Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Ruszył terminal LNG w Świnoujściu [FILM]

infobus
11.12.2015 10:13
0 Komentarzy

Dzisiaj terminal LNG rozpocznie przyjmowanie pierwszejdostawy skroplonego gazu. Ponad 200 tys. metrów sześciennych surowcadostarczone przez katarski metanowiec pozwoli rozruch instalacji. Jejkomercyjna eksploatacja rozpocznie się w połowie 2016 roku. Gazoport wpłynieznacząco na bezpieczeństwo energetyczne Polski ? ze Świnoujścia na rynektrafiać będzie blisko 1/3 zużywanego w Polsce gazu.

? Dzięki terminalowi będziemy mogli dostarczać dodatkowe 5mld metrów sześciennych gazu rocznie. Przy naszej konsumpcji na poziomie 15?16mld metrów sześciennych to praktycznie 1/3 zapotrzebowania. Czyli jest tokolejna możliwość dywersyfikacji naszych dostaw i to dużo szerszej niżdotychczas ? mówi agencji informacyjnej Newseria Robert Zajdler, ekspert ds.energetycznych Instytutu Sobieskiego.

Do tej pory

Polska mogła importować gaz jedynie z Rosji i krajówUnii Europejskiej. Dzięki terminalowi będziemy mogli się zaopatrywaćbezpośrednio na światowych rynkach. Stwarza to możliwość kontraktowania gazu poniższych cenach i na lepszych warunkach handlowych.

? Otwiera się przed nami bardzo dużo możliwości. W tejchwili na rynku energii jest duża podaż gazu i dość duże możliwości zakupu, aceny w ostatnim czasie dość mocno się obniżają. Dlatego opcji zakupu jest sporo? dodaje Zajdler.

Terminal LNG w Świnoujściu ma pełnić ważną funkcję jakoźródło dostaw gazu dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. W kolejnychlatach instalacja wzbogaci się o jeszcze jeden zbiornik, dzięki czemu jejmożliwości regazyfikacyjne sięgną 7,5 mld metrów sześciennych rocznie.

? Dzięki zwiększeniu możliwości terminalu oraz dziękirozbudowie infrastruktury z krajami sąsiednimi będziemy mogli być miejscemkupna i dostaw gazu dla całego regionu, a tym samym jednym z elementówzabezpieczających te dostawy ? tłumaczy ekspert ds. energetycznych InstytutSobieskiego.

Gaz, który posłuży do rozruchu terminalu LNG w Świnoujściu,podchodzi od katarskiego dostawcy ? spółki Qatargas. Jak podkreśla Zajdler,Katarczycy nie mają wyłączności na zaopatrywanie polskiego terminalu.Konkurencyjne warunki handlowe oferują m.in. dostawcy z Kanady czy StanówZjednoczonych, a w dłuższym horyzoncie czasu opłacalna może być takżewspółpraca z państwami afrykańskim.

? To jest też uzależnione od tego, kto będzie chętny nazakup gazu dostarczanego przez terminal. Trzeba popatrzeć na stronę popytowąrynku, ale wydaje się, że zwłaszcza duże podmioty zużywające duże ilości gazubędą zainteresowane dostawami. Oczywiście przy założeniu, że kosztyregazyfikacji będą na tyle atrakcyjne, że spółki będą chciały z tego korzystać? stwierdza ekspert Instytutu Sobieskiego.

Oprócz wykorzystania infrastruktury przesyłowej atrakcyjnąopcją może okazać się transport gazu za pomocą cystern samochodowych orazkolejowych.

Komentarze