Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Sejm za jednym e-systemem poboru opłat

infobus
17.03.2019 08:00
0 Komentarzy

15 marca Sejm znowelizował ustawę o drogach publicznych, co pozwolina wybór podmiotu publicznego, który zbuduje nowy elektroniczny system poboruopłat. Za było 230 posłów, 29 wstrzymało się, 161 posłów głosowało przeciw.

Bogdan Rzońca (PiS), przedstawiając w piątek w Sejmiesprawozdanie komisji infrastruktury z prac nad projektem powiedział, że każdeuszczelnienie i poprawienie systemu poboru opłat będzie miało bardzo dobrywpływ na Krajowy Fundusz Drogowy, który jest jednym ze źródeł finansowania drógw Polsce.

„Poza tym wchodzimy w taki etap, kiedy cały systempoboru opłat jest uzależniony od administracji publicznej. Nie ma jużprywatnych podmiotów, administracja publiczna w pełni kontroluje system poboruopłat” – powiedział Rzońca.

Posłowie opozycji zarzucali, że ustawa pozwoli nainwigilację poruszających się po drogach obywateli przez służby specjalne.

Totalna inwigilacja?

„Ta ustawa tylko pozornie dotyczy dróg. Faktyczniedotyczy zaopatrzenia służb specjalnych w narzędzia do powszechnej i totalnejinwigilacji na drogach publicznych. Minister infrastruktury zamiast finansowaćbudowę dróg, będzie finansował infrastrukturę państwa policyjnego” -powiedział Cezary Grabarczyk z PO-KO.

„Projekt wprowadza w zasadzie dowolność wyboruwykonawcy i ukrywa informację ile to będzie kosztowało. Wprowadza wspomniane tujuż przepisy umożliwiające totalną inwigilację” – dodał poseł MirosławSuchoń (N.)

Adamczyk odpowiada

Odpowiadając na te zarzuty minister infrastruktury AndrzejAdamczyk pytał posłów, z czego wynikają ich obawy.

-„System poboru opłat gromadził informacje od czasu jegopowstania i o tym wie jego twórca, który jest obecny tutaj na sali. Mówię tu oówczesnym systemie transportu. Przecież nie kto inny jak administrator systemudysponował tą wiedzą w pełni” – powiedział minister.

-„Kiedy mówicie państwo, że jest to system całkowicienietransparentny, ten projekt ustawy pozwala budować nowy system poboru opłatwyłącznie instytucjom kontrolowanym przez państwo, wyłącznie instytucjompublicznym i to jest wartość dodana tego przedsięwzięcia” – dodał.

Adamczyk przypomniał, że prace nad serwerem doautomatycznego system dostępu do danych w systemie poboru opłat rozpoczęły sięjuż w 2012 roku.

-„Dlaczego nie zakończyły się sukcesem? Dlatego, żeówczesny prywatny operator stawiał takie warunki, że uniemożliwił wam przyjęcieprzepisów, które pozwalałyby na dostęp do tych informacji” – podkreślił.

W listopadzie ub.r. Główny Inspektor Transportu Drogowegoprzejął obecny system poboru opłaty elektronicznej pobieranej za przejazdpojazdów samochodowych po drogach krajowych.

Uchwalona ustawa tworzy podstawy do wyznaczenia podmiotupublicznego, który realizowałby usługi związane z systemami teleinformatycznymisłużącymi do poboru opłat elektronicznych.(PAP)

Komentarze