Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Produkcja autobusów w Polsce w 2019 roku

infobus
01.06.2020 09:00
0 Komentarzy

Przygotowując się na powirusowy kryzys w transportowejbranży, sprowadzamy jak wyglądał rok 2019 dla polskich fabryk autobusów.

Jednym zdaniem – był to najlepszy rok w historii polskiegoprzemysłu autobusowego i w tym roku liczyliśmy na powtórkę, a nawet na jeszczelepszy wynik. COVID-19 skutecznie pokrzyżował i kompletnie wywrócił te plany.

Wyjątkowy rok

W 2019 r. produkcja autobusów w Polsce o masie całkowitejpowyżej 8 ton bardzo wysoki poziom 5670 szt., czyli o 1117 szt. (+24,5%) więcejniż w 2018 roku, kiedy łącznie zakłady w Polsce opuściło 4553 szt. autobusów(czyli o 93 szt. (+2,1%) więcej niż w 2017 roku).

Tym samym został przekroczony rekordowy poziom z 2016 r.,kiedy polskie zakłady opuściło 4694 szt. kompletnych autobusów o DMC powyżej 8ton.

Dla porównania sytuacja w poprzednich latach wyglądałanastępująco: 2014 r. – 4117 szt. 2015 r. – 4389 szt. 2016 r. – 4694 szt. 2017r. – 4460 szt. 2018 r. – 4553 szt. I tym roku spodziewamy się podobnego, jak wtych latach poziomu. Przy dobrych wiatrach…

Miejskie centrum

Patrząc na produkcyjny wynik przez pryzmat kategoriifunkcjonalnych łatwo zauważyć, że wzrost w porównaniu do roku 2018 osiągnęliśmyprzede wszystkim autobusom miejskim, który wyprodukowano 4583 szt., czyli o 701szt. więcej (+18%). Podobnie było rok wcześniej. Miejski wzrost 2018 do 2017wyniósł 342 szt. (+9,7%).

To wyraźnie pokazuje, że jest to strategiczny segment dlaprodukcji autobusów w Polsce. Odnotowany w tej kategorii pozytywny bilans -przede wszystkim przez marki MAN, Solaris i Scania przy jednoczesnym spadku miejskiegoeksportu Volvo.

Także wśród pojazdów międzymiastowych odnotowaliśmy wzeszłym roku produkcyjny wzrost (+344 szt. / +105,5%), co jest efektem wzrostu zamówieńVolvo ze skandynawskiego rynku – lidera tego segmentu. Warto dodać, że corazefektywniej wrocławską fabryką wspiera w tej kategorii zakład w Bolechowie,którego bramy opuściły w zeszłym roku kolejne egzemplarze InterUrbino. Do tegowyniku dokłada się także MAN, który dywersyfikuje produkcję rozmaitych modeli wramach współpracy dwóch zakładów: Ankara i Starachowice. Razem w 2018 roku wPolsce wyprodukowano 326 szt. międzymiastowych autobusów.

Podobnie w 2019 roku wyglądała sytuacja wśród autobusówturystycznych, gdzie także Volvo odgrywa strategiczną rolę, ale już be żadnegowsparcia. Wrocławska fabryka realizując generacyjną wymianę w ramach rodziny 9000jednocześnie zwiększyła produkcję autokarów do poziomu 417 szt. – wobec 345egzemplarzy w 2018 r. (+72 szt. / +20,8%).

Główni odbiorcy i gracze

Gdzie w 2019 roku pojechały autobusy wyprodukowane w Polsce?Najwięcej z nich trafiło do Niemiec (17,4% udziału) oraz Norwegii (16,6%).Polska znalazła się na trzecim miejscu. W 2019 r., na łączną sumę 5670 wyprodukowanychautobusów w Polsce, krajowi przewoźnicy zakupili 712 autobusów „made in Poland”,co daje nam 12,5% udziału w całej produkcji. Przypomnijmy, że w 2018 r. tenudział wyniósł 29,7%.

Najważniejszego dla polskiego systemu produkcji autobusów sącztery fabryki:

  • MAN Bus Sp. z o. o. w Starachowicach

  • Solaris Bus & Coach w Bolechowie

  • Volvo Polska we Wrocławiu

  • Scania Production w Słupsku

Stawkę zamyka jak Autosan, który cały czas odgrywa wautobusowym systemie produkcyjnym niszową rolę.

Produkcyjny ranking

Liderem autobusowej produkcji w Polsce jest MAN, który w2019 r. wyprodukował w fabryce Starachowicach aż 2336 pojazdów. Dla porównania– w 2018 r. był to poziom 1781 autobusów, co oznacza wzrost aż o 555 szt.(+31,1%). Do tego wyniku trzeba dopisać ponad 1400 szt. podwozi (i to zarównomiejskich, jak i międzymiastowych oraz turystycznych), które głównie trafiły dotakich krajów jak: Tajwan, Meksyk, Singapur, Hiszpania czy Izrael. Cały czasstrategicznym produktem MAN są autobusy miejskie, ale nie tylko – w 2019 rokufabryka wyprodukowała także kilka kompletnych egzemplarzy autobusówmiędzymiastowych Lion`s Intercity. To realizacja koncernowego projektu, aby wszystkiezakłady MAN były w stanie zmienić swój profil produkcyjny w zależności odpopytu na rynku. W 2019 r. tradycyjnie głównym odbiorcą pojazdów zeStarachowic były Niemcy, a na drugim miejscu uplasowała się Arabia Saudyjska.

Wiceliderem w produkcyjnym rankingu w 2019 r. zostało Volvo z wynikiem 1337 autobusów, czyli o 409 szt. więcejniż przed rokiem (+44,1%). Przypomnijmy, że jeszcze cztery lata temu wrocławskizakład wytwarzał rocznie ok. 600 pojazdów. To pokazuje, że firma z sukcesemprzeprowadziła generacyjną zmianę zarówno miejskiej rodziny 7700, jak i teraz autokarowejserii 9000, a decyzja o postawieniu na elektromobilność w autobusach miejskichokazała się słuszna. Najwięcej w zeszłym roku wrocławska fabryka wyprodukowała autobusówmiędzymiastowych – z serii 8700, które trafiły głównie do Skandynawii. Tymsamym układ najważniejszych rynków zbytu jest następujący: Norwegia, Szwecja iNiemcy.

Trzecie miejsce to Solaris Bus&Coach. W 2019 r. bramyfabryki w Bolechowie opuściło w zeszłym roku łącznie 1226 autobusów, a dodającdo tego trolejbusy (w rekordowej licznie aż 261 szt.) mamy imponujący wynik1597 szt. Dla porównania – w 2018 r. było to poziom 1105 autobusów (+121 szt. /+10,9%) oraz 136 trolejbusów (+125 szt. / +91,1%), co oznaczało łączny rezultatna poziomie 1241 pojazdów (+356 szt. / +28,7%). Aby sprostać rosnącym zamówieniom (w tym także produkcjielektrobusów), Solaris zmodernizował w 2017 r. montaż w Bolechowie orazspawalnię szkieletów w Środzie Wlkp. Równolegle w 2019 r. firma zamknęła procesgeneracyjnej wymiany rodziny autobusów miejskich i zakład będą opuszczały już tylkoegzemplarze Nowego Urbino. W 2019 r. głównym odbiorcami autobusów z logo”jamnika” były takie kraje jak Polska i Niemcy.

Czwarte miejsce w produkcyjnym rankingu zajmuje Scania. W2019 r. szwedzką fabrykę w Słupsku opuściło 701 autobusów, czyli o 122 szt.więcej niż przed rokiem (+21,1%). To oznacza nowy rozdział w historii zakładu iprawdziwe odrodzenie słupskiej fabryki. Przypomnijmy, że w 2013 r. Scaniawyprodukowała tutaj zaledwie 96 autobusów. Dzięki generacyjnej zmianieprodukowanych pojazdów, szerszym wejściu na południowe rynku w Europie(Hiszpania i Włochy) i wygranej w Berlinie kontraktu na autobusy przegubowe,zakład ponownie „stanął na nogi”. W 2019 r. najwięcej pojazdów wyeksportowanychzostało do Norwegii i … Czech.

Końcówka produkcyjnego rankingu należy do polskichproducentów. Piąty jest Autosan, który w 2019 r. zmniejszył produkcję – z 105szt. w 2018 r. do 60 szt. w 2019 r. (-45 szt. / -42,8%). Liczymy, że w 2020roku krzywa produkcyjna pójdzie w górę, m.in. dzięki zdobyciu kontraktów na miejskieautobusy. Zeszłoroczne zestawienie producentów zamyka Ursus (z 10 egzemplarzami),który obecnie jest stanie upadłości i zaprzestał produkcji autobusów.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych,jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”.Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmyszeroki zbiór opracowań. To m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanychautobusów w Polsce; · kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce; ·analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich orazmiędzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich liniiautobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych imiędzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia.Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły nawww.jmk.org.pl. Zapraszamy!

Komentarze