Rząd za nowelą ustawy o publicznym transporcie zbiorowym!

infobus
03.12.2019 16:00
0 Komentarzy

3 grudnia rząd przyjął projekt noweli ustawy o publicznym transporcie zbiorowym.

-„Zawieraniedo końca 2020 r. umów na przekazywanie przez marszałków województw dopłat dobiletów ulgowych sprzedawanych przez komercyjnych przewoźników autobusowychzakłada projekt noweli ustawy przyjętej we wtorek przez Radę Ministrów – podałoCentrum Informacyjne Rządu.

Wkomunikacie CIR wyjaśniło, że dotychczasowy termin na przekazywanie dopłatobowiązuje do końca 2019 roku.

Projekt zakłada również, że do końca 2020 r. przedłużone zostaną zezwoleniana wykonywanie regularnych przewozów autobusowych realizowanych przezprzewoźników komercyjnych (obecny termin upływa w 2019 r.).

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

Dzień transportu publicznego

3 grudnia rząd przyjął też inne projekty, które mająprzeciwdziałać tzw. wykluczeniu komunikacyjnemu. To Program Kolej+ i nowelizacje ustaw o transporcie kolejowym.

Rozwijany ma być kolejowy transport międzywojewódzki, liniekolejowe będą mogły być przekazywane do nieodpłatnego korzystania przezsamorządy, utrzymane mają być dopłaty realizowane przez marszałków województwdo biletów ulgowych komercyjnych przewoźników autobusowych.

Transportowe propozycje rządu przygotowało MinisterstwoInfrastruktury. Skupiają się one wokół trzech obszarów – pierwszy to ProgramUzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – Kolej+.

Na jego realizację przeznaczonych zostanie prawie 6,6 mld złw latach 2019-2028. Ok. 5,6 mld zł dedykowanych na realizację programupochodzić ma z dokapitalizowania spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA; ok. 1mld zł ma być wkładem własnym jednostek samorządu terytorialnego (np.obligacje, kredyty).

Program składa się z trzech komponentów: inwestycyjnego, organizacji przewozów pasażerskich, ochronyinfrastruktury kolejowej przed likwidacją.

Komponent inwestycyjny

Jak czytamy w komunikacie po posiedzeniu rządu, podstawowyjest komponent inwestycyjny, dwa pozostałe mają charakter uzupełniający.

„Dofinansowanie komponentu inwestycyjnego nastąpi zdokapitalizowania spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Realizacja tegokomponentu wpisuje się w zapowiedzianą przez premiera Mateusza Morawieckiego wexposé budowę i modernizację inwestycji kolejowych. Zadania inwestycyjne będąmogły być sfinansowane w 85 proc. ze środków programu, a w 15 proc. ze środkówpochodzących z samorządów. Nabór projektów zgłaszanych przez samorządy będzieprowadzić spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Spółka we współpracy zsamorządami będzie realizować przedsięwzięcia służące rozwojowi sieci połączeńkolejowych w mniejszych miejscowościach” – podało Centrum InformacyjneRządu.

Efektami programu mają być:

– możliwość połączenia z miastami wojewódzkimi miejscowościliczących powyżej 10 tys. mieszkańców, które obecnie nie mają dostępu do koleipasażerskiej lub towarowej,

– ułatwienie dostępu do kolei pasażerskiej,

– lepsze warunki prowadzenia działalności gospodarczej,

– bezpieczniejsze podróżowanie po drogach (część przewozówtowarowych przejmie transport kolejowy),

– poprawa jakości powietrza.

Program Kolej+

Rząd przyjął ponadto projekt nowelizacji ustawy otransporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw – także przedłożony przezministra infrastruktury.

Zaproponowano w nim rozwiązania wspierające Program UzupełnianiaLokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, tzw. „Programu Kolej+”oraz umożliwiające eliminowanie wykluczeń komunikacyjnych.

Projekt zakłada, że tereny kolejowe, które obecnie sąniewykorzystywane zostaną przywrócone do ponownego użytku na cele transportowe.

„Możliwe będzie przekazywanie linii kolejowych donieodpłatnego korzystania przez samorządy. Ograniczona zostanie likwidacjalinii kolejowych. Będzie to możliwe pod warunkiem uzyskania zgody ministrainfrastruktury. Oczekiwanym efektem będzie przywrócenie ponownegoeksploatowania infrastruktury kolejowej na terenach aktualnie nieczynnych lubpo zlikwidowanej infrastrukturze kolejowe” – podaje Centrum InformacyjneRządu.

Wsparcie mają zyskać też wojewódzkie przewozy pasażerskie zagranicą województwa.

„Samorządy województw będą mogły realizować przewozykolejowe dalej niż do najbliższej stacji za granicą województwa – poprawi tokomunikację na terenach pozbawionych obecnie dogodnych połączeń kolejowych.Rozwiązanie przeznaczone jest przede wszystkim dla organizatorów publicznegotransportu zbiorowego (marszałków województw), którzy chcieliby realizowaćtakie połączenia bez potrzeby osobnego zawierania porozumienia międzywojewództwami” – głosi informacja po posiedzeniu rządu.

Fundusz Kolejowy

Zgodnie z projektem, możliwe będzie przeznaczanie środkówFunduszu Kolejowego na finansowanie lub współfinansowanie przez województwazadań dotyczących zakupu, modernizacji oraz napraw pojazdów kolejowychprzeznaczonych do przewozów pasażerskich wykonywanych na podstawie umowy oświadczenie usług publicznych. Dodatkowo, możliwe ma być wykorzystanie środkówniewykorzystanych przez województwa w danym roku budżetowym – na realizacjęzadań w latach następnych.

Zmiany będą też dotyczyły przygotowania i realizacjiinwestycji kolejowych: uproszczony zostanie system udzielania gwarancjifinansowych umożliwiających rozpoczęcie procedur przetargowych, co ma usprawnićzaciąganie przez PKP PLK SA zobowiązań finansowych na zadania zaplanowane wSzczegółowym Planie Realizacji Krajowego Programu Kolejowego.

„Wprowadzono nowe źródła finansowania, przygotowania irealizacji inwestycji kolejowych, w tym środki uzyskane z emisji skarbowychpapierów wartościowych.Nowe rozwiązania wejdą w życie po 30 dniach odogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem zmian dotyczących finansowania ześrodków Funduszu Kolejowego, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2021r.” – zapowiada rząd.

Komentarze