TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Przegubowy trolejbus autobusem? Gdynia: Oczywiście
INFOBUS.PL - Opublikowano: 08.04.2019 16:00:51
fot. ZKM Gdynia

Trolejbusy wchodzą na gdyńskie linie autobusowe. Dziś, 8 kwietnia odbyła się uroczysta inauguracja obsługi Solarisem Trollino 18, pokonującym część trasy na bateriach, gdyńsko-sopockiej linii autobusowej 181.

Z pętli w gdyńskich Kaczych Bukach wystartował symboliczny, pierwszy przegubowy trolejbus linii 181. To zupełna nowość – nowoczesny Solaris Trollino 18 łączy Dąbrowę i Karwiny z Sopotem, przemierzając górzysty i kręty odcinek ulicy Sopockiej. Co najciekawsze, trolejbus pokonuje tę część trasy na bateriach, które po drodze ładują się m.in. dzięki rekuperacji, czyli odzyskiwaniu energii z hamowania.

Początek elektryfikacji

Inauguracyjnym kursem do użytku na linii 181 został wprowadzony pierwszy "trajtek", natomiast samo wydarzenie to jest początkiem szerszego procesu elektryfikacji linii 181.

- Linia 181 funkcjonuje na mocy porozumienia międzygminnego zawartego przez Gdynię i Sopot. Dzięki ścisłej współpracy obu samorządów wdrażane jest właśnie innowacyjne przedsięwzięcie integracyjne, wydatnie poprawiające komfort podróżowania – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. - Trolejbus nie emituje bowiem spalin, a poziom emitowanego przez niego hałasu jest kilkukrotnie niższy od hałasu generowanego przez silniki spalinowe autobusów – dodaje wiceprezydent.

- Chcemy systematycznie zwiększać tabor elektryczny z kilku powodów. Wspólnie z Gdynią wspieramy elektromobilność. Bardzo ważna jest dla nas jakość powietrza, ważne są działania proekologiczne, a temu służą między innymi elektryczne trolejbusy. Co najważniejsze, pojazdy są nowe i mam nadzieję, że będzie się państwu dobrze nimi podróżowało - mówił podczas pierwszego przejazdu Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Baterie dają moc

To najważniejsze zalety w stosunku do wcześniej eksploatowanych na tej linii autobusów spalinowych – pasażerowie odczuwają mniejszy hałas wewnątrz pojazdu, mogąc swobodnie rozmawiać. Ponadto, szczególnie na leśnym odcinku Sopockiej, cichy i zeroemisyjny silnik jest mniej szkodliwy dla okolicznej natury. Sam przegubowy trolejbus bez problemu radzi sobie natomiast z wymagającym odcinkiem.

- Baterie z powodzeniem pozwalają na pokonanie aż 40 kilometrów poza zasięgiem sieci trakcyjnej. Odcinek na linii 181 jest kilkukrotnie krótszy, stąd nawet przy najtrudniejszych warunkach drogowych i przy silnym mrozie trolejbus da radę przejechać ten odcinek na baterii - zapowiada Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy ZKM Gdynia. - To linia, która w najszybszy możliwy sposób, serpentynami, łączy gdyńską Dąbrowę, Wielki Kack i Karwiny z Sopotem. Jeździ na niej 7 autobusów, dzisiaj pierwszy z nich zostaje zastąpiony trolejbusem przegubowym. To swego rodzaju testy, po nich okaże się, czy kolejne autobusy będą zastępowane trolejbusami. Jestem jednak przekonany, że ten eksperyment zakończy się sukcesem – zapewnia..

Jakie trolejbusy na 181?

Oczywiście chodzi o Nowe Trollino 18. To ich debiut w Polsce. Długie "jamniki na szelkach" wersji gdyńskiej umożliwiają podróż maksymalnie 120 pasażerom, w tym 42 na miejscach siedzących. Ci drudzy skorzystać mogą w z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU. Z niskiej podłogi mamy dostępnych 14 siedzeń. Wejście na pokład jest możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2. Płaty drzwiowe oraz ich napęd dostarczyła firma BODE.

Kilka słów o napędzie. Oparto go na rozwiązaniach warszawskiej firmy Medcom. Zastosowano sterowanie impulsowe z falownikami. Trolejbus jest napędzany asynchronicznym silnikiem trakcyjnym firmy Emit z Żychlina. Najprawdopodobniej to maszyna typu STDa 250-6C o mocy 240 kW.

Gdyński Nowy Trollino 18 może poruszać się na długich odcinkach bez konieczności poboru prądu z sieci trakcyjnej. Jest on wyposażony w baterie ładowane podczas jazdy w tzw. trybie in-motion-charging. W tym przypadku prąd gromadzony w bateriach pobierany jest poprzez odbieraki prądu z sieci trakcyjnej. A skoro to zasobniki energii Solaris High Power o pojemności 87 kWh, to kryją się w nich baterie LTO, czyli najlepiej nadające się do częstych ładowań o dużej mocy.

Gdyński standard

Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia 11 uchylnych okien. Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą dwóch agregatów Spheros Revo. Nie mogło oczywiście zabraknąć monitoringu. Pasażerowie mają zapewniony dostęp do gniazd z portami USB. Kierowcy odczują sporo zmian. W porównaniu do starszych modeli Solarisa pojawił się m.in. w pełni sterowany, podgrzewany fotel i elektrycznie sterowane lusterka.

Solaris zastosował urządzenia bydgoskiego SiMS-a. Zamontowano cztery zewnętrzne tablice diodowe (przednia 200 x 24 pkt, bok i tył 160 x 24 pkt). W środku znajdujemy cztery tablice LCD. Za kabiną kierowcy i za przegubem mamy monitory 23". Po prawej stronie przed drugimi drzwiami oraz między trzecimi a czwartymi mamy natomiast wyświetlacze 38", czyli nic innego jak "e-korale", które powoli stają się gdyńskim standardem. Nie mogło oczywiście zabraknąć głosowych zapowiedzi przystanków i GPS. Całością steruje autkomputer SIL z dotykowym interfejsem.

181

Sama linia 181 jest stosunkowo młodym połączeniem – uruchomiono ją dokładnie 3 stycznia 1994 roku. Początkowo zaplanowano tylko 10 par kursów, obsługiwanych jednym, krótkim autobusem kursującym od godz. 5:56 do 17:20, tylko w dni powszednie. Linia miała stanowić kontrofertę transportu zbiorowego dla samochodów osobowych w przejazdach pomiędzy Dąbrową, Wielkim Kackiem i Karwinami a Sopotem.

Okazała się przysłowiowym strzałem w dziesiątkę. Już po czterech miesiącach od jej uruchomienia, skierowano na nią drugi autobus, a liczba kursów została zwiększona. Aktualnie na linii 181 zaplanowano 63,5 pary kursów w dniu powszednim, a jednocześnie obsługuje ją 7 autobusów. W godzinach 7-18 niemal wszystkie kursy wykonują pojazdy przegubowe.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linie
tabor
ZKM Gdynia
PKT Gdynia
Solaris
trolejbus
bateria
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....