Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rok 2018 w Warszawie. 124 autobusy od prywatnych operatorów

infobus
18.12.2018 13:45
0 Komentarzy

Stołeczny Zarząd Transportu Miejskiego konsekwentnie promuje ekologiczne rozwiązania w transporcie publicznym. Widać to po większości ze 124 nowych autobusów, które w tym roku na warszawskie linie skierowali lub dopiero skierują prywatni przewoźnicy. Pora na małe podsumowanie.

Mobilis z największą hybrydową flotą w Polsce
Od czerwca po Warszawie kursuje 61 hybrydowych MAN-ów Lion's City. Szczegółowo autobusy opisaliśmy tutaj. Do ruchu wprowadził je Mobilis. Był to początek realizacji kontraktu zawartego w grudniu 2017 r. przez ZTM z gigantem z Mościsk. Umowa będzie obowiązywała do końca 2025 r. Największy polski prywatny operator realizuje przewozy za stawkę początkową 7,51 zł/wkm netto.

Mobilis dysponuje największą flotą hybrydowych autobusów w Polsce. Na 61 spalinowo-elektrycznych „lwów” w ruchu maksymalnie jest ich 50. Jednak od pewnego czasu ZTM wykorzystuje fakt dysponowania przez Mobilis tak dużą rezerwą, przez co uruchomienie hybryd w niektóre dni bywa większe niż zakładane maksymalnie 50 brygad.

Michalczewski w duecie ze Scanią, czyli powrót. Na gazie
W ostatnich dniach października Michalczewski wrócił na warszawskie linie po dwuletniej przerwie. A to za sprawą podpisanej pod koniec kwietnia umowy z ZTM ośmioletniej umowy przewozowej obowiązującej do końca 2026 r. Przewoźnik zobowiązał się w niej do wykonywania przewozów w wymiarze ok. 2 mln wzkm rocznie autobusami klasy MAXI na CNG. Początkowo będzie na tym zarabiał 6,63 zł/wzkm netto.

Michalczewski na dostawcę pojazdów wybrała pierwszy raz Scanię. W warszawskiej bazie radomskiej spółki garażuje 29 autobusów Citywide 12LF CNG, o których wyposażeniu pisaliśmy tutaj. Dla Michalczewskiego jak i Scanii jest powrót i jednocześnie debiut. W przypadku producenta to pierwsze autobusy sprzedane do Warszawy od 10 lat. Absolutną nowością natomiast jest fakt, iż są to pierwsze gazowce ze słupskiej fabryki na stołecznych liniach i do tego pierwsze zailane CNG. Michalczewski z kolei jest pionierem wśród prywatnych przewoźników operujących na zlecenie ZTM, który postawił na gaz.

Arriva z Otokarem przed „gwiazdką”
Już za kilka dni, 22 grudnia Arriva rozpocznie realizację kolejne kontraktu przewozowe dla ZTM. To zlecenie na obsługę do końca 2026 r. linii min. 25 autobusami klasy MIDI. Przewoźnik zaoferował wykonywanie przewozów po stawce początkowej wynoszącej 6,26 zł/wzkm netto.

Zgodnie z warunkami kontraktu Arriva musiała pozyskać przynajmniej 28 autobusów klasy MIDI o długości ok. 9 m. Spółka zdecydowała się na zakup znacznie większej liczby autobusów niż przetargowe minimum. Będzie ich bowiem 34. A jeszcze ciekawszy był wybór pojazdów na potrzeby warszawskiego kontraktu. Arriva postawiła na Otokary Vectio C. Dla producenta to wielki powrót do „miejskiej gry” w Polsce. Szczegółowo małe miejskie Vectio opisaliśmy tutaj.

Autobusy wyjadą na warszawskie ulice 22 grudnia. Początkowo ZTM zaplanował skierowanie Otokarów na linie 119, 152, 211, 227, 262 i 334.

Podsumowując
Ten rok to start w Warszawie trzech długoletnich kontraktów przewozowych. 124 nowe autobusy od trzech przewoźników, w tym aż 90 hybryd i gazowców to wynik bardzo przyzwoity. A przyszły rok może być jeszcze lepszy. A to za sprawą m.in. 110 gazowych MAN-ów, które wprowadzi do ruchu MZA oraz 54 autobusów z jeszcze oficjalnie niezakończonej „przegubowej bitwy warszawskiej”.

Komentarze