Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rok autonomicznego autobusu Trapizio. Kiedy w Polsce?

infobus
11.04.2019 07:00
0 Komentarzy

Autonomiczny autobus Trapizio obchodził w kwietniu pierwszą operacyjną rocznicę . Przy okazji spytaliśmy się Trapeze Poland., kiedy takie pojazdy zawitają do Polski.

27 marca autonomiczny autobus Trapizio będący częścią floty operatora transportu Schaffhauser Verkehrsbetriebe obchodził pierwszą rocznicę działania. To pierwszy na świecie autonomiczny pojazd zintegrowany zsystemem sterowania. Każdego dnia dostarcza cennych informacji, które pomogą wrozwoju autonomicznej mobilności. W najbliższym czasie, dzięki dostawiedrugiego pojazdu z napędem 4×4 możliwe będzie wydłużenie trasy do wodospaduReńskiego.

Trapizio w Polsce?

Udane testy w Szwajcarii prowokują pytanie, kiedy ten pojazd zobaczymy w naszym kraju.

-„Zgodnie z zapowiedziami kilku miast, możemy się spodziewać nawet w tym roku. Mam nadzieję, że obowiązujące przepisy nie zblokują tych działań. Trudność przedsięwzięcia polega na tym, że miasta chcą pojazdy testować, a producenci – wynajmować  i to na dłuższe okresy od 6 do 12 miesięcy – tłumaczy Mikołaj Kwiatkowski, specjalista ds. Sprzedaży i Marketingu w Trapeze Poland. 

W jakich polskich miastach będziemy mogli najszybciej zobaczyć pojazdy autonomiczne?

-„Według mojej wiedzy Jaworzno ma wsparcie Ministerstwa i podpisane umowy, ale nie wiemy dokładnie, kiedy ruszą autonomiczne testy. Z kolei Gdańsk jest częścią projektu Sohjoa Baltic i powinien przeprowadzić testy jeszcze w tym roku. Jest jeszcze wiele innych zainteresowanych miast, choćby Rzeszów. Takie testy to nie tylko praca nad technologią, ale również świetna promocja dla miasta i atrakcja turystyczna. – podkreśla Mikołaj Kwiatkowski.

Autonomiczny jubileusz

Dokładnie rok temu Trapizio (tak został nazwany autonomicznypojazd) wyruszył w pierwszą oficjalną podróż po trasie Linii 12 w miejscowościNeuhausen. Dzięki projektowi „Route 12” spółka celowa Trapeze – AMoTech zpowodzeniem, jako pierwsza na świecie zintegrowała i wdrożyła samojezdny pojazddo regularnych usług operatora transportowego – VBSH. Integracja z systememsterowania LIO dostarczonym przez Trapeze przynosi istotne korzyści zarównopasażerom, jak i dyspozytorom. Dynamiczna informacja pasażerska w czasierzeczywistym jest dostępna we wszystkich kanałach: na wyświetlaczachprzystankowych, w pojeździe, Internecie i na smartfonach. Dyspozytor w centrumsterowania ma bieżący wgląd we wszystkie dane pojazdu, w szczególnościdotyczące codziennych zadań przewozowych. Projekt jest realizowany przez SwissTransit Lab, wspólną inicjatywę Kantonu Schaffhausen, firm AMoTech, Trapeze iVBSH.

12 miesięcy doświadczeń

Linia 12 w Neuhausen odniosła wielki sukces. Od czasu jejuruchomienia, Trapizio przewiózł blisko 25000 osób. Ludzie z całego świataodwiedzający okolicę chętnie korzystają z usług autonomicznego pojazdu nadwodospadem Reńskim. Wśród pasażerów byli politycy z wielu krajów,międzynarodowi dziennikarze i ogólnoświatowa telewizja. Liczba pasażerówrównież odzwierciedla popularność pojazdu. Z usług Linii 12 korzystało średnioponad 2000 pasażerów miesięcznie, co jest bardzo dobrym wynikiem, biorąc poduwagę populację miasteczka – około 10-tysięcy mieszkańców. Dzienny rekordosiągnięto w sierpniu 2018 r. z udziałem 507 pasażerów.

Decyzja o kontynuacji eksploatacji w miesiącach zimowychbyła kluczowa w celu ustalenia niezawodności systemów w trudniejszych warunkachdrogowych, wliczając śnieg oraz ulewny deszcz. Wszystkie zebrane informacjepozwolą na dalszy rozwój technologii i autonomii w transporcie publicznym.

Z napędem na cztery koła

Obecna wersja pojazdu obsługuje trzy przystanki w centrum miastaNeuhausen. W ostatnich dniach do Neuhausen dotarł nowy model, wyposażony w dwasilniki i napęd 4×4. Dzięki temu możliwe będzie wydłużenie trasy do wodospaduReńskiego.

Po uzyskaniu wszystkich pozwoleń, nowy odcinek trasyzostanie wdrożony do projektu. Rozszerzenie trasy obejmuje cztery dodatkoweprzystanki oraz trasę z nachyleniem 15%.

Jest to kolejny kamień milowy dla Trapeze, AMoTech iwszystkich członków Swiss Transit Lab. To również wyzwanie, które daje szansęna dodatkowe cenne doświadczenia w zakresie autonomicznej mobilności w miejskimtransporcie publicznym.

Komentarze