnie z umową zawartą z operatorem, czyli konkretniez samorządem któregoś szczebla, w zależności od tego, który samorząd odpowiadaza organizację danego przewozu. Wydaje się, że ten postulat będziemy popierać,aby wprowadzić takie mechanizmy, żeby nie stworzyć groźby monopolizacji rynku,bo jednak w przypadku rozstrzygania przetargów te firmy, które będą w nimwybrane, będą mieć naturalną przewagę nad innymi firmami. W ciągu naprawdękrótkiego czasu może to doprowadzić do dominacji na lokalnych rynkach pewnychprzewoźników i do niemożności wejścia na rynek innych, bo rekompensaty zabilety ulgowe są istotną częścią budżetu przewoźników. Z przewozów autobusowychkorzysta młodzież i osoby starsze, którzy mają prawo do przejazdów ulgowych.Rekompensata jest więc istotnym czynnikiem wpływającym na konkurencyjność firmuczestniczących w przewożeniu osób.

Mówię w tej chwili o głównych problemach, wśród nich jestbrak w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym zapisów umożliwiającychprzyznanie operatorowi publicznego transportu zbiorowego na określonych liniachkomunikacyjnych prawa wyłącznego do ich obsługi. Myślę, że w tym zakresiebędzie także gorąca dyskusja, bo zderzą się różne racje. Czy zapewnieniestabilizacji przewozów nie odbędzie się kosztem konkurencyjności, gdy jednaforma dostanie wyłączność na obsługę danej linii. Eliminuje to tak naprawdęczynnik konkurencji, co oczywiście w bliższej lub dalszej przyszłości możespowodować wzrost kosztów biletów na przejazdy, co uderzy w klientówkorzystających z transportu zbiorowego. Takich rozwiązań nie chcemy wprowadzaćw życie. Będziemy jednak ważyć różne racje, bo są pewne racje za takimrozwiązaniem jak wprowadzenie wyłączności. Jesteśmy przed dyskusją i na tymetapie nie będę odnosił się do argumentów. Będziemy zobowiązani doprzedstawienia stanowiska rządu w stosunku do obu projektów ? poselskiego isenackiego ? i wówczas takie stanowisko Wysokim Komisjom przedstawimy.

Komentarze