Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rząd zajmie się Funduszem Autobusowym. We wtorek

infobus
08.04.2019 07:00
0 Komentarzy

We wtorek rząd ma się zająć projektem ustawy, dzięki któremu będziemy likwidowali białe plamy w przewozach autobusowych – zapowiedział w niedzielę minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

-„Mam nadzieję na współpracę z samorządami w całej Polsce” – podkreślił Adamczyk podczas spotkania z mieszkańcami Słomnik.

W rozmowie z dziennikarzami wyraził nadzieję, że na najbliższym posiedzeniu rządu uda się omówić projekt ustawy o funduszu rozwoju połączeń autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

-„Zgodnie z harmonogramem przedstawionym przez premiera Mateusza Morawieckiego wskazaliśmy, że w pierwszej połowie kwietnia projekt ustawy będzie procedowany na posiedzeniu rządu, później zostanie przekazany do Sejmu” – mówił Adamczyk.

Reaktywowane lub nowe

Dodał, że utworzenie Funduszu Autobusowego umożliwi rekompensowanie deficytu w przewozach pasażerskich autobusami tym przedsiębiorstwom, które wykonują tę usługę na podstawie umowy podpisanej z samorządami.

-„To dotyczy tych umów, które zostaną podpisane na reaktywację bądź ustalenie nowych linii autobusowych” – sprecyzował szef resortu infrastruktury. Dodał, że dotyczy to nie tylko autobusów, ale popularnych w wielu regionach kraju busów. „Dotyczy to wszystkich tych, którzy będą wykonywali tzw. usługę publiczną” – dodał.

Rocznie Fundusz Autobusowym ma być zasilany 800 mln zł. Jak zaznaczył Adamczyk, jest nadzieja, że ustawa wejdzie w życie w czerwcu, ale to oznacza, że w 2019 r. nie będzie to cała ta kwota.

Z OSR

Jak napisano w Ocenie Skutków Regulacji, przepisy projektowanej ustawy wzmacniają rolę organizatorów publicznego transportu zbiorowego, dając im realne możliwości planowania i organizacji autobusowego publicznego transportu zbiorowego na ich obszarze. Według projektu, organizatorzy samodzielnie będą podejmowali decyzję o liniach komunikacyjnych, na których będą realizowane przewozy o charakterze użyteczności publicznej oraz liniach komunikacyjnych obsługiwanych na zasadach komercyjnych na podstawie zezwoleń na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym.

Z Oceny Skutków Regulacji wynika, że wpływ ustawy na sektor finansów publicznych w ciągu 10 lat jest szacowany na 9,6 mld zł.

Z projektu ustawy wynika, że Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej będzie utworzony w Banku Gospodarstwa Krajowego.

-„Środki Funduszu będą przeznaczone na dofinansowanie zadań własnych organizatorów w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Dofinansowanie będzie przyznawane w formie dopłaty do kwoty deficytu pojedynczej linii o charakterze użyteczności publicznej” – napisano w Ocenie Skutków Regulacji.

Według wcześniejszych zapowiedzi ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka, nowe rozwiązania powinny wejść w życie w drugiej połowie maja tego roku.

Polityczny program

Przywracanie zlikwidowanych wcześniej połączeń autobusowych to jeden z elementów nowej „piątki PiS”. Program przedstawiony pod koniec lutego obejmuje także wprowadzenie 500 plus od pierwszego dziecka, brak podatku PIT dla pracowników do 26. lat, „trzynastkę” dla emerytów, obniżenie kosztów pracy i przywrócenie zredukowanych połączeń autobusowych przede wszystkim w małych miastach i na wsiach. (PAP)

Komentarze