Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Radom będzie miał dwie elektryczne linie

infobus
23.06.2020 12:00
0 Komentarzy

MZDiK w Radomiu podjął decyzję o zelektryfikowaniu kolejnej– obok trasy nr 1 – miejskiej linii.

Jak informuje Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu,autobusy elektryczne Solaris Urbino 12 electric pojawią się na dwóch liniachautobusowych. Obok wcześniej zaplanowanej trasy numer 1, teraz zapadła decyzjęo przejściu na elektryczną stronę mocytakże linii numer 12.

Przypomnijmy, że do Radomia dotarł już komplet dziesięciuautobusów elektrycznych marki Solaris. Nowe pojazdy przechodzą właśnieniezbędne testy i odbiory – o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Pierwotnie do „elektryfikacji” były przeznaczonelinie 1 oraz w ramach innego już projektu – nr 3 . Tak wytypowano na podstawieopracowanego przez niezależnych ekspertów dokumentu pod tytułem: „Analizakosztów i korzyści związanych z wykorzystaniem przy świadczeniu usługkomunikacji miejskiej autobusów zeroemisyjnych (…)”. Jak widać rzeczywistośćzweryfikowała te plany…

Dwie linie

Pierwsze testy eksploatacyjne na „jedynce” pokazały, że niepotrzeba aż tylu autobusów elektrycznych do obsługi jednej linii.

Jak powiedział Dawid Puton, rzecznik prasowy radomskiego MZDiK-u:-„Na obsługę linii nr 1 wystarczy 6 autobusów. Dlatego zdecydowaliśmy, że abynie stały one bezużytecznie na zajezdni autobusowej, uznaliśmy że część tychautobusów będzie obsługiwać także inną linie. Musieliśmy wybrać taką która będziewyruszać z południa miasta.”

W ten sposób MZDiK w Radomiu chce optymalnie wykorzystaćposiadany tabor, czyli 10 szt. elektrobusów klasy MAXI. Zgodnie z planem, pierwszeautobusy na zielona energię wyjada na linie na przełomie czerwca i lipca, czyliza moment.

Radomski standard

Pierwsze radomskie elektrobusy – Solaris Urbino 12 – umożliwiająpodróż około 70 pasażerom. Po Tychach, to kolejne elektrobus w Polsce zogrzewaniem na gaz ziemny, a nie – jak to standardowo bywa w tego typupojazdach – na olej napędowy. Radomskie pojazdy są zasilane baterią litowo-jonowo-tytanowąo mocy 115 kWh, a te akumulatory charakteryzują się dłuższą żywotnością(gwarancja opiewa na 8 lat). Autobusy posiadają rozbudowany system informacjipasażerskiej, a nowością są w nich kasowniki z ekranami dotykowymi. Pierwszykasownik od strony kabiny kierowcy jest też przystosowany do korzystania z kartpłatniczych. W autobusach jest ponadto monitoring i gniazda USB. Diodowewyświetlacze zewnętrzne świecą na biało, co zapewnia ich znacznie lepszączytelność dla pasażerów. Wewnętrzne wyświetlacze za drugimi drzwiami będąnatomiast wyświetlały poszczególne informacje w kilku kolorach.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu nadało”elektrykom” osobny zakres numeracji taborowej: od 2000 wzwyż. Ma towyróżnić pojazdy z tym rodzajem napędu. Dodatkowo każdy autobus dostałsymboliczną nazwę. MPK ogłosiło konkurs na „imiona” w trakcieobchodów Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu w 2019 roku. Biorącyw nim udział radomianie zdecydowali, iż chcieliby podróżować Elektryczkiem,Woltkiem, Naprądkiem, Ekusiem, Niedymkiem, Iskrą, Baterkiem, Energiczkiem,Amperkiem i Bezemisjuszem. Takie nazwy pojawiły się już na pojazdach.

12 ładowarek

Infrastruktura towarzysząca to 10 ładowarek na tereniezajezdni Żakowice i dwie pantografowe, które ustawiono na pętlach końcowychlinii 1 na Południu i Gołębiowie I. Wszystkie od firmy Ekoenergetyka.

Czasładowania pojazdu na pętli to około 10 minut. Autobus nie będzie oczywiściewtedy naładowany w pełni, ale pozwoli to na przejechanie 80 kilometrów, zatemkolejne ładowanie odbędzie się po trzech albo nawet czterech kursach. Całkowityczas ładowania na terenie zajezdni to około 6 godzin.

Komentarze