TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Radom będzie miał dwie elektryczne linie
InfoBus.pl - Opublikowano: 23.06.2020 14:00:40
Radom będzie miał dwie elektryczne linie ; fot. MZDIK Radom

MZDiK w Radomiu podjął decyzję o zelektryfikowaniu kolejnej – obok trasy nr 1 – miejskiej linii.

Jak informuje Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu, autobusy elektryczne Solaris Urbino 12 electric pojawią się na dwóch liniach autobusowych. Obok wcześniej zaplanowanej trasy numer 1, teraz zapadła decyzję o przejściu na elektryczną stronę mocy także linii numer 12.

Przypomnijmy, że do Radomia dotarł już komplet dziesięciu autobusów elektrycznych marki Solaris. Nowe pojazdy przechodzą właśnie niezbędne testy i odbiory – o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Pierwotnie do "elektryfikacji" były przeznaczone linie 1 oraz w ramach innego już projektu – nr 3 . Tak wytypowano na podstawie opracowanego przez niezależnych ekspertów dokumentu pod tytułem: "Analiza kosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem przy świadczeniu usług komunikacji miejskiej autobusów zeroemisyjnych (…)". Jak widać rzeczywistość zweryfikowała te plany…

Dwie linie

Pierwsze testy eksploatacyjne na "jedynce" pokazały, że nie potrzeba aż tylu autobusów elektrycznych do obsługi jednej linii.

Jak powiedział Dawid Puton, rzecznik prasowy radomskiego MZDiK-u: -"Na obsługę linii nr 1 wystarczy 6 autobusów. Dlatego zdecydowaliśmy, że aby nie stały one bezużytecznie na zajezdni autobusowej, uznaliśmy że część tych autobusów będzie obsługiwać także inną linie. Musieliśmy wybrać taką która będzie wyruszać z południa miasta."

W ten sposób MZDiK w Radomiu chce optymalnie wykorzystać posiadany tabor, czyli 10 szt. elektrobusów klasy MAXI. Zgodnie z planem, pierwsze autobusy na zielona energię wyjada na linie na przełomie czerwca i lipca, czyli za moment.

Radomski standard

Pierwsze radomskie elektrobusy – Solaris Urbino 12 - umożliwiają podróż około 70 pasażerom. Po Tychach, to kolejne elektrobus w Polsce z ogrzewaniem na gaz ziemny, a nie – jak to standardowo bywa w tego typu pojazdach – na olej napędowy. Radomskie pojazdy są zasilane baterią litowo-jonowo-tytanową o mocy 115 kWh, a te akumulatory charakteryzują się dłuższą żywotnością (gwarancja opiewa na 8 lat). Autobusy posiadają rozbudowany system informacji pasażerskiej, a nowością są w nich kasowniki z ekranami dotykowymi. Pierwszy kasownik od strony kabiny kierowcy jest też przystosowany do korzystania z kart płatniczych. W autobusach jest ponadto monitoring i gniazda USB. Diodowe wyświetlacze zewnętrzne świecą na biało, co zapewnia ich znacznie lepszą czytelność dla pasażerów. Wewnętrzne wyświetlacze za drugimi drzwiami będą natomiast wyświetlały poszczególne informacje w kilku kolorach.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu nadało "elektrykom" osobny zakres numeracji taborowej: od 2000 wzwyż. Ma to wyróżnić pojazdy z tym rodzajem napędu. Dodatkowo każdy autobus dostał symboliczną nazwę. MPK ogłosiło konkurs na "imiona" w trakcie obchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu w 2019 roku. Biorący w nim udział radomianie zdecydowali, iż chcieliby podróżować Elektryczkiem, Woltkiem, Naprądkiem, Ekusiem, Niedymkiem, Iskrą, Baterkiem, Energiczkiem, Amperkiem i Bezemisjuszem. Takie nazwy pojawiły się już na pojazdach.

12 ładowarek

Infrastruktura towarzysząca to 10 ładowarek na terenie zajezdni Żakowice i dwie pantografowe, które ustawiono na pętlach końcowych linii 1 na Południu i Gołębiowie I. Wszystkie od firmy Ekoenergetyka.

Czas ładowania pojazdu na pętli to około 10 minut. Autobus nie będzie oczywiście wtedy naładowany w pełni, ale pozwoli to na przejechanie 80 kilometrów, zatem kolejne ładowanie odbędzie się po trzech albo nawet czterech kursach. Całkowity czas ładowania na terenie zajezdni to około 6 godzin.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linie
elektrobus
MZDiK Radom
Solaris

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....