Sejm zajmie się autobusową ustawą. Za tydzień

infobus
10.05.2019 13:00
0 Komentarzy

W przyszłym tygodniu Sejm zajmie się rządowym projektemustawy, który ma zapewnić finansowanie odbudowy sieci lokalnych połączeńautobusowych w małych miejscowościach i na wsiach – poinformował marszałekSejmu Marek Kuchciński. Jak zaznaczył, to jeden z postulatów tzw. nowej piątkiPiS.

-„Na przyszłotygodniowym posiedzeniu Sejm zajmie sięm.in. ustawą zapewniającą finansowanie odbudowy sieci lokalnych połączeńautobusowych w małych miejscowościach i na wsiach. To kolejny z postulatówogłoszonych jako nowa piątka PiS” – napisał 8 maj Kuchciński naTwitterze.

Rządowa projekt

Chodzi o przyjęty we wtorek przez rząd projekt ustawy oFunduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej,zakładający przywracanie lokalnych połączeń autobusowych. Projekt zapowiedzielina lutowej konwencji PiS prezes partii Jarosław Kaczyński i premier MateuszMorawiecki w ramach pięciu propozycji programowych tzw. nowej piątki PiS.

Według komunikatu CIR, przewidziane w projekcie ustawydofinansowanie z Funduszu ma dotyczyć linii komunikacyjnych nie funkcjonującychod co najmniej 3 miesięcy przed wejściem ustawy w życie oraz linii, na któreumowa o świadczenie usług dotyczących publicznego transportu zbiorowego zostaniezawarta po wejściu ustawy w życie. Odtwarzanie zlikwidowanych połączeń maodbywać się we współpracy z samorządami gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi.Według CIR nowy Fundusz wraz z Funduszem Dróg Samorządowych (odpowiadającym zabudowę i modernizację dróg gminnych i powiatowych) będą stanowić dwa filaryprzywracania transportu lokalnego.

Zgodnie z projektem ustawy, Fundusz będzie państwowymfunduszem celowym – jego dysponentem będzie minister do spraw transportu. BankGospodarstwa Krajowego będzie prowadził obsługę Funduszu na zasadachokreślonych w umowie z jego dysponentem. Środki zgromadzone w Funduszu będąprzeznaczane na dofinansowanie zadań zapewniających funkcjonowanie przewozówautobusowych o charakterze użyteczności publicznej, z wyłączeniem komunikacjimiejskiej. Dofinansowanie będzie przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytupojedynczej linii o charakterze użyteczności publicznej.

Autobusowe limity

Maksymalny limit wydatków z budżetu państwa przeznaczonychna dofinansowanie Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterzeużyteczności publicznej w 2019 r. wyniesie 300 mln zł, a w latach kolejnych –800 mln zł (począwszy od 2020 r. do 2028 r.).

Zgodnie z projektem, podział środków Funduszu w danym rokubudżetowym na poszczególne województwa będzie dokonywany na podstawierozporządzenia Rady Ministrów.

Wśród kryteriów, na podstawie których wojewoda będziedokonywał podziału środków Funduszu na rzecz samorządów terytorialnych będziem.in. realizacja potrzeb osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawnościruchowej. Oznacza to, że zwiększy się dostępność nowych połączeń autobusowych ocharakterze użyteczności publicznej dla osób z niepełnosprawnościami.

Według cytowanego w komunikacie premiera MateuszaMorawieckiego, odtwarzając połączenia autobusowe, rząd postanowił zmierzyć sięz problemem cywilizacyjnym. „Chodzi o to, że w praktyce większośćprzewozów realizują przewoźnicy prywatni, którzy wykonują regularne przewozy naliniach rentownych, a nierentowne zamykają, skazując wielu mieszkańców, zwłaszczaz mniejszych miejscowości, na wykluczenie transportowe. Z kolei samorządy mówiąo braku środków na organizację przewozów o charakterze użytecznościpublicznej” – czytamy.

Tzw. nowa piątka przewiduje wprowadzenie 500 plus odpierwszego dziecka, brak podatku PIT dla pracowników do 26. roku życia,”trzynastkę” dla emerytów i rencistów, obniżenie kosztów pracy orazwłaśnie przywrócenie zredukowanych połączeń autobusowych przede wszystkim wmałych miastach i na wsiach. (PAP)

Komentarze