Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rząd chce zwolnić niskoemisyjne autobusy z opłat!

infobus
26.10.2020 15:00
0 Komentarzy

26 października w wykazie prac legislacyjnych i programowychRady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu noweli ustawy oelektromobilności i paliwach alternatywnych.

Projekt miałby zostać przyjęty przez rząd w pierwszym kwartale2021 roku. Czyli za moment!

Przewiduje on m.in. wprowadzenie zerowej stawkiopłat drogowych i środowiskowych dla niskoemisyjnych pojazdów ciężarowych omasie własnej powyżej 3,5 tony i autobusów;

Niskoemisyjne bez opłat!

Zapis o wprowadzeniu zerowej stawki opłat drogowych iśrodowiskowych dla niskoemisyjnych pojazdów ciężarowych o masie własnej powyżej3,5 tony i autobusów jest atrakcyjny dla transportowej branży – szczególnie towarowej.Naszym zdaniem zadziała tutaj efekt skali i liczba nowych stacji gazowych znaczącoprzyspieszy wprowadzenie autobusów LNG / CNG na linie lokalne i międzymiastowe.

To również odciążenie dla miejskich przewoźników, które nie będą musieli płacić za zielone autobusy opłat środowiskowych oraz podatku od środków transportu.

Jak możemy przeczytać w rządowym uzasadnieniu, przyczyni sięto w znacznym stopniu do zmniejszenia poziomu szkodliwych emisji w transporcieoraz poprawy stanu środowiska. Przedsiębiorstwa transportowe otrzymają realnązachętę do wymiany floty na pojazdy niskoemisyjne, które będą tańsze weksploatacji niż pojazdy napędzane silnikami spalinowymi.

-„Mając na uwadze powyższe, uzasadnione są działaniastymulujące rozwój niskoemisyjnego transportu opartego na paliwachalternatywnych, aby przy podejmowaniu decyzji o zakupie nowych pojazdówwyposażonych w silniki wysokoprężne pojazdy zasilane gazem ziemnym stanowiłyrealną alternatywę. Zwolnienie pojazdów z opłat przyczyni się do obniżenia całkowitegokosztu posiadania i eksploatacji pojazdów niskoemisyjnych. Rozwiązanie to jeststosowane w innych krajach Europejskich jak np. Niemczech. Wprowadzonezwolnienie pozwoli na stworzenie spójnego mechanizmu promującego transportniskoemisyjny na terenie Europy oraz obniżenia poziomu szkodliwych emisji” – czytamyw uzasadnieniu.

Co więcej?

Nowe przepisy doprecyzują m.in. zasady tworzenia strefczystego transportu. Zgodnie z nowymi przepisami wyznaczenie takich strefbędzie obowiązkowe w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Takie strefy będziemożna tworzyć we wszystkich gminach, niezależnie od liczby osób w nichmieszkających. Zgodnie z projektem, wprowadzone mają zostać specjalneoznakowania dla pojazdów, które będą mogły poruszać się w takich strefach.

Jak przekonuje resort klimatu i środowiska, nowe prawopozwoli też w przejrzysty i sprawny sposób tworzyć uprzywilejowane pasy ruchudla autobusów i pojazdów elektrycznych na drogach szybkiego ruchu w miastach, wmiejscach gdzie występują stałe utrudnienia w jego płynności. W ten system mająbyć wciągnięte samorządy oraz GDDKiA.

Projekt wprowadza również procedurę mającą na celuinstalację w budynkach wielorodzinnych punktów ładowania oraz obowiązekuzyskiwania indywidualnych kodów identyfikacyjnych dla operatorówogólnodostępnych stacji ładowania i dostawców usługi ładowania.

O wszystkich zaproponowanych zmianach w ustawie oelektromobilności i paliwach alternatywnych piszemy TUTAJ.

Komentarze