Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rok miejskich autobusów w Zakopanem

infobus
11.04.2017 10:55
0 Komentarzy

11 kwietnia mija rok, odkąd o godzinie 5:45 na uliceZakopanego wyjechał pierwszy autobus komunikacji miejskiej. W ciągu rokuniskopodłogowe autobusy Solaris Urbino 8,9 przewiozły w sumie ponad 395 tys.pasażerów. Popularność komunikacji miejskiej spowodowała, że władze Zakopanegochcą uruchomić kolejne linie, tym razem do Kuźnic i Doliny Strążyskiej.

W ciągu pierwszego roku z autobusów co miesiąc korzystałośrednio prawie 33 tys. osób, czyli o 5,5 tys. więcej niż liczba mieszkańcówZakopanego.

-„Można powiedzieć, że komunikacja miejska wprowadziła nowystandard w obsłudze podróżnych. To taka mała komunikacyjna rewolucja, któraułatwiła podróżowanie wszystkim, a zwłaszcza młodzieży szkolnej, dojeżdżającymdo pracy, czy starszym mieszkańcom naszego miasta. Z autobusów coraz chętniejkorzystają też turyści, którzy na urlopie chcą odpocząć od samochodu”? mówi Leszek Dorula, burmistrz Zakopanego, który do pracy często dojeżdżamiejskim autobusem.

Będą nowe linie

Odniesiony sukces spowodował, że w Zakopanem powstaną kolejne dwie, nowe liniekomunikacji miejskiej. Zostały wpisane do Planu transportowego, który zostałpoddany szerokim konsultacjom społecznym, a w ciągu miesiąca ma zostaćzatwierdzony przez Radę Miasta. Pierwsza z linii będzie przebiegać ze Spyrkówki? gdzie planowany jest parking buforowy ? do Kuźnic. Druga linia będziekursować z dworca do Doliny Strążyskiej. Dzięki zaplanowanym trasom, zwłaszczalinii do Kuźnic, transportem miejskim objęte zostaną ulice, które do tej poryleżały poza głównymi szlakami komunikacyjnymi (Tetmajera, Grunwaldzka,Makuszyńskiego, Piłsudskiego, Bronisława Czecha). Pozwoli to także zapewnić całoroczny dojazd wrejon skoczni narciarskich. W planach jest też stworzenie wygodnego systemuprzesiadek oraz dogęszczenie kursów na linii nr 14. Ma to umożliwić jeden ztrzech nowych autobusów, które zamierza kupić TESKO. Spółka złożyła już w tymcelu wniosek o dofinansowanie ze środków Regionalnego Programu OperacyjnegoWojewództwa Małopolskiego.

Stan obecny

Funkcjonujące dwie linie obsługiwane są przez czteryautobusy Solaris Urbino 8,9. Linia nr 14 kursuje z dworca autobusowego na Olczęi Harendę; każdego dnia jest to 20 kursów. Najwięcej pasażerów na tej liniipodróżowało w sierpniu, ponad 25 tysięcy. Z kolei na łączącej Cyrhlę zKrzeptówkami linii nr 11, na której dwa autobusy w ciągu dnia wykonują 39kursów, największą frekwencję odnotowano w lutym tego roku: ponad 35 tys.podróżnych. Co ciekawe, w ciągu dwóch pierwszych miesięcy 2017 roku obydwielinie przewiozły już prawie połowę pasażerów w porównaniu z okresem od kwietniado grudnia 2016.

-„Na wzrost liczby pasażerów wpływa regularne kursowanieautobusów od wczesnych godzin porannych do późnego wieczora, według tego samegorozkładu przez siedem dni w tygodniu przez cały rok” ? wyjaśnia Piotr Kuszyk,kierownik Zakładu Komunikacji Miejskiej w należącej do miasta spółce TESKOTatrzańska Komunalna Grupa Kapitałowa Sp. z o.o.

Pasażerskie hity

Zaskakująco dużą popularnością cieszą się dwa ostatnie kursyw każdym kierunku, czyli między godziną 21:30 a 23:00. „O tej porze, zwłaszczapoza sezonem letnim, najczęściej nie jeżdżą już prywatni przewoźnicy, a myumożliwiamy powrót mieszkańcom, którzy późno kończą pracę czy turystom, którzychcą skorzystać z kulturalnej i kulinarnej oferty Zakopanego. Późne połączeniaceni sobie też młodzież, która w tygodniu może wrócić z wieczornego treningu, aw weekend ze spotkania ze znajomymi” ? dodaje Piotr Kuszyk. Także na kursachporannych, którymi mieszkańcy jeżdżą do pracy, a dzieci i młodzież do szkoły,notowana jest spora frekwencja. Nawet pierwsze autobusy o 5:20 nigdy nie sąpuste. Od początku kursowania na linii 14 każdym kursem jeździło średnio ? wzależności od miesiąca ? od 17 do 41 pasażerów, zaś na linii nr 11 ? od 18 do32 pasażerów. Przypomnijmy, że w autobusie jest 59 miejsc (25 siedzących i 34stojące).

Komentarze